موفقیت زمین شناسان ایرانی در شناسایی دو کانی جدید و یک کانی نادر

موفقیت زمین شناسان ایرانی در شناسایی دو کانی جدید و یک کانی نادر

http://www.bananews.ir/دو کانی جدید و یک کانی نادر در کانسار طلا- نقره باریکا واقع در شرق سردشت در استان آذربایجان‌غربی به همت کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شناسایی و معرفی شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) تا سال گذشته، هشت کانی ایرانی در جهان از جمله بیرونیت، آوسینیت، تالمسیت، انارکیت، خونیت، خادمیت، ایرانیت و دلیرانیت شناسایی و معرفی شدند که بر همین اساس در سال ۲۰۱۳ نیز دو کانی دیگر به نام‌های باریکائیت و فردوسی‌ایت در کانسار باریکا به همت دکتر حسینعلی تاج‌الدین یافت و به این مجموعه اضافه شد.

همچنین در سال ۲۰۱۲ با استفاده از نمونه‌های کانسار باریکا، برای اولین بار ساختار کریستالین یک کانی بسیار نادر به نام گوتاردیت شناسایی و معرفی شد.

 

گفتنی‌ است، این سه کانی در قالب همکاری‌های پژوهشی بین دانشگاه تربیت مدرس تهران - در قالب رساله دکتری حسینعلی تاج‌الدین به راهنمایی دکتر ابراهیم راستاد و دکتر عبدالمجید یعقوب‌پور - و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با دانشگاه‌های کپنهاک دانمارک و سالزبورگ اتریش مطالعه و معرفی شدند.

بر اساس این گزارش، کانسار طلا- نقره باریکا در ۱۸ کیلومتری منطقه خاور سردشت در استان آذربایجان غربی قرار دارد که این کانسار اولین و تنها کانسار سولفید توده‌ای غنی از طلا و نقره شناخته شده در ایران است که برای نخستین بار در سال ۱۳۸۲ از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور (دکتر حسینعلی تاج‌الدین) به عنوان یک کانسار طلا و نقره معرفی شده است.

شایان ذکر است، عیار میانگین طلا و نقره در این کانسار به ترتیب ۴ و ۲۵۰ گرم در تن اندازه‌گیری شده و از ویژگی‌های خاص کانسار باریکا، حضور مجموعه‌ای از کانی‌های سولفوسالتی با ترکیب پیچیده و نادر است به‌طوریکه تاکنون ۱۲ کانی سولفوسالتی که عموما از عناصر Sb,Pb,Ag,Pb غنی هستند، شناسایی شدند.

یادآور می‌شود، مقدار نقره در یکی از کانی‌های این کانسار به نام استفانیت (Ag5SbS4) تا ۷۰ درصد وزنی کانی است که از بین این ۱۲ کانی، دو کانی باریکائیت و فردوسی‌ایت برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ شناسایی شدند که در خبرنامه شماره ۱۵ از مجله Mineralogical Magazine و نیز در سایت‌های

www.mindat.org وwww.mineralienatlas معرفی شده‌اند و همچنین ساختار بلورین یک کانی سولفوسالتی نادر دیگر به نام گوتاردیت در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار معرفی و در مقاله‌ای در شماره ۵۰ از مجله Canadian Mineralogist که جدیدترین یافته‌های کانی‌شناسی جهان را معرفی می‌کند، به چاپ رسیده است.

    نظرات