گذر از دغدغه آب برای غذا به چالش آب برای انرژی

گذر از دغدغه آب برای غذا به چالش آب برای انرژی

http://www.bananews.ir/سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو اعلام کرد: دغدغه آب برای غذا به چالش آب برای انرژی در جهان تبدیل شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا دائمی، گفت: دومین اجلاس آب در کشور تایلند با حضور نماینده‌های کشورهای آسیایی و اقیانوسیه از جمله ایران و نمایندگان کشورهای آسیایی و اقیانوسیه برگزار شد.

وی اظهار کرد: نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی وابسته به محلل متحد مانند فائو، سازمان اقتصادی و اجتماعی (اسکاپ)، سازمان فرهنگی و علمی (یونسکو) و سازمان مربوط به مباحث مهاجرت، نمایندگان بانک‌های توسعه آسیایی وتوسعه اسلامی در این همایش حضور داشتند که صحبت‌های خوبی در زمینه آب مطرح شد.

سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر این‌که مهمترین مسئله بحث امنیت آب است، گفت: با توجه به ارتباط بین انرژی و تولید محصولات کشاورزی که تولید انرژی می‌کنند، نگرانی‌هایی در مورد مصرف بی‌رویه آب در جهان مطرح است که به دو حوزه تولید انرژی و تولید غذا مربوط می‌شود.

 

دائمی با اشاره به این‌که دنیا با یک چالش جدید به نام آب برای انرژی روبه‌رو است، افزود: تاکنون بحث آب برای غذا مطرح بود. بین آب وانرژی رابطه دوگانه است به گونه‌ای که از یک سو انرژی مصرف می‌کنیم که آب را استحصال کنیم و از سوی دیگر بخشی عظیمی از محصولات کشاورزی که با آب تولید می‌شوند برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر آینده‌نگری که در حوزه آب در همایش‌های جهانی آب صورت می گیرد، گفت: سازمان‌های بین‌المللی پیشنهاداتی برای آینده پژوهشی داشتند و راهکارهایی را بیان کردند.

سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به بحث تغییر اقلیم نیز تاکید کرد: با وجود تغییر اقلیمی که صورت گرفته، سیلاب‌های تندی در ناحیه جنوب آسیا اتفاق می‌افتد از جمله سیلابی که در تایلند رخ داد و در یک روز ۷۰۰ میلی‌متر بارندگی صورت گرفت.

دائمی با اشاره به این‌که تغییر اقلیم از یک سو موجب سیلاب (در شرق آسیا) و از سوی دیگر خشکسالی (در غرب آسیا از جمله کشور ما) شده است، گفت:‌ برای اتفاقات ناشی از تغییر اقلیم در همایشی که در تایلند برگزار شد، راهکارهایی ارائه شده و در حاشیه همایش نمایشگاه بین‌المللی و کارگاه تخصصی علمی برگزار شد که در کارگاه مذکور که در حوزه امنیت آب و مدیریت آب بود، مشکلات ایران و بحث توسعه ریزگردها مطرح شد.

روان ‌آب‌ها در شرق کشور به حداقل رسیده‌اند

وی از دیگر دستاوردهای این همایش به پرداختن به موضوع همکاری‌های کشورها برای استفاده از آب‌های مرزی و رعایت حق‌آبه‌ها اشاره و اظهار کرد: در قسمت شرق کشور، پایین دستی هستیم و الان که میزان روان‌آب‌هایمان از رودخانه‌های هیرمند و حریررود به حداقل رسیده‌اند، ممکن است با چالش‌هایی روبه رو شویم.

سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو افزود: بحث‌های مربوط به حق‌آبه‌ها وارزش اقتصادی آب در مباحث امنیت آب و انرژی مطرح شد و به موضوعات محیط زیست، مشکلات آب و سیاست‌های کشورمان در همایش مطرح شد و ملاقات‌های خوبی با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی داشتیم.

دائمی در پایان اظهار کرد:‌ برای حضور در همایش آتی جهانی آب که در کشور کره برگزار می‌شود، اعلام آمادگی کرده‌ایم.

    نظرات