چرا کشته‌های زلزله «بشاگرد» کم بود؟

چرا کشته‌های زلزله «بشاگرد» کم بود؟

www.BanaNews.irگزارش نهایی بازدید فنی از زلزله ۲۱ اردیبهشت‌ماه شهرستان بشاگرد در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ارائه شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله درباره این زمین‌لرزه توضیح داد: کانون زمین‌لرزه ۶٫۲ ریشتری شهرستان بشاگرد که ساعت ۶:۳۸ دقیقه بامداد ۲۱ اردیبهشت‌ماه به وقوع پیوست در نزدیکی روستای ایرر در ۱۰ کیلومتری شمال شهر گوهران(مرکز شهرستان بشاگرد) و ۲۵ کیلومتری شرق شهر سردشت بشاگرد تخمین زده شده است.

به گفته وی بر اساس بررسی انجام شده، به نظر می‌رسد گسل منوجان به عنوان یکی از گسل‌های پهنه گسله میناب، مسبب اصلی زمین‌لرزه باشد؛ با روندی تقریباً شمال/شمال‌غرب- جنوب/جنوب‌شرق (آزیموت حدود ٣٣٠) واقع در بخش شرقی این پهنه گسله باشد.

زارع با اشاره به سازوکار راستالغز راستگرد این گسل و شیب گسل سردشت،‌خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که عمق لرزه اصلی حداقل ٢٠ تا ٢۵ کیلومتر باشد ضمن اینکه در بشاگرد گسلش در لرزه اصلی و پس‌لرزه‌ها به صورت امتداد لغز بوده است.

معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسی درباره شدت زلزله در پهنه رومرکزی در نقاط مختلف استان گفت: شدت در پهنه رومرکزی +VI برآورد می شود. این شدت در شهرهای سردشت و گوهران نیز VI و در جکدان، سندرک و بلبل‌آباد V در جاسک و میناب IV و در بندرعباس III در مقیاس EMS98 بوده است.

وقوع پیش‌لرزه به آگاهی مردم و کاهش تلفات کمک کرد

زارع ادامه داد: به دلیل ژرفای نسبتا زیاد(که با توجه به موقعیت گسل امتدادلغر منوجان و شیب به سوی شرق آن در حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر برای لرزه اصلی برآورد شده است) و کم جمعیت بودن پهنه رومرکزی، زمین‌لرزه خوشبختانه تلفات این زلزله زیاد نبود و در نهایت تاسف موجب مرگ یک کودک شد.

به گفته معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، وقوع پیش‌لرزه‌ای با بزرگای ۵ در ساعت ۱۲:۳۱ ظهر روز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در همین پهنه است باعث هوشیاری مردم شد و پیشاپیش مردم را برای سکونت مطمئن به محل کپرهای موجود در منازل مسکونی آنها فرستاد.

وی درباره مسائل ژئوتکنیکی این زلزله نیز توضیح داد: یک سنگ‌لغزش بزرگ در جاده گوهران به ایرر در بازدیدها جلب توجه کرد (ابعاد بلوک‌ها سنگی ۵×۵ متر) که به نظر می‌رسد که سنگ‌لغزش بزرگ دیگری در یک زمین‌لرزه مشابه احتمالاً در سده‌های قبل در همین محل رخ داده است.

زارع اظهار کرد: گسلش سطحی در سطح منطقه دیده نشد ولی ترک‌های کششی در راستای گسلش و هم‌راستای عمود بر آن (به طول‌های ۵ تا ٢٠ متر)دیده شد. همچنین رودخانه ایرر که قبل از زلزله کم‌آب بود، بعد از زلزله پر آب شده بود و خرابی ساختمان‌های بنایی نیز تنها در ایرر مشاهده شد که بیشتر خرابی به گوهران و روستاهای واقع در شرق و شمال آن مربوط است.

معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در پایان خاطرنشان کرد: خرابی‌ها عمدتاً در محل روستای ایرر به تخریب واحدهای مسکونی و تخریب ساختمان‌های دارای شناژ افقی و قائم مربوط بود که البته این شناژها در بسیاری از موارد به هم متصل نبود که به فروریختن بعضی از این شناژها حتی بدون تخریب کل بنا منجر شده بود.

    نظرات