سئوالات آبی از رییس‌جمهور آینده!

سئوالات آبی از رییس‌جمهور آینده!

http://www.bananews.ir/جمعی از کارشناسان ارشد مدیریت آب کشور در آستانه انتخابات در پیش‌روی ریاست‌جمهوری، سئوالاتی را از رییس‌جمهور آینده مطرح کرده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) با توجه به حساسیت و جایگاه مهم آب در تأثیرگذاری بر معیشت و رفاه مردم و نیز پایداری زیست‌بومی (پایداری آب، خاک، نبات، حیوان و انسان)، جمعی از کارشناسان ارشد مدیریت آب کشور سوالاتی را برای پاسخگویی و توجه کاندیداهای دوره یازدهم ریاست جمهوری تهیه و در اختیار ایسنا قرار داده‌اند تا مبنای اعلام مواضع و برنامه‌ریزی های آنان قرارگیرد.

در متنی که در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: آب منشاء حیات و اساس پایداری تمدن‌ها و تأمین‌کننده امنیت آبی و غذایی کشورهاست. بزرگ‌ترین سکونتگاه‌های بشری بر اساس توانایی جوامع در بهره برداری از منابع آب در دسترس شکل گرفته‌اند. از گذشته‌های دور، کم آبی مهم ترین عامل شکل‌گیری نظام‌های مقتدر برای تأمین و توزیع آب بوده است.

در ادامه این متن آمده است: نقش بی‌بدلیل آب در توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مناطق مختلف کشور و از طرفی محدودیت منابع آب در بخش‌های زیادی از کشور جایگاه حساس و مهمی را برای مدیریت مؤثر منابع آب رقم می‌زند.

 

براین اساس در اقلیم خشک و نیمه خشک ایران، با توجه به محدودیت بارش سالانه که یک سوم متوسط بارش جهانی است، متوسط حجم نزولات جوی سالانه حدود ۴۱۳ میلیارد متر مکعب است. از این میزان، حدود ۷۱ درصد از طریق تبخیر از دسترس خارج می شود و فقط ۱۳۰ میلیارد متر مکعب آب تجدیدشونده شامل ۹۴٫۵ میلیارد مترمکعب آب سطحی و ۳۵٫۵ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی به طور متوسط در دسترس باقی می‌ماند که به ترتیب حدود ۳۵ میلیارد مترمکعب از آبهای سطحی بهره‌برداری می‌شود و در صورت احتساب آب‌های برگشتی و نفوذ مجدد، مجموعاً ۵۴ میلیاردمترمکعب از آب زیرزمینی استفاده می‌شود.

در ادامه این متن آمده است: سرانه آب تجدیدپذیر ایران از ۷۰۰۰ متر مکعب در سال ۱۳۵۰، به ۱۷۰۰ متر مکعب در سال ۱۳۹۲ کاهش یافته است و با ادامه این روند، در سال ۱۴۰۴ به ۱۳۰۰ متر مکعب تقلیل خواهد یافت، در نتیجه بر اساس شاخص‌های بین‌المللی، کشورمان در شرایط تنش آبی و در بخش‌هایی نیز با بحران آبی روبرو خواهد شد.

متن کامل سئوالات آبی کارشناسان از رییس جمهور آینده در ادامه می‌آید:

۱) با توجه به خشک و نیمه خشک بودن اقلیم طبیعی و محدودیت شدید منابع آب دراکثر مناطق کشور، نگاه شما نسبت به تاثیرمدیریت آب در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشورچگونه است؟

۲) نظر به کسری قابل توجه مخازن آب زیرزمینی کشور، برنامه موثر جنابعالی برای تعادل‌بخشی این مخازن استراتژیک و حیاتی چیست؟

۳) برنامه جنابعالی برای مواجهه با ناهماهنگی‌های جدی موجود در سطوح مختلف سیاستگذاری و مدیریتی مرتبط با آب کشور چیست؟

۴) با توجه به عدم تبعیت مرزهای طبیعی حوضه آبریز از مرزهای سیاسی،از نظر جنابعالی چگونه باید مدیریت یکپارچه و بهم‌پیوسته منابع آب در حوضه آبریز را که شامل چند استان است، ایجاد کرد؟

۵) شما در مدیریت منابع آب کشور چه جایگاهی برای (مشارکت) ذی‌مدخلان، ذی‌نفعان و بهره برداران تعیین خواهیدکرد؟

۶) با توجه به مصارف بی‌رویه آب در بخش های مختلف، محدودیت عرضه آب (پرهزینه بودن تأمین آب جدید) و افزایش روزافزون تقاضای آب، چه تغییراساسی در شیوه مدیریت آب لازم می دانید ؟

۷) به نظر جنابعالی منابع آب چگونه می‌تواند در خدمت ایجاد اشتغال و رفاه باشد؟

۸) شما تهدیدها و فرصت‌های منابع آب کشور را چه می‌دانید؟

۹) از نظر شما جایگاه واقعی مدیریت آب کشور در نظام تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کشور، باید چگونه باشد؟

۱۰) با توجه به تعداد زیاد پروژه‌های نیمه‌تمام و تعریف پروژه‌های جدید برای شروع، به رغم محدودیت‌های اعتباری بودجه در سال جاری، همچنین بدهی قابل توجه به پیمانکاران و مشاوران، اولویت‌بندی و برنامه شما برای حل این مسایل چگونه خواهدبود؟

    نظرات