تهدیدهای زیست‌محیطی مرتفع‌ترین سد جهان در چین

تهدیدهای زیست‌محیطی مرتفع‌ترین سد جهان در چین

http://www.bananews.ir/کارشناسان زیست‌محیطی هشدار دادند: ساخت بلندترین سد جهان که قرار است با ارتفاع ۳۱۴ متر بر روی رودخانه «دادو» در چین احداث شود می‌تواند به گیاهان آبی و ماهی‌های کمیاب در این منطقه آسیب جدی وارد کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)،‌ مقامات محیط زیستی چین اجازه احداث این سد را که به عنوان مرتفع‌ترین سد جهان معرفی خواهد شد، صادر کردند .

از سوی دیگر بسیاری از فعالان محیط زیست تاکید کردند که اجرای این پروژه می‌تواند حیات گیاهان و ماهی‌های کمیاب و بومی این رودخانه را با خطر مواجه کند.

این سد ۳۱۴ متری قرار است انرژی نیروگاه برق آبی «شوآنگ ژیانگ کو» از رودخانه «دادو» در جنوب غرب استان «سی چوآن» را تامین کند.

این پروژه دولتی توسط یکی از پنج شرکت اصلی تولید برق دولتی،‌ طی مدت ده سال و با بودجه‌ای معادل ۲٫۹ میلیارد پوند اجرا خواهد شد.

گزارش‌ها حاکیست، سد فوق ۱۸۵ متر بلندتر از سد Three Gorges‌ است که بر روی رودخانه یانگ تسه قرار دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، وزارت محیط زیست چین اعلام کرد: احداث این سد در این ناحیه، اثرات زیست محیطی مخربی بر جانوران و گیاهان خواهد داشت.

این وزارتخانه تاکید کرد: ساخت این سد بر تخم‌ریزی و جابه‌جایی ماهیان کمیاب در رودخانه دادو تاثیر منفی خواهد گذاشت. همچنین اقدام فوق رشد گیاهان در معرض نابودی نظیر سرخس چینی را به خطر می‌اندازد.

فعالان محیط زیست و دانشمندان از خطرات احتمالی تاسیس این سد ابراز نگرانی کرده‌اند چرا که ساخت این سد می‌تواند خطر بروز بلایای طبیعی نظیر زلزله و رانش زمین را نیز افزایش دهد.

    نظرات