پیاده روها در اسارت کارگاههای ساختمانی

پیاده روها در اسارت کارگاههای ساختمانی

http://www.bananews.ir/اشغال پیاده روها توسط کارگاههای ساختمانی معضل قدیمی پایتخت است. برخی ازاین کارگاه ها سالهاست پیاده روها را به اسارت خود درآورده و برای عابران پیاده نیز خطر آفرین هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عابران پیاده ای که از میدان آرژانتین می گذرند چند سالی است مجبورند به جای عبور از پیاده رو ازحاشیه بزرگراه آفریقا مسیر خودر ا ادامه دهند . در حاشیه این میدان سال ها است یک پروژه ساختمانی پیاده رو را تبدیل به کارگاه کرده است. سرعت بالای خودرو ها و مصالحی که هر روز خطر ریزش آن وجود دارد جان این عابران پیاده را نشانه رفته است .این کارگاه ساختمانی تنها یکی از هزار کارگاه ساختمانی شهر تهران است که پیاده روهای این شهر را اشغال کرده و جان عابران پیاده را هم به خطر انداخته است .

معصومه ابتکار،عضو شورای شهر تهران در این رابطه می گوید: به تاخیر افتادن ساخت و سازها منجر به مسدود شدن برخی پیاده روها در سطح شهر می شود و باید تدبیری درخصوص آزاد سازی پیاده روها طی یک بازده زمانی مشخص اندیشیده شود .

او ادامه می دهد: با توجه به اینکه درخصوص تغییر چهره برخی پیاده روها در سطح شهر کارهایی صورت گرفته متاسفانه بحث اشغال پیاده روها توسط کارگاه های ساختمانی معضلی برای شهروندان ایجاد کرده است. اشغال برخی مسیرهای پیاده روها در پاره ای از موارد به بیش از ۲ سال کشیده می شود و مردم به خصوص دانش آموزان مجبورند در خیابان ها ادامه مسیر بدهند.

ابتکار اضافه می کند: در برخی موارد هنگام گودبرداری بخشی از پیاده‌رو و حتی خیابان هم ریزش می‌کند، اما مالک هیچ توجهی به این موضوع ندارد به طور مثال در دارآباد چنین اتفاقی رخ داده و هیچ پیگیری هم در این رابطه نشد.

هرکس یک بار گذرش در این سال ها به خیابان مطهری ،تقاطع خیابان قائم مقام افتاده باشد حصارهای چوبی سبز رنگ برجی که بیش از یک دو دهه است قرار است دراین مکان ساخته شود دیده است .

سعید احمدی عابر جوانی که از حاشیه خیابان در حال تردد است درباره اشغال این پیداه رو می گوید: محل زندگی کودکی ام همین محله بود . از زمانی که به مدرسه می رفتم تا به حال که خود کودکی مدرسه رو دارم این پیاده رو در اشغال این کارگاه ساختمانی است .
این جوان ۳۱ ساله ادامه می دهد : خوشبخاته این ساختمان در حال تکمیل است در سال های گذشته این کارگاه به طور کامل دست از فعالیت کشیده بود و پیاده رو هم به طور کامل بسته بود .

 

این معضل را می توان در تمامی سطح شهر دید ، محمد علی نجفی عضو شورای شهر تهران در خصوص اشغال پیاده رو ها در شمال پایتخت که این روزها حجم بالای ساخت وساز آن را به کارگاهی ساختمانی بدل کرده است هشدار می دهد و می گوید:شدت ساخت و سازها در شمال شهر به گونه ای است که گویا این به صورت یک سنت درآمده است که هر شخصی که در حال ساخت و ساز است تمام پیاده رو و خیابان را اشغال کند. این امر خطرات جانی را برای شهروندان در پی دارد زیرا شهروندان برای عبور و مرور ناچارند بجای استفاده از پیاده رو از خیابان استفاده کنند که این خطرناک است.

او ادامه می دهد: در یک مورد خود بنده مشاهده کردم که تمام سطح روبروی یکی از منازل به باغچه روبروی درب خانه اختصاص داشت و افراد برای آن صاحب خانه بر روی درب منزلش پیغام گذاشته بودند که شما حق چنین کاری را ندارید. بخشی از ساماندهی این امر در دست شهرداری وبیخش دیگر به خود شهروندان بر می گردد که مراعات این امر را بکنند.

در دنیای خود غرق هستیم و در حال عبور از پیاده رو که صدای هولناکی ما را به دنیا باز می گرداند . کمی جلوترکوهی از مصالح ساختمانی کف پیاده رو رها شده است . در بالای ساختمان کارگری بهت زده به ریسمان رها شده نگاه می کند .حادثه بی خسارت جانی است . اما همیشه شانس با عابران پیاده نیست .

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران اما اوضاع را به این بدی هم نمی داند و می گوید: عدم ایجاد سد معبر توسط ساختمانهای در حال ساخت در ماههای اخیر وضعیت بهتری دارد اما هنوز با مقاومت برخی از مالکان روبرو هستیم.

او ادامه می دهد: تاکنون در قالب چهار بخشنامه با امضای این جانب و معاون شهرسازی و معماری شهرداری، توجه به عدم ایجاد سد معبر توسط ساختمان های در حال ساخت به مناطق ۲۲ گانه ابلاغ شده است. خوشبختانه طی ماه های اخیر این مساله در مناطق شهرداری با کاهش روبرو بوده است .در بخشنامه های ابلاغی توجه به ایمنی کارگاه ساختمانی، ایمنی عابران، سرپوشیده کردن موقت مسیر، ایجاد حصار حفاظتی موقت و غیره به طور خاص مورد تاکید قرار گرفته است . البته هم اکنون وضعیت در معابر و پیاده روهای مناطق نسبت به گذشته خوب است اما هنوز عالی نیست.

عبداللهی با بیان این که این موارد به دلیل کم کاری عزیزان در مناطق و نواحی شهرداری نیست، اضافه می کند : این افراد به صورت شبانه روزی تلاش می کنند و ما نیز بازدیدهای پی در پی از مناطق داریم؛ هم اکنون حجم ساخت و ساز در تهران زیاد است و مالکان نیز در برابر خواسته های شهرداری مقاومت می کنند و این از دلایل پیش آمدن این مساله است .

براساس قانون تا زمانی که سقف اول ساختمان انجام نشده است افراد حین ساخت و ساز می توانند یک سوم معابر را اشغال کنند. در این زمینه قانون وجود دارد ، اما در برخی موارد پیاده رو آنقدر کوچک است که یک سوم آن به حساب نمی آید.

فضل اله اندرزی مدیرکل امور خدمات شهری با بیان این که مقابله با این بی قانونی هم در مسئولیت معاونت شهرسازی است و هم معاونت خدمات شهری می گوید: اما در برخی مواقع کارگاه ساختمانی به دلیل اختلافات حقوقی دست از فعالیت دست می کشند و این موضوع سال ها طول می کشد.

او ادامه می دهد : اگر این موضوع برای عابران پیاده خطر جانی داشته باشد شهرداری پس از اخطارهای قانونی به مالک اقدام در صورت ادامه بی توجهی به جمع آوری این حصارها اقدام می کند و هزینه آن به حساب آن پلاک گذاشته می شود و در زمان صدور پایان کار به عنوان بدهی آن ساختمان ازمالک وصول می شود .

کارگاه های ساختمانی بی توجه به حقوق شهروندان سهم آنها را از پیاده رو ها اشغال کرده اند و عابران یا باید خطر جانی افتادن مصالح را به جان بخرند و یا خطر عبور از عرض خیابان . برخی از این کارگاه ها میهمانان ناخوانده چند ساله خیابان ها هستند و عابران هر روزه منتظرند روزی برسد که پیاده رو ها از اسارت کارگاه ها رهایی یابند.

مهر

    نظرات