کمیته تلفیق معماری مقبره شمس تبریزی تشکیل شد

کمیته تلفیق معماری مقبره شمس تبریزی تشکیل شد

http://www.bananews.ir/مدیرعامل بنیاد بین المللی شمس تبریزی و مولانا از تشکیل کمیته تلفیق معماری و ارائه طرح نهایی برای ساخت مقبره شمس تبریزی خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حجت الله ایوبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ساخت مقبره ای برای شمس تبریزی از عارفان نامی کشور اظهارداشت: بعد از اعلام فراخوان و انتخاب شش طرح برگزیده مقرر شده است مقبره ای با تلفیق این شش طرح در شان شمس تبریزی در شهرستان خوی ساخته شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر کمیته تلفیق معماری ساخت مقبره شمش تبریزی تشکیل شده و در حال نهایی شدن طرح است که برای ساخت به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحویل داده می شود.

ایوبی ساخت این مقبره در خوی را ظرفیت عظیم فرهنگی برای معرفی هرچه بیشتر شمس تبریزی در سطح ملی و جهانی دانست و اظهارداشت: در این راستا طی رایزنی و نگارش نامه ای از سوی بنیاد شمس تبریزی و مولانا به رئیس جمهوری کشور مبلغ ۵۰ میلیارد ریال از سوی دولت برای ساخت این مقبره تخصیص داده می شود.

مدیرعامل بنیاد بین المللی شمس تبریزی و مولانا با بیان اینکه فعالیت بنیاد در زمینه پیمانکاری و عمرانی نیست از نمایندگان مردم استان آذربایجان غربی به ویژه نماینده مردم خوی و مسئولان این شهرستان خواست زمینه جذب این اعتبار را فراهم کنند تا این طرح وارد فاز اجرایی شود.

 

ایوبی در ادامه با بیان اینکه این بنیاد از زمان آغاز فعالیت سال ۸۶ تاکنون فعالیت های فرهنگی زیادی در جهت معرفی شمس تبریزی یکی از عارفان نامی کشور در سطح ملی و بین المللی کرده است گفت: برگزاری همایش ها و کنگره های ملی، استانی و محلی در جهت بزرگداشت این عارف یکی از این اقدامات است.

وی با اشاره به تشکیل جلسات منظم شمس شناسی تحت عنوان ماه گفتارهای شمس تبریزی توسط بنیاد شمس تبریزی و مولانا خبر داد و گفت: بهترین حلقه شناسی شمس تبریزی و مولانا در کشور توسط این بنیاد برگزار می شود.

ایوبی معرفی هرچه بهتر عرفا، شعرا و مشاهیر نامی کشور را از مهمترین اهداف این نشست ها و بنیاد دانست و گفت: پس از یک دوره غفلت از معرفی شمس تبریزی از سال ۸۶ و با راه اندازی بنیاد شمس تبریزی فعالیت های ارزنده ای در جهت معرفی و شناخت این عارف نامی در سطح ملی و بین المللی شده است.

مدیرعامل بنیاد بین المللی شمس تبریزی و مولانا در ادامه با تاکید بر شناسایی و معرفی هر چه بهتر مشاهیر، مفاخر و عارفان نامی کشور خواستار حمایت مسئولان و مردم از فعالیت های فرهنگی دراین خصوص شد.

راه شناخت مولانا از شمس می گذرد

ایوبی با بیان این که راه شناخت مولانا از شمس تبریزی می‌گذرد به اهمیت درک مقالات شمس تبریزی اشاره کرد و گفت: استاد موحد که مقالات شمس تبریزی را مورد تحقیق قرار داده معتقد است که اگر شمس و مقالات او را درک نکنیم به بیراهه رفته و نمی‌توانیم مولانا را درک کنیم.

مدیرعامل بنیاد بین المللی شمس تبریزی و مولانا یادآور شد: امروز آرامگاه شمس در اندیشه و جان و دل ما و همه مردم ایران ساخته شده است بنابراین من نگران ساخت فیزیکی مقبره شمس نیستم.

شمس‌الدین محمد تبریزی از جمله عرفای بزرگ و حکمای نامدار و شوریده‌ای است که تأثیر شگفت و شگرفش در تاریخ حکمت و عرفان اسلامی، با ظهور بی‌بدیل مردی از تبار عاشقان و عارفان یعنی مولانا محمد جلال الدین مولوی آشکار و اظهار می‌شود که مولانا خود از ملاقات او حیران و خیالی از خیالات او می‌داند.

محمد بن علی بن ملک‌داد، ملقب به شمس‌الدین یا شمس تبریزی از صوفیان مشهور سده هفتم هجری بوده و شهرت او بیشتر به خاطر آشنایی مولوی با اوست و دیوان غزل‌های مولوی با نام کلیات شمس شناخته می‌شود.

شمس تبریزی اولین بار در سال ۶۴۲ هجری قمری به قونیه رفت و با مولانا دیدار کرد، مریدان مولانا به دشمنی با شمس برخاستند و شمس ناگزیر از قونیه رفت و در سال ۶۴۳ به قونیه بازگشت و دوباره مورد آزار مریدان مولانا قرار گرفت تا سال ۶۴۵ که ظاهرا برای آخرین بار از قونیه رفت و ناپدید گشت.

در مورد سرنوشت وی اطلاع دقیقی در دست نبوده و اثری هم در دست نیست، مریدان سخنان وی را که در مجالس مختلف بر زبان آورده، گردآوری کرده‌اند که این اثر به نام «مقالات شمس تبریزی» معروف است.

مزار شمس تبریزی که از چندین قرن پیش در شهر خوی شناخته می‌شده است، پس از یک دوران فراموشی، در دهه‌های اخیر توسط محققان بازشناسی شده و نسبت به بازسازی مزار شمس تبریزی در خوی اقدام شده است.

    نظرات