اعلام آمادگی ۶۰ شرکت خصوصی برای اجرای پروژه‌های وزارت راه

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و ترابری گفت: امسال نزدیک به ۶۰ شرکت‌ خصوصی داخلی و خارجی برای اجرای پروژه‌های عمرانی به وزارت راه و ترابری مراجعه و در ارتباط با توسعه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، بندری و هوایی اعلام آمادگی کرد‌ه‌اند.

به گزارش بنا نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، مجید اسعدی طی نشست خبری در حاشیه نمایشگاه بزرگ راه و ترابری، اظهار داشت: در حال حاضر حمل و نقل یکی از پایه‌‌های اساسی توسعه متوازن و پایدار کشورها است و شبکه‌های حمل و نقل با اقتصاد و امنیت ارتباط تنگاتنگ دارد.

وی ادامه داد: با مرور توسعه اقتصادی کشورها می‌توان به این نکته پی برد که همبستگی بین توسعه حمل و نقل و نرخ رشد اقتصادی وجود دارد و افزایش ارزش افزوده حمل و نقل، منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی است.

اسعدی با بیان اینکه ۹۰ درصد حمل و نقل توسط جاده انجام می‌شود، توضیح داد: در راستای سیاست‌های راهبردی حمل و نقل، سرفصل جدیدی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم با توجه به تحولات اقتصادی پیش‌بینی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و ترابری ادامه داد: با توجه به کاهش مصرف منابع انرژی حمل و نقل ریلی، این سیستم حمل و نقل باید نسبت به جاده در ارجحیت باشد زیرا علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، ایمن نیز است.

وی افزود: هم‌اکنون شاهد آن هستیم که با افزایش تردد خودروها، اوضاع جوی شهر مختل شده و آلودگی هوا، در حال وارد شدن به مرحله اضطرار است زیرا این وسایل آلودگی زیست‌محیطی ایجاد می‌کند اما حمل و نقل ریلی و مخصوصا حمل و نقل ریلی برقی، آلودگی جوی و زیست‌محیطی ندارد.

اسعدی با بیان اینکه در حال حاضر می‌توانیم سالانه ۱۵۰ کیلومتر راه‌آهن بسازیم، اظهار داشت: این در حالی است که بر اساس سند چشم‌انداز لازم است سالانه یک هزار کیلومتر راه‌آهن احداث کنیم تا به اهداف سند دست یابیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و ترابری با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در وزارت راه و ترابری مهیا شده است، اضافه کرد: امسال نزدیک به ۶۰ شرکت‌ خصوصی داخلی و خارجی برای اجرای پروژه‌های عمرانی به وزارت راه و ترابری مراجعه و در ارتباط با توسعه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، بندری و هوایی اعلام آمادگی کرد‌ه‌اند.

اسعدی تأکید کرد: در توسعه سرمایه‌گذاری در بخش ریلی سه مصوبه از سوی هیئت وزیران به وزارت راه و ترابری ابلاغ شده است تا پتانسیل بالقوه بخش خصوصی، بالفعل شود.‌

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و ترابری با اشاره به اینکه این امر ظرف چند ماه آینده در دستگاه‌های اقتصادی از راه تامین مالی به مرحله نهایی شدن می‌رسد، گفت: در هماهنگی تمامی معاونت‌های وزارت راه و ترابری برای تهیه مفاد مربوط به برنامه پنجم خوشبختانه باید گفت تمامی لوایح به تصویب کامل نمایندگان رسید که امید است وزارت راه و ترابری در این برنامه بتواند با پتانسیل‌های موجود به توسعه متوازن دست یابد.

اسعدی افزود: در قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، وزارت راه و ترابری، اولین مصوبه مربوط به مصوبات کارگروه حمل و نقل را به تصویب رساند؛ همچنین هفته گذشته رییس جمهور اولین جلسه هماهنگی با رانندگان حمل و نقل برون‌شهری را برگزار کرد و گفت در اجرای این قانون هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد و تمامی بستر‌های لازم برای اجرای قانون فراهم است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و ترابری تأکید کرد: در ارتباط با سیستم حمل و نقل هوایی و بندری، گرفتن مصوبه از کارگروه مدیریت حمل و نقل و سوخت، در فروردین ماه جاری صورت گرفت که در این‌باره دیروز معاون اول رییس جمهور ‌نیز اعلام کرد که بندر شهید رجایی باید از تک‌ قطبی بودن خارج شود.

وی با بیان اینکه در حمل و نقل هوایی و توسعه فرودگاه‌ها باید فعالیت اصلی توسعه یابد، ادامه داد: مقرر شده است مناقصه‌ای برای بهره‌برداری از بندر شهید رجایی در بخش حمل و نقل کانتینری داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و ترابری با اشاره به اینکه ۷۰ فرودگاه در کشور وجود دارد که تعدادی از آنها فعال نیستند، اظهار داشت: اگر فرودگاه اصلی با توجه بیشتر توسعه یابد بهتر از آن است که فرودگاه‌های کوچک، اعتبار بگیرد.

اسعدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان اعتبارات عمرانی وزارت راه و ترابری سالانه ۴ هزار میلیارد تومان است که در راستای توسعه اجرای پروژه‌های عمرانی، باید بیشتر وارد عرصه سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی شد.

    نظرات