سیاست پایدار مسکن و افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن در تهران

سیاست پایدار مسکن و افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن در تهران

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی بر مسکن پایدار متکی بر درآمد خانوارها تاکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با نگاه شهروندی و شهرسازی نوعی مسکن پایدار داشته باشیم، چرا که طی هشت سال با افزایش ۸۰۰ درصدی قیمت زمین و افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن در تهران روبه‌رو بودیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس آخوندی با اشاره به نگاه شهروندی و شهرسازی خود به مسکن و ساخت و ساز اظهار کرد: نگاه شهرسازی نوعی عدالت جغرافیایی است و منظور از شهرسازی تنها نقطه‌ای از ایران نیست بلکه کلیه شهرها و روستاهای ایران مدنظر است.

به گفته وی، امیدواریم بتوانیم در بخش مسکن نوعی مسکن پایدار، نه مسکنی که در مقطع کوتاهی طراحی و اجرا شود و پس از مدتی کوتاه رو به افول رود پایه‌گذاری کنیم.

آخوندی در پاسخ به ادامه مسکن مهر به روش قبلی در دولت جدید گفت: اگر بخواهیم سیاستی را تثبیت کنیم یا سیاستی را تغییر دهیم، نباید بر اساس اغراض شخصی و دلخواه مدیران باشد و باید دید این سیاست‌ها تا چه اندازه کارایی داشته و توانسته مشکل مردم را برطرف کند و امکان تامین مالی و تداوم آن نیز تا چه اندازه است.

وی با اشاره به نوع ساخت مسکن و کیفیت واحدهای ساخته شده ادامه داد: معمولا وقتی به کیفیت پروژه‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهم خود را جای بهره بردار و خریدار واحد مسکونی می‌گذارم که آیا این واحد مسکونی شرایط و مطلوبیت زندگی را دارد؟

ادامه مسکن مهر بررسی می‌شود

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای ادامه و یا نوع ساخت و ساز مسکن مهر باید بحث و گفت‌وگو شود و مردم نیز در ادامه این ساخت این واحدها گفت‌وگو کنند.

آخوندی مسکن مهر را همچون سیبی زیبا و با تعاریف زیادی توصیف کرد و گفت: حال باید این سیب بریده شود و با کالبد شکافی این طرح خوب و بد آن بررسی شود و پس از ان برای ادامه و یا توقف طرح تصمیم گرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم مسکن مهر را از منظر شهرسازی اینگونه عنوان کرد: در ابتدا باید مکان قرارگیری پروژه‌ها و پس از آن انتخاب پروژه و پس از آن نیز طراحی و معماری این پروژه‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به نوع ساخت داخلی و معماری این واحدهای تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد وقت خانم‌های ایرانی در خانه می‌گذرد و باید این واحدها جذابیت لازم را داشته باشند و این پرسش مطرح است که آیا افراد در انتخاب نما و آشپزخانه و ... حق انتخاب داشته‌اند؟

آخوندی ابعاد دیگری همچون همسایگی، تامین خدمات زیربنایی، روبنایی مسجد، مراکز خرید و ... اشاره کرد و گفت: این پروژه ابعاد کار نشده و قابل بحثی دارد که جای بحث و برسی دارد.

به گفته وی، در پروژه مسکن مهر راجع به اعداد صحبت شده و از درباره کیفیت کمتر صحبت شده است و مردم باید در جریان این موارد قرارگیرند.

 

۵۰هزار میلیارد نیاز تامین منابع مالی مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی معتقد است: برای ادامه مسکن مهر از منظر اقتصاد کلان بانک مرکزی به دلیل تامین منابع تصمیم‌گیرنده است چرا که تاکنون حدود ۵۰هزار میلیارد تومان برای پروژه‌ها درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تامین منابع از منابع بانک مرکزی است، افزود: تاکنون حدود ۳۸هزار میلیارد تومان در این پروژه تزریق شده است و براساس قراردهای قبلی و آنچه تاکنون هزینه شده است حدود ۱۲هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است.

آخوندی با اشاره به گفته رییس بانک مرکزی در هفته گذشته مبنی بر تاثیرپذیری تورم از مسکن مهر گفت: رییس کل بانک مرکزی هفته گذشته اعلام کرد که بیش از ۴۰درصد پایه پولی کشور از مسکن مهر تاثیر گرفته است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، اگر اکنون شاهد تورم ۴۴ درصدی هستیم، حدود ۴۰ درصد از آن مربوط به اجرای پروژه مسکن مهر است.

وی تصریح کرد: با وجود تفاصیری از مسکن مهر، باید دید مردم تورم را انتخاب می‌کنند یا اجرای مسکن مهر را.

آخوندی در ادامه به کیفیت زندگی و قیمت‌ها در این واحدها اشاره کرد و گفت: مردم در انتخاب این پروژه، حتی در معماری داخل واحدهای خود نقشی نداشتند و در برخی موارد به محض سکونت در واحدشان به تغییر آشپزخانه و غیره پرداختند که این به معنی دورریخت ثروت محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ابتدای طرح مقرر بود مسکن مهر بر قیمت زمین و مسکن به صورت ملی تاثیرگذار باشد به گونه‌ای که قیمت زمین در شهرهای بزرگ به صفر برسد و یا حذف شود، اما آیا این امر در شهرهای بزرگ ایجاد شد؟

آخوندی اظهار کرد: طی هشت سال اخیر قیمت زمین ۸۰۰ درصد و قیمت مسکن بیش از ۵۰۰ درصد در تهران رشد داشته است.

به گفته وی، مداخله‌های عظیم دولت در اقتصاد مبین این تاثیر است که در تاریخ برنامه مسکن ایران این مداخله نبوده و همواره ساخت و سازها از سوی مردم و یا انبوه سازان صورت می‌گرفت.

آخوندی تاکید کرد: مداخله دولت در اقتصاد و مسکن بی‌سابقه بوده و حال باید دید اگر این طرح ادامه دارد باشد، اهداف و رضایت شهروندان را جلب می‌کند و یا اینکه تاکنون توانسته چند درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص دهد و اثار تورمی را کاهش دهد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: متقاضیان مسکن مهر نگران نباشند و واحدهای مورد تعهد دولت با مردم و پیمانکاران تمام می‌شود اما برای ادامه این طرح نیاز به بحث و بررسی زیادی است.

وی با اشاره به ساخت بیش از ۲۴۰ هزار واحد مسکونی در اظراف شهر تهران برای متعادل سازی قیمت و جمعیت شهر گفت: حداقل یک میلیون نفر در این واحدها ساکن هستند اما در حال حاضر تنها حدود ۳۸ هزار واحد ساخته شده و افراد در ۲۰ هزار واحد ساکن هستند و این واحده آنچنان که باید نتوانستند تاثیر بسزایی داشته باشند.

کنترل قیمت مسکن با شرط و شروط آخوندی

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم درباره کنترل قیمت مسکن گفت: دو منظر ساخت و معاملات مسکن از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن هستند.

به گفته وی، در بخش ساخت مسکن، تامین مالی به پس اندازها معطوف است که متاسفانه یکی از مشکلات دوره‌های گذشته توجه نکردن به پس انداز برای تامین مسکن از سوی خانوارها بود.

وی با بیان اینکه مسکن به عنوان بزرگترین اتفاق اقتصادی خانوار و تنها ثمره زندگی خانوار محسوب می‌شود که باید در کنار خرید مسکن، کیفیت، طول عمر و رضایتمندی شهروندی نیز همراه باشد و اگر بخواهیم با مردم صادق باشیم باید به مردم گفت که بدون پس انداز امکان خانه‌ دار شدن نیست.

آخوندی با بیان اینکه نمی‌توان با شعار پرداخت یک میلیون تومان خانه خرید گفت: باید این شعار عملیاتی شود و جنبه سیاسی نداشته باشد چرا که باید به جای این شعار فرهنگ پس انداز اشاعه یابد.

وی افزود: می‌توان با ضرب پس انداز به میزان مختلف در ۷ و یا ۱۰ و تسهیلات دولتی، راه خرید خانه را ایجاد کرد و پس انداز است که می‌تواند اقتصاد خانوار را به شرط تشویق سیاست‌های مالیاتی و بانکی کشور تثبیت کند.

به گفته آخوندی، در ایران تنها ۲۰ درصد هزینه خرید مسکن از سوی بانک‌ها تامین می‌شد و این درحالیست که در دیگر کشورها تامین منابع مالی برای خرید مسکن بین ۷۰تا ۹۰ درصد است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در ایران مسکن دو نقش نیاز به مسکن و تجارت دارد که باید برای هریک برنامه ریزی مالی صورت بگیرد.

وی با اشاره به وجود ۵۰۰ هزار خانه خالی در تهران گفت: به طور طبیعی تعدادی از این واحدها با اهداف تجاری ساخته شده است که مشکلی هم ندارند اما باید برای واحدهای خالی که به منظور شغل افراد ساخته شدند، مالیات‌های مشخصی در نظر گرفته شود و برای واحدهای ساکن نیز مالیات در حد معافیت صورت گیرد.

نظام مالیاتی مسکن ایجاد شود

آخوندی افزود: چنانچه هر کاسبی باید مالیات کسب و کارش را بپردازد، باید نظام مالیاتی مناسبی برای املاک اتخاذ و اجرا شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامه ارائه شده مسکن در دولت یازدهم و درباره مدت اجاره‌بها گفت: این امر به ساختار قوانین کشور برمی‌گردد که در ایران و در معاملات افرط و تفریط داریم.

به گفته وی، از طرف دیگر هرکسی درباره ملک خود مختار است و این را نیز قبول دارم، اما باید مالیات برای این واحدها طراحی و اجرا شود تا به نفع موجر و مستاجر باشد.

آخوندی تاکید کرد: در صورت اجرای این طرح موجر و مستاجر راضی به اجرای این قرارداد برای دو سال می‌شوند چراکه در بیشتر کشورهای غربی و نظام سرمایه داری این فرمول اجرایی است.

وی تاکید کرد: با هرگونه تعزیرات مخالفم و موافق سیستم اقتصادی و با برنامه ریزی هستم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به ادغام دو وزارتخانه راه و شهرسازی، باید هم در بخش مسکن و هم در کسب و کار حمل و نقل دقت شود چرا که حدود ۱۰درصد تولید ناخالص داخلی ایران از سوی حمل و نقل تامین می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: استفاده حداکثری از کریدورهای شرق و غرب به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران می‌تواند امکان حداکثر استفاده از این امکانات را فراهم کند.

عباس آخوندی گفت: امکان بارگیری و تخلیه بار در این کریدورها، ۱۸۶ میلیون تن است که می‌توانند با وصل شدن خطوط جاده‌ای و ریلی از بندر رجایی تا آلماتی پیش برود.

وی با بیان این که باید به کسب و کار حمل و نقل در کشور بیش از پیش توجه شود، گفت: باید با ایجاد بنگاه‌های بزرگ مقیاس در ایران، ظرفیت حمل و نقل ترکیبی ایجاد شود.

او افزود: متاسفانه در مدت گذشته ظرفیت ترانزیت کشور کاهش یافته و این ظرفیت به میزان ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است.

وی با تاکید بر ایجاد بنگاه‌های بزرگ مقیاس گفت: در حال حاضر در بورس و صنایع دیگر صنعت ساختمان و کارخانه مورد توجه هستند و باید با کمک‌های مالیاتی نیز حمل و نقل نیز مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی درباره تکمیل آزاد‌راه تهران - شمال هم توضیح داد:‌ حجم تعهدات این آزادراه زیاد است و دولت نتوانسته بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت کند؛ ۳ هزار میلیارد تومان حجم بدهی به پیمانکاران در این پروژه است.

وی افزود: آزادراه تهران - شمال شامل بحث‌های فنی و ساختار حقوقی است که ساختار حقوقی آن حدود ۱۸ سال به طول انجامیده است و باید بازبینی و بازنگری شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم سنگین اجرای آزادراه تهران - شمال گفت:‌ این آزادراه حدود ۷۷ کیلومتر تونل و همچنین تعداد زیادی پل عظیم را شامل می‌شود.

آخوندی تاکید کرد امیدواریم بتوانیم در یک ماه آینده تصویر روشنی از بررسی این آزادراه و مشکلات آن داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به نوسازی ناوگان ریلی و هوایی کشور گفت:‌ ناوگان هوایی باید در دو و نیم برابر با ۱۵۰ درصد رشد ضرب شود و همچنین ناوگان ریلی نیز در سه ونیم برابر با ۲۵۰ درصد رشد همراه باشد.

آخوندی تاکید کرد:‌ باید حمل و نقل هوایی ایران از موضع شهروندی توجه و بررسی شود چرا که اکنون ۱۸ خط هوایی به ظاهر خصوصی داریم که در بخش قیمت‌گذاری با مشکلاتی همراه هستند.

وی با اشاره به این که ظرفیت هوایی کشور در مدت اخیر کاهش داشته، گفت:‌ این کاهش ظرفیت هوایی به تحریم‌ها مربوط نیست چرا که به بخش سیاست‌گذاری برمی‌گردد.

آخوندی افزود: حمل و نقل هوایی ۳ درصد از ترکیب مسافری کشور را تشکیل می‌دهد که ۴۰ درصد آن متعلق به سفرهای کارمندان است.

وی با اشاره به ماده ۱۶۱ قانون مبنی بر توسعه و نوسازی ناوگان هوایی کشور تا سال ۹۲ تاکید کرد:‌ در این قانون آمده ناوگان هوایی کشور باید تا پایان برنامه نوسازی شود که هنوز این برنامه امکانپذیر نشده است.

به گفته او باید در ناوگان ریلی در بخش بار ۳۰ میلیون تن ظرفیت داشته باشیم که اکنون این ظرفیت ۱۰ میلیون تن است. همچنین در بخش مسافر نیز کمتر از ۵ درصد را به خود اختصاص می‌دهد.

    نظرات