مشکل مسکن با تنظیم قرارداد در کدام دفترخانه حل می‌شود؟

مشکل مسکن با تنظیم قرارداد در کدام دفترخانه حل می‌شود؟

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن گفت: تنظیم قرارداد اجاره در دفاتر اسناد رسمی یا مشاوران املاک مشکلی از مسکن کشور را برطرف نمی‌کند و باید برای این کار کنترل ویژه‌ای انجام داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بیت‌الله ستاریان در گفت‌گو با ایسنا، اظهار کرد: درصورتی که تنظیم قراردادهای اجاره‌ در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد،‌ کم شدن کار بنگاه‌ها و گلایه آنها طبیعی است.

وی افزود: پیش‌تر تنظیم قراردادهای اجاره توسط دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شد و بنگاه‌ها بیشتر در تعیین قیمت و توافق طرفین دخیل بودند.

ستاریان با اشاره به دریافت کد رهگیری پس از هر معامله در دفاتر مشاور املاک،‌ گفت: حال که مشاوران املاک پس از ثبت و تنظیم قرارداد به طرفین کد رهگیری می‌دهند،‌ اگر دوباره تنظیم و ثبت این قراردادها به دفاتر اسناد رسمی سپرده شود، روند کار طولانی‌تر می‌شود.

به گفته وی در این صورت باید موجر و مستاجر یک بار به بنگاه و دوباره پس از تعیین قیمت و توافق طرفین به دفاتر اسنادرسمی مراجعه کنند.

این کارشناس تصریح کرد: در صورتی که روند کار سخت‌تر و طولانی‌تر شود،‌ ممکن است طرفین قرارداد به مراجعه به یکی از این دو دفتر بسنده کنند و تنظیم قرارداهای غیر قانونی گسترش یابد.

وی با بیان اینکه بهتر است قوه قضاییه اختیار تنظیم و ثبت کامل قراردادهای اجاره را به دست بنگاه‌ها دهد،‌اظهار کرد: در این صورت که بنگاه‌ها خود می‌توانند به طرفین قرارداد کد رهگیری بدهند،‌ تنظیم و ثبت قرارداد به صورت قانونی ادامه دار می‌شود.

ستاریان افزود: در این میان می‌توان برای نظارت منطقی و دقیق‌تر اختیار نظارت بر فعالیت چند بنگاه را به یک دفتر خانه داد تا این نظارت از سوی قوه قضاییه هم بیشتر شود.

    نظرات