وزارت راه و شهرسازی وزارت مسکن مهر و حوزه راه فراموش شده است

وزارت راه و شهرسازی وزارت مسکن مهر و حوزه راه فراموش شده است

www.BanaNews.irوزیر اسبق راه و ترابری با انتقاد از ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن شهرسازی، تصریح کرد: ادغام این دو وزارتخانه غیرعلمی و تصمیم ناپخته‌ای بود و پس از ادغام وزرات راه و شهرسازی به وزارت مسکن مهر تبدیل و بخش راه و ترابری به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمد خرم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای این موضوع اقدام کارشناسی صورت نگرفت و این ادغام در راستای کوچک‌سازی دولت از ۲۱ وزارتخانه به ۱۷ وزارتخانه صورت گرفت که البته در حال حاضر ۱۸ وزارتخانه داریم.

وی با بیان اینکه نبود مطالعه کارشناسی توسط مشاور واجد صلاحیت را مهم‌ترین مشکل در زمینه ادغام وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: در این رابطه دولت و مجلس به جای مشاور عمل کردند و همین موضوع موجب شد که اکنون شاهد مشکلات فعلی باشیم.

وزارت مسکن یک دستگاه برنامه‌ریزی است نه اجرایی

خرم با تاکید بر اینکه وزارت مسکن و شهرسازی یک دستگاه برنامه‌ریزی است نه اجرایی، تاکید کرد: بالاترین اشتباه بخش اجرایی، دخالت در ساخت مسکن است.

وزیر اسبق راه و ترابری اظهار کرد: ماهیت وزارت مسکن و شهرسازی برنامه‌ریزی و ماهیت وزارت راه و ترابری اجرایی است و نمی‌توان دو دستگاه ناهمگون را با یکدیگر ادغام کرد.

وزارت راه و شهرسازی به وزارت مسکن مهر تبدیل شده است

وی افزود: بعد از ادغام، وزارت راه و شهرسازی به وزارت مسکن مهر تبدیل و حوزه راه و ترابری به فراموشی سپرده شد که این خسارت جدی را به این بخش وارد کرده است.

وزیر اسبق راه و ترابری اظهار کرد: به عنوان مثال بودجه دولت در بخش راه و ترابری در سال گذشته ۴۰۰۰ میلیارد تومان بود که از این میزان فقط حدود ۷۰۰ میلیارد تومان، آن هم با احتساب اوراق مشارکت اختصاص یافت. این درحالیست که بودجه وزارت راه در سال ۸۳، ۱۹۸۰ میلیارد تومان بود که ۱۹۰۰ میلیاردتومان اختصاص یافت.

خرم ادامه داد: با مقایسه سال ۹۱ با ۸۳ و احتساب تورم شدیدی که در این چند سال شاهد بودیم این اختلاف به وضوح قابل مشاهده است و طبیعی است که با این اعتبار ناچیز خسارات زیادی به این حوزه را شاهد خواهیم بود.

وزیر اسبق راه و ترابری گفت: وزارت راه و شهرسازی تبدیل به وزارت مسکن مهر شده و این درحالیست که مسکن مهر هم به خوبی عمل نکرده و برای ادامه پروژه مسکن مهر حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: حال که با مشکلات و چالش‌های پس از ادغام روبرو شده‌ایم بحث تفکیک این دو بخش مطرح شده که این کار هم اگر بدون مطالعه انجام شود شاهد دردسر‌های دیگری خواهیم بود.

با مطالعه و کارشناسی راه و مسکن تفکیک شود

خرم با تاکید بر این‌که این‌گونه ادغام‌ها انجام بسیاری از پروژه‌ها را متوقف کرده و می‌کند، گفت: دولت جدید باید مستقر شود و پس از گرفتن مشاور این ادغام‌ها را بررسی کند و براساس مطالعات روی نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌ها در این زمینه عمل کند چون مجلس نیز متوجه شده که ادغام این وزارتخانه‌ها کار غیرعلمی بوده که امید می‌رود بتوانند با مطالعه جدی و دقیق این دو بخش را تفکیک کنند.

کاهش وزارتخانه‌ها الزاما به معنای کوچک‌سازی دولت نیست

وی گفت: نکته مهم این است که کاهش وزارتخانه‌ها الزاما معنای کوچک‌سازی دولت نیست چون کشورهایی را داریم که تعداد وزارتخانه‌های آنها بیش از ۲۵ وزارتخانه است اما دولت آن‌ها به اندازه یک دهم دولت کشور ما است.

خرم در ادامه با اشاره به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، وزارت دفاع ، بهداشت و درمان و وزارت علوم گفت: مجموع پرسنل این وزارتخانه‌ها حدودا ۱۰ برابر بقیه وزارتخانه‌ها هستند؛ به عنوان مثال کشورمان حدود ۱۱٫۵ میلیون دانش‌آموز و ترکیه نزدیک ۱۵ میلیون دانش‌آموز دارد و این در حالیست که ترکیه با ۱۵ میلیون دانش‌آموز دارای کادر آموزشی ۶۰۰ هزار نفری و ایران با حداکثر ۱۲ میلیون دانش‌آموز کادر آموزشی بالای یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری دارد و جالب این است که طبق اعلام یونسکو سطح آموزش عمومی در ترکیه بالاتر از ایران است.

وزیر اسبق راه و ترابری افزود: به تعبیری در ترکیه به ازای هر دانش آموز یک نفر کادر آموزشی اما در ایران به ازای هر ۸٫۵ دانش‌آموز یک کادر آموزشی داریم و با کمی کار کارشناسی به این نتیجه می‌رسیم که در این بخش به ۶۰۰ هزار نیرو احتیاج داریم و ۸۰۰ هزار نفر دیگر نیروهای اضافی هستند که هزینه‌ سنگینی را بر دولت تحمیل کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کشور چین اشاره کرد و گفت: نیروی مسلح چین با جمعیتی بالغ بر ۱٫۵ میلیارد نفر در ۱۵ سال پیش ۲٫۵ میلیون نفر بود که این کشور تصمیم بر کوچک‌سازی گرفت و در این راستا به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیروی مسلح خود اعلام کرد که وارد بخش‌های خصوصی شوند و از طرفی با بخش خصوصی نیز طی قرار‌دادی سه ساله به توافق رسیدند که نصف حقوق این پرسنل را بپردازند.

    نظرات