چرا مسکن از ثبات قیمت بی‌نصیب مانده است؟

چرا مسکن از ثبات قیمت بی‌نصیب مانده است؟

http://www.bananews.ir/خودرو ارزان شد اما هنوز مسکن در انتظار ثبات قیمت‌هاست؛ چشم متقاضیان مسکن به کاهش و ثبات قیمت‌ها خشک شده تا دست‌اندرکاران فکری به حال این روزهای مسکن و خانه‌دار شدن مستاجران کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این روزها با تعیین تکلیف بازار خودرو، برخی متقاضیان مسکن می‌گویند حال که قیمت خودرو با وجود وارداتی بودن بخشی از مواد مصرفی آن، کاهش یافته چرا مسکن که عمده کالاهای مصرفی آن تولید داخلی است، از ثبات قیمت بی‌نصیب مانده است؟

در حالی که نیروی کار و بیش از ۷۰ درصد مصالح ساختمانی همگی تولید داخلی‌ هستند، نرخ ارز و نوسانات این بازار بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت‌های مسکن گذاشته است؛ به ‌گونه‌ای که برخی مسئولان و صاحب‌نظران مسکن بازگشت آرامش و ثبات قیمت‌ها را وابسته به ثبات نرخ ارز می‌دانند و برخی دیگر رونق بازار مسکن را پس از انتخابات ریاست جمهوری و رسیدن فصل جابه‌جایی‌ها مطرح می‌کنند.

رونق بازار مسکن به چه قیمتی؟

حال این پرسش مطرح می‌شود که منظور از رونق مسکن افزایش دوباره قیمت‌هاست یا رونق در خرید و فروش‌ها؟ آیا با داغ شدن خرید و فروش‌ها باز هم قیمت‌ افزایش می‌یابد؟

در این میان برخی از صاحب‌نظران افزایش دوباره قیمت‌ها را بعید می‌دانند و می‌گویند "مسکن دیگر ظرفیت افزایش قیمت را ندارد و دوره افزایش قیمت مسکن تمام شده است".

هر چند از ابتدای امسال شاهد حکمفرمایی رکود در بازار مسکن بودیم اما سرشکن شدن قیمت‌ها و ثبات در این بازار مورد انتظار متقاضیان است و اقدامات برای ثبات قیمت بیش از هر تصمیم دیگری از سوی مسوولان بخش مسکن انتظار می‌رود چراکه توان مالی خرید خانه در شش ماه اخیر کم شده و رکود بازار، تعداد خرید و فروش‌ها را کاهش داده است؛ به گونه‌ای که بنگاه‌داران از کاهش معاملات مسکن و متقاضیان نیز از بالا بودن قیمت‌ها و نداشتن قدرت خرید گلایه دارند.

در این میان عده‌ای از خریداران به دلیل ترس از افزایش دوباره قیمت‌ها اقدام به خرید می‌کنند و فروشندگان نیز به طمع افزاش قیمت‌ از فروش دست نگه داشته‌اند که این امر مهمترین دلیل رکود در بازار مسکن و نگرانی از ناتوانی در صاحبخانه شدن است.

    نظرات