۳۰۰ روستای حاشیه سیمره از تانکر آب می‌خورند/ رویایی که در سراب معشوره رنگ باخت

۳۰۰ روستای حاشیه سیمره از تانکر آب می‌خورند/ رویایی که در سراب معشوره رنگ باخت

http://www.bananews.ir/شهرستان کوهدشت را بین‌النهرین لرستان می‌نامند، شهرستانی در میان دو رودخانه خروشان سیمره و کشکان، شهرستانی که در عطش خشکسالی اراضی‌اش خشکیده و مردمش تشنه هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وقتی برای چندمین بار کلنگ سد معشوره توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت در آخرین روزهای دولتش به زمین زده شد خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت که این پروژه بیش از آنکه به کلنگ زنی نیاز داشته باشد به اعتبار برای ساخت نیاز دارد.

سد معشوره پروژه ای است که در طول سالهای اخیر بارها وعده احداث آن داده شده و حتی بارها شاهد کلنگ زنی های مختلف از رئیس جمهوری تا استاندار بوده است؛ از آن دست کلنگ درمانی هایی که در سالهای اخیر در این استان باب شده است.

این در حالیست که بارها از سوی مسئولان اجرایی استان موضوع سرمایه گذاری میلیاردی این پروژه مطرح شده در حالیکه همچنان مردم کوهدشت منتظر هستند تا با این "حلوا حلوا" گفتن ها بالاخره کامشان از احداث این پروژه شیرین شود.

سد معشوره از آنجا برای شهرستان کوهدشت حیاتی محسوب می شود که در طول یک دهه اخیر با شدت گرفتن خشکسالیها این شهرستان شاهد خسارتهای جدی در بخشهای مختلف بوده، موضوعی که معیشت و اقتصاد جنوب لرستان را به شدت درگیر کرده است.

این در حالیست که در اظهاراتی قابل تامل برخی مسئولان استان از کلنگ زنی سد معشوره به عنوان آرزوی دیرینه مردم لرستان یاد می کند که اگر فقط بخواهیم موضوع کلنگ زنی را در نظر بگیریم باید گفت که با توجه به این اظهارات لرستان تاکنون چندین بار به آرزوهایش دست یافته است اما در واقعیت باید دید که همچنان کشاورزی جنوب لرستان در سراب این پروژه می سوزد.

پیش از این خبرگزاری مهر در گزارشی به آخرین روند ساخت این پروژه مهم در استان پرداخت و حال برای اطلاع از آخرین وضعیت مشکل آب شرب و کشاورزی در کوهدشت به سراغ مدیر آب و فاضلاب روستایی کوهدشت رفتیم تا بازهم شاهد آمار تاسف باری در این زمینه باشیم. آماری که حکایت از آن دارد که زخم تشنگی در این شهرستان هیچ که التیام پیدا نکرده بلکه کهنه تر هم شده است.

کامران یوسفوند در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه ضمن اشاره به کمبود شدید آب آشامیدنی در برخی روستاهای کوهدشت به علت وجود خشکسالی های چند سال اخیر، گفت: در کوهدشت تعداد هشت سایت آبگیری وجود دارد که روزانه چهار تانکر حمل آب، با آبگیری از این هشت ایستگاه به سراغ ۵۰ روستای اطراف کوهدشت می روند تا در هر روز آب آشامیدنی مورد نیاز ۵۰ روستا را به آن ها برسانند.

وی افزود: این در حالیست که در مجموع کار آبرسانی به ۲۹۷ روستا در شهرستان کوهدشت با تانکر انجام می گیرد.

یوسفوند با اشاره به بحران کمبود آب روستایی در این شهرستان، تصریح کرد: از ۴۸ حلقه چاه روستایی تعداد هشت حلقه به طور کامل خشک شده و ۱۸ حلقه یا ریزش کرده یا دچار کم آبی شدید شده اند.

مدیر اداره آب و فاضلاب روستایی کوهدشت اظهار داشت: برای جلوگیری از بحران کمبود آب باتوجه به کمبود بودجه، مجبوریم فقط به مدیریت کنترل آب موجود بپردازیم که دراین راستا می توان به شناسایی سارقین آب و برخورد با آن ها، کارفرهنگ سازی و جیره بندی آب به شکل عادلانه بین روستاییان، کنترل هدررفت آب و ترمیم شکستگی لوله ها، تقویت ایستگاه های پمپاژ و افزایش ساعات کار اشاره کرد.

این اظهارات نشان می دهد که مشکل بحران آب در کوهدشت جدی است و مسئولان بهتر است به جای خیس کردن لب عطش روستاییان با پنبه ی تانکرها تلاش کنند سد معشوره هرچه زودتر در دشت های تشنه کوهدشت جاری شود تا روستاییان مجبور نباشند آب آشامیدنی اندک خود را به کام زمین های کشاورزی خود بریزند.

شهرستان کوهدشت که روزی عنوان "انبار غله" لرستان را یدک می کشید و آوازه اش غرب کشور را پر کرده و محصولاتش راهی بازارهای استانهای مختلف می شد حال در میان خشکسالی دست و پا می زند و همچنان مسئولان برایش قصه کلنگ زنی پروژه ای را می خوانند که قرار است با روند کنونی تامین اعتبار دست کم تا ۳۰ سال دیگر آرزوهای این اراضی خشک را تعبیر کند.

    نظرات