صبح روز تعطیل ۱۰۰۰۰ واحد در پایتخت مسکن‌مهر افتتاح شد

صبح روز تعطیل ۱۰۰۰۰ واحد در پایتخت مسکن‌مهر افتتاح شد

http://www.bananews.ir/حضور دیروز وزیر راه‌وشهرسازی در شهر جدید پرند اصلا غیرطبیعی نبود چون که علی نیکزاد دست‌کم در یک‌سال گذشته –به خاطر کمبود وقت و بازدید از سایر استان‌‌ها- همه بازدیدهای هفتگی از ساخت‌وسازهای انبوه مسکن‌مهر «پرند» را معمولا در روز«جمعه» انجام داده است اما حضور ناگهانی رییس‌جمهور در پرند برای افتتاح ۱۰ هزار واحدمسکونی در صبح جمعه، کمی قابل‌تامل به نظر می‌رسد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عوامل تشریفات و برپایی برنامه‌های افتتاح مسکن‌مهر در دولت، برای برگزاری مراسمی که رییس‌جمهور در آن شرکت می‌کند، معمولا روزهای اول هفته را به این امر اختصاص می‌دهند ضمن اینکه از چند روز قبل، در استان محل افتتاح، تبلیغات گسترده انجام می‌شود.
اما دیروز در شرایطی سری دوم واحدهای مسکن‌مهر پرند افتتاح شد که فقط مسوولان ارشد دولت و پیمانکار سازنده و تعدادی از پرسنل شرکت عمران پرند، اطراف رییس‌جمهور را تشکیل می‌دادند و از خبرنگار و گزارشگر، خبری نبود.
سری اول مسکن‌مهر پرند ۲۵ خردادماه پارسال در یک ظهر پنج‌شنبه به ظرفیت ۱۰ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی توسط رییس‌جمهور افتتاح شد. آنچه سال گذشته احمدی‌نژاد در پرند افتتاح کرد، متعلق به یک پیمانکار از کشور ترکیه بود که این شرکت توانسته بود امکانات بی‌سابقه‌ای را که دولت ایران برای ساخت مسکن‌مهر تامین کرده بود سرموقع تبدیل به آپارتمان کند و تحویل متقاضیان بدهد.

 

دیروز اما همه ۱۰ هزار واحد افتتاح شده، ایرانی‌ساز بودند و توسط پیمانکاران ایرانی ساخته شده‌اند که البته ۲ هزار واحد آن توسط پیمانکاری احداث شده که به تنهایی مسوولیت ساخت ۲۰ هزار واحد در پرند را دارد و فعلا ۱۰درصد آنچه را در تعهدش هست، توانسته افتتاح کند! با این حال، سایت اطلاع‌رسانی دولت بخش‌هایی از سخنرانی رییس‌جمهور در ساعت ۱۰ صبح روز جمعه در شهر جدید پرند بعد از اعطای نمادین کلید مسکن‌مهر به یکی از پیش‌خریداران را منتشر کرده و به نقل از احمدی‌نژاد نوشته است: «مسکن ابزار زندگی و حداقل نیاز برای یک زندگی است و باید آن را از حالت سرمایه خارج کنیم یا لااقل برای مردم عادی و کسانی که شغل‌شان ساخت‌وساز مسکن و خرید و فروش مسکن نیست آن را از حالت سرمایه خارج کنیم.»
رییس‌جمهور همچنین گفت: هنوز مسکن مهر یک مسکّن است تا التهاب ۵۰ ساله در بازار تقاضا در زمینه مسکن را آرامش ‌دهد اما باید در گام‌های بعدی به سمت کیفیت بالاتر مسکن و ساختمان‌ها و زندگی مطلوب برای مردم حرکت کرد.
احمدی‌نژاد بلافاصله بعد از گفتن این مطلب، تاکید کرده است: کل مساحت تحت اشغال شهر و روستای کشور به دو میلیون هکتار نمی‌رسد و اگر این رقم را با وسعت ۱۸۷ میلیون هکتاری ایران مقایسه کنیم به معنای این است که می‌توان شرایط زندگی در کشور را تغییر داد.
این دو اشاره رییس‌جمهور به «خارج‌کردن مسکن از حالت سرمایه‌ای» و همچنین «وسعت دو میلیون هکتاری شهرهای کشور» را می‌توان پیام غیرمستقیم احمدی‌نژاد به دولت یازدهم برای تعیین سیاست‌های جدید بخش مسکن تلقی کرد. سیاست‌هایی که در طول لااقل ۴ سال اخیر، رییس‌جمهور مصر به اجرای آنها بود اما به دلایلی از جمله موج انتقاد به این دو سیاست، نتوانست از پس کار بربیاید.
اشاره اول احمدی‌نژاد مبنی بر غیرسرمایه‌ای کردن ملک و آپارتمان، همان طرح قدیمی مقابله مالیاتی با خانه‌های خالی است و اشاره دوم او نیز به طرحی است که ۱۲ تیرماه سال۹۰، برای اولین‌بار آن را تحت عنوان «۱۰۰۰ متر زمین به هر خانوار ایرانی» مطرح کرد.
رییس‌جمهور روز گذشته بار دیگر با مقایسه بین مساحت شهرهای موجود و کل مساحت کشور ایران، بصورت غیرمستقیم از فراهم بودن امکان ساخت خانه‌باغ یا ساختمان‌های مسکونی کم‌ارتفاع یا گسترش افقی شهرها به جای فروش تراکم، سخن گفت. به اعتقاد احمدی‌نژاد، می‌شود به اندازه مساحت دو میلیون هکتاری کل شهرها و روستاها، زمین تدارک دید و آن را بین همه خانواده‌ها تقسیم کرد که این مقدار زمین فقط معادل ۲ تا ۴ درصد کل پهنه جغرافیایی ایران خواهد شد.

    نظرات