هدر رفتن ۳۰ درصد سیمان مصرفی در ساخت و سازها

هدر رفتن ۳۰ درصد سیمان مصرفی در ساخت و سازها

http://www.bananews.ir/رییس هیات مدیره انجمن بتن ایران، گفت:‌ یازدهمین همایش روز بتن و پنجمین کنفرانس ملی بتن در تاریخ ۱۵ و ۱۶ مهرماه سال جاری در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر هرمز فامیلی، دبیر یازدهمین همایش روز بتن صبح امروز در نشست خبری یازدهمین همایش روز بتن و پنجمن کنفرانس ملی بتن اظهار کرد: برگزاری سخنرانی‌های عمومی و تخصصی معرفی طرح‌های برتر بتنی کشور و تقدیر از برگزیدگان مسابقات دانشجویی از جمله برنامه‌های این همایش و کنفرانس علمی است.

وی افزود: همچنین برگزاری نمایشگاه و نیز کارگاه‌های تخصصی با موضوع‌ دلایل و نحوه پیشگیری از ترک خوردگی بتن تازه، روسازی بتن غلتکی (RCCP)، بتن خود تراکم (SCC) و بتن سبک سازه‌یی از بخش‌های جنبی یازدهمین همایش روز بتن است.

فامیلی درادامه با اشاره به بالا بودن میزان مصرف انرژی در تولید سیمان و نیز آلایندگی این صنعت، گفت: با این وجود متاسفانه حدود ۳۰ درصد سیمان تولیدی در پروژه‌ها تلف می‌شود که این میزان اتلاف برای آینده کشور جای نگرانی دارد.

دبیر یازدهمین همایش روز بتن با بیان اینکه انجمن بتن ایران تلاش می‌کند تا با ارتقاء سطح دانش عموم این زیان را کاهش دهد، گفت: یکی از اصلی‌ترین اهداف در برگزاری این همایش از ابتدا بالا بردن سطح اطلاعات مردم عادی در رابطه با استفاده از سیمان و بتن بوده است چرا که در سطوح دانشگاهی اقدامات موثری در این رابطه انجام می‌شود و به تبع آن در زمینه‌های تخصصی بتن پیشرفت خوبی داشته‌ایم اما این اطلاعات تخصصی خوبی به سطوح عمومی جامعه انتقال داده نشده است.

وی با اعتقاد بر اینکه ضعف دانش بتن در پروژه‌ها عامل اصلی در اتلاف سیمان در بهره‌گیری از خواص بتن است، افزود: سیمان یکی از صنایع آلاینده و انرژی بر است بنابراین اگر سیمانی را می‌سازیم نباید تلف شود تا دیگر مصرف کننده امروز در صف متقاضی سیمان سال آینده قرار نگیرد در این زمینه برای نمونه تعویض سالانه جداول کنار خیابان‌ها تاسف برانگیز است.

فامیلی اضافه کرد: در حال حاضر عمر اسکلت ساختمان‌ها در کشور ما حدود ۳۰ سال است در حالیکه در سایر کشورها این میزان بالای ۱۰۰ سال است و بتن در غرب به عنوان بهترین مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و لذا انجمن بتن هر سال کنفرانس ملی بتن را برگزار می‌کند تا مهندسین ما با علم و دانش روز آشنا شوند و تبادل اطلاعات نمایند.

وی با تاکید بر اینکه بتن پس از آب پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است، گفت: استفاده صحیح از بتن می‌تواند ساختمان‌های مقاوم‌تر و با دوام‌تر از سایر مصالح ایجاد کند. با توجه به مقاومت بالای بتن و این که مواد تشکیل دهنده آن به وفور در کشور ما وجود دارد، از سازه‌های فولادی ارزان‌تر تمام می‌شود.

فامیلی با بیان این که طی ۱۰ سال اخیر بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد در بحث بتن ارتقاء کیفیت و پیشرفت داشتیم تصریح کرد: هنوز جا برای پیشرفت زیاد است و نیاز است که در آیین‌نامه‌های ما مجددا تجدید نظر شود تا بتن‌ها بر اساس عملکرد و دوام خریداری شود. در واقع هنوز افزودنی‌های ما استانداردهای کافی را به دست نیاورده است.

به گفته وی، خیلی از مهندسان ما نمی‌دانند که سیمان بنایی برای آجرکاری به مراتب بهتر از سیمان پرتلند است و نیازی نیست که همه جا بی‌جهت از سیمان پرتلند استفاده شود.

فامیلی افزود: البته تفاوت قیمت نیز در این موضوع تاثیرگذار است به نحوی که باید قیمت سیمان بنایی کمتر از سیمان معمولی تعیین شود که به این موضوع توجه کافی نشده است.

    نظرات