پارکینگ‌ها خالی، حاشیه‌ی خیابان‌ها در گره‌های ترافیکی

پارکینگ‌ها خالی، حاشیه‌ی خیابان‌ها در گره‌های ترافیکی

http://www.bananews.ir/استفاده از پارک‌های حاشیه‌ای و خالی بودن پارکینگ‌هایی که به این منظور احداث شده‌اند یکی از مشکلات ترافیکی شهر کرمان است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) تأمین جای پارک مناسب حاشیه‌ای برای خودروها به ‌ویژه در محدوده طرح ترافیک به یکی از مشکلات بزرگ شهروندان تبدیل شده و در بسیاری از موارد شاهد هستیم که رانندگان و شهروندان برای پیدا کردن جای پارک حتی به یکدیگر پرخاشگری می‌کنند و این در حالیست که از پارکینگ‌های طبقاتی کرمان استقبال نمی‌شود.

اینجا، بازار ستاره شهر کرمان است، بازاری دارای پارکینگ چند طبقه اما در کنار این بازار و در حاشیه خیابان ازدحام اتومبیل‌ها و پارک کردن حاشیه‌ای‌شان برای عابران پیاده مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

یکی از شهروندان کرمانی به ایسنا می‌گوید: توسعه استفاده از وسایل شخصی برای حمل ‌و نقل درون ‌شهری موجب شده است تا علاوه بر مشکلات ناشی از افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا و... چاره‌اندیشی برای تأمین فضای مورد نیاز پارک خودرو‌ها نیز به معضل دیگری تبدیل شود.

"احمد معتمدی" می‌افزاید‌: متاسفانه باید گفت فرهنگ استفاده از پارکینگ برای مردم کرمان جا نیفتاده است و بیشتر شهروندان حاضرند ساعت‌ها منتظر بمانند تا جای پارک در حاشیه خیابان پیدا کنند.

 

وی ادامه می‌دهد: این در حالیست که یافتن فضایی برای پارک خودرو شخصی که علاوه بر تلف‌شدن وقت، هزینه‌ای به ‌مراتب بیشتر از نرخ مصوب هزینه پارک کردن خودرو در پارکینگ‌های طبقاتی را بر دوش می‌گذارد.

معتمدی ادامه می‌دهد: این واقعیت تلخ آزاردهنده است چراکه علیرغم ایجاد ظرفیت‌های لازم برای پارک خودرو با احداث پارکینگ‌های طبقاتی همچنان شاهد بار ترافیکی در بعضی نقاط شهر برای پارک کردن‌های شخصی هستیم.

وی می‌گوید: اشخاص حاضرند هزینه بابت پارک خودرو در کنار خیابان بپردازند اما به پارکینگ نروند و این هزینه‌ها در صورتی پرداخت می‌شود که پارکبانان حتی هیچ گونه مسئولیتی هم در قبال امنیت خودرو و وسایل آن ندارند.

"امینی" شهروند کرمانی دیگر پارک حاشیه‌ای را مفید دانسته و به ایسنا می‌گوید: به واسطه شغلمان مجبوریم در طول روز چندین بار به فروشگاه‌های مختلف سر بزنیم و اگر پارک در حاشیه خیابان رایگان باشد، طبیعی است که صاحبان مغازه‌ها صبح اول وقت تمام ظرفیت حاشیه خیابان را با خودروهایشان اشغال می‌کنند اما پارک حاشیه‌ای باعث می‌شود فضای کافی برای آن دسته از شهروندان که در طول روز سفرهای درون شهری خود را انجام می‌دهند نیز مهیا باشد.

در یکی از خیابان‌های شهر که به دلیل وجود تعداد زیادی از مغازه‌ها و فروشگاه‌های متنوع عملا به یکی از مراکز خرید شهروندان تبدیل شده است خودروهای زیادی را می‌بینیم که به دلیل نبود جای پارک در حاشیه این خیابان که در هر طرف تنها ۳ لاین برای تردد خودروها دارد به صورت دوبله پارک کرده‌اند.

یک شهروند با انتقاد از این مسئله می‌گوید: متاسفانه بسیاری از رانندگان بدون توجه به حقوق دیگران خودروهای خود را به صورت دوبله پارک می‌کنند تا خریدشان را انجام دهند و تنها لطفی که می‌کنند این است که چراغ های راهنمای خودرو را روشن می‌گذارند.

نیک‌نژاد معتقد است حتی جریمه پلیس نیز نمی‌تواند این مشکل را حل کند چرا‌که در بسیاری از موارد راننده پشت فرمان خودرو می‌نشیند و به محض رویت پلیس حرکت می‌کند!

وی می‌افزاید: باید فرهنگ استفاده از پارکینگ‌های طبقاتی را به رانندگان آموزش دهیم که به جای توقف دوبله از پارکینگ استفاده کنند.

شهردارکرمان نیز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: فرهنگ‌سازی برای استفاده از فضاهای پارک خودرو در کرمان ضعف زیادی دارد به گونه‌ای که در اطراف پارکینگ‌های شهر تعداد خوردوهایی که در خیابان پارک می‌کنند بیشتر از داخل پارکینگ است.

"ابوالقاسم سیف‌اللهی" با بیان اینکه پارکینگ طبقاتی کرمان با ۶۵۰ ظرفیت روزانه تنها توسط ۱۰۰ خودرو پر می‌شود، ادامه می‌دهد: با وجود ایجاد این پارکینگ بزرگ هنوز هم شاهد پارک کردن خودروها در خیابان نزدیک این پارکینگ بزرگ و مسدود شدن راه عبور و مرور هستیم که در این بحث پلیس راهنمایی و رانندگی باید به ما کمک کند.

وی می‌افزاید: بخشی از کار فرهنگی در حوزه شهری برعهده شهرداری است بطور مثال گذاردن سطل زباله، تنظیف خیابان‌ها و درختان را رسیدگی کردن اما نگهداری از این فضاها و تمیز نگه داشتن آن با کمک مردم شدنی است.

شهردار کرمان معتقد است اینکه جوانی در خیابان از ماشین زباله‌اش را پرت کند و یا پیرمردی پوست موز را از وسط خیابان بردارد دو فرهنگ خاص است که از مردم سرمی‌زند و درست یا نادرست آن را مردم باید انتخاب کنند.

سیف‌اللهی می‌گوید: برای کنترل ترافیک شهری کرمان در این خیابان مشکلات زیادی داریم به گونه‌ای که تا چند کیلومتر ترافیک آزاردهنده باعث اختلال در رفت و آمدها می‌شود به همین دلیل طرح تعریض را بهترین گزینه می‌دانیم.

وی تاکید می‌کند: به عنوان شهردار کرمان وظیفه خود را ایجاد شهری مناسب و زیبا برای زندگی مردم می‌دانم اما در این راه مسائل و مشکلات زیاد و بودجه‌های کم شهرداری نیز محدودمان کرده است.

سیف‌اللهی در مورد تمایل زیاد کرمانی‌ها به پارک حاشیه‌ای می‌گوید: این امر به صورت یک فرهنگ در جامعه جا افتاده و دسترسی راحت‌تر برای مردم ملاک است و لزوما اصرار داریم در هنگام انجام کاری خودرو خود را در نزدیک ترین محل ممکن پارک نماییم.

وی خاطرنشان می‌کند: این یک بحث فرهنگی است زیرا مردم با وجود پایین بودن هزینه پارک از پارکینگ‌های عمومی استقبال نمی‌کنند و با وجود جریمه شدن همچنان به پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها می پردازند که ایجاد مزاحمت می‌کند.

سیف‌اللهی در رابطه با موضوع تکمیل نبودن ظرفیت پارکینگ‌های برخی از نقاط شهر و اشباع شدن ظرفیت پارک‌های حاشیه ای، اظهار می‌کند: متاسفانه ظرفیت‌ پارکینگ‌ها عموما تکمیل نمی‌شود و به عبارتی مردم عادت ندارند که از پارکینگ به جای پارک کنار خیابان استفاده کنند. از سوی دیگر پلیس همیشه در خیابان حضور ندارد و اعمال قانون در همه ساعات روز امکان‌پذیر نیست.

شهردار کرمان می‌افزاید: پارک خودرو در حاشیه خیابان زمینه‌ای برای ایجاد ترافیک بیشتر است بنابراین ترغیب شهروندان به پارکینگ‌های احداث شده از سوی شهرداری به جای پارک حاشیه‌ای را در دستور کار داریم.

    نظرات