پایتخت از «قالیباف» چه می‌خواهد؟

پایتخت از «قالیباف» چه می‌خواهد؟

http://www.bananews.ir/شهردار با سابقه تهران در حالی برنامه چهار سال آینده خود را محور انتخابات روز یکشنبه قرارداد که بررسی‌های کارشناسی در متن این برنامه ۱۰ فصلی نشان از نپرداختن به اولویت‌های فوری پایتخت دارد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رییس سابق سازمان نظام مهندسی تهران در این باره می‌گوید: در برنامه‌ای که آقای قالیباف توانست با ارائه آن به شورا رای اعتماد بگیرد، آرمان‌های کلی که همه شهرداران قبلی تهران تمایل به تحقق آن داشتند، دیده می‌شود؛ در حالی که باید مشخص شود شهردار برای دوره جدید با چه منابعی، چه پروژه‌هایی را می‌خواهد اجرا کند. محسن بهرام غفاری با هشدار درباره کاهش ساخت‌وساز در تهران طی نیمه اول امسال در نتیجه کاهش درآمد حاصل از صدور تراکم و پروانه ساختمانی، اعلام کرد: منبع درآمد شهرداری تهران برای در امان ماندن از دوره‌های بحرانی و رکود مسکن باید تغییر کند و با توجه به سرویس‌دهی پایتخت به کل کشور، بخشی از منابع مالی همچون بودجه سالانه کشور لازم است هزینه‌های اداره تهران را پوشش دهد.
محسن بهرام غفاری، رییس سابق سازمان نظام مهندسی تهران و از مدیران سابق وزارت مسکن و شهرسازی، با اشاره به ماموریت‌های دشوار مدیریت شهری در پایتخت، به «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به مشکلات و مسائل فراوانی که در ارتباط با شهر تهران مطرح است، مدیریت این شهر کار فوق‌العاده حساسی است. وی افزود: تهران به عنوان پایتخت کشور با مسائل و مشکلات فراوانی در رابطه با سرانه فضاها، زیبایی منظر، ایجاد مراکز اجتماعی و فرهنگی، آلودگی هوا، حمل‌ونقل، مسائل زیست محیطی و... مواجه است؛ به نحوی که هم اکنون با حداقل استانداردهای شهری به عنوان شهری مطلوب برای زیست، فاصله جدی دارد.
بهرام غفاری با تاکید بر نقش کلیدی شهردار تهران در مدیریت شهری پایتخت تصریح کرد: در فرصت کوتاهی که شهردار تهران قبل از رای گیری برای انتخاب شهردار جدید برنامه‌های خود را اعلام کرد، برخی از آیتم‌های مهم شهری و مسائلی که در رابطه با شهر تهران باید مورد توجه قرار گیرد در برنامه‌های وی مشهود بود، اما در مجموع می‌توان گفت برنامه‌های وی فاقد انسجام و فاقد مشخصات یک برنامه راهبردی و عملیاتی برای چهار سال آینده مدیریت شهر تهران بود.
وی ادامه داد: آنچه در مقدمه برنامه شهردار تهران برای مدیریت در دوره جدید شهرداری ارائه شد، موضوعی بود که همیشه به عنوان چشم‌انداز در برنامه تمام شهرداران دیده شده و در آن بر تبدیل تهران به شهری پایدار، مطلوب و اسلامی تاکید می‌شود. بهرام غفاری افزود: هر چند این توصیفات به عنوان چشم‌انداز، ایرادی ندارد، اما زمانی که صحبت از تبدیل تهران به یک شهر پایدار می‌شود باید حداقل یک مورد یا یک راهکار در پاسخگویی به این هدف در برنامه قالیباف برای تهران تعریف می‌شد که عملا چنین راهکاری در برنامه وی مشاهده نشد.
عدم توجه به تراز مالی و فیزیکی
رییس سابق سازمان نظام مهندسی تهران با بیان اینکه پیشنهادهای اجرایی شهردار تهران نوعا پروژه محور و فاقد ترازهای مالی و فیزیکی است، توضیح داد: برنامه‌های شهردار تهران برای اجرای پروژه‌های عمرانی باید شامل جداول هزینه ای و درآمدی باشد و همچنین امکانات فیزیکی مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها و نحوه دستیابی به این امکانات هم مشخص شود.
وی با اشاره به این موضوع که درآمدهای شهرداری تهران عمدتا متکی بر عوارض ساختمان، صدور پروانه، فروش تراکم و تغییر کاربری است، به «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به کاهش ۲۰ درصدی تقاضای صدور پروانه ساختمانی در سه ماهه دوم سال ۹۲ در مقایسه با سه ماهه اول و در نتیجه تقلیل فاحش سرمایه‌گذاری برای ساخت‌وساز، برنامه شهردار باید در برگیرنده یک تراز مشخص برای تعیین محل‌های جدید تامین درآمد در شرایط بحران باشد.
آنچه در برنامه قالیباف نیست!
بهرام غفاری با بیان اینکه به نظر می‌رسد برنامه شهردار تهران برای چهار سال آینده پایتخت بیشتر یک طرح ذهنی است تا طرحی عینی، خاطرنشان کرد: مشکل اساسی‌تری که شهردار تهران هم اکنون با آن مواجه است، متوجه حوزه مدیریت وی است. باید دید که شهردار برای ساختار مدیریتی شهر تهران که به طور قطع باید به استقبال مدیریت یکپارچه شهری برود چه طرحی دارد که البته چنین طرحی در برنامه وی مشاهده نمی شود. وی ادامه داد: برنامه ارائه شده از سوی شهردار تهران با توجه به اینکه شهرداری یکی از مستعد ترین نهادها برای بروز فساد اداری است، در مورد مقابله با فساد اداری و راهکارهای آن ساکت مانده است، این در حالی است که باید در برنامه وی جایگاهی برای اصلاح این سیستم در نظر گرفته می‌شد.
خسارت‌های سنگین تراکم فروشی!
رییس سابق سازمان نظام مهندسی تهران با تاکید بر ضرورت تغییر ساختار منابع و مصارف شهرداری، گفت: تاکنون درآمد شهرداری تهران متکی بر عوارض ساخت‌وساز بوده است این در حالی است که تراکم فروشی در شهر تهران معضلاتی ایجاد می‌کند که حل آنها به مراتب هزینه برتر از درآمدهایی است که از این طریق حاصل می‌شود. وی با بیان اینکه تراکم فروشی در سال‌های اخیر منجر به درهم ریختگی نظام حمل و نقل و ترافیکی در پایتخت شده است، افزود: متاسفانه هنوز در شهر تهران فاقد طرح جامع موضوعی هستیم که در قالب آن مسائل مبتلا به شهر تهران مانند ترافیک و تراکم را به صورت بهینه حل و فصل کنیم. بهرام غفاری ادامه داد: یکی شدن طرح جامع و تفصیلی شهر تهران که اساسا به شهرداری اختیار اعطای تراکم و کاربری شناور و همچنین پهنه‌بندی‌های متغیر را داد، به هیچ وجه جوابگوی نیازهای این شهر نیست.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، با توجه به پروژه محور بودن برنامه‌های شهرداری این موضوع که شهرداری در برنامه‌های جدید خود، چه برنامه‌ای برای تغییر رویکرد به سمت طرح‌های پایدار و راهبردی دارد، دیده نمی شود.
انتفاع پایتخت از منابع ملی
بهرام غفاری، با تاکید بر ضرورت اجرای برنامه‌های راهبرد‌محور توضیح داد: ابتدا باید در مدیریت شهری چشم‌اندازهای بلندمدت مثلا ۲۵ ساله مشخص شود، سپس باید دید در افق پنج ساله راهکارهای میان مدت چیست و چگونه می‌توان برنامه‌های یکساله را از درون برنامه‌های بالادستی استخراج کرد و سپس اقدام به تصمیم‌گیری کرد.
وی تصریح کرد: مساله مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که چه زمانی منابع شهرداری و ساختار درآمدی شهر تهران باید اصلاح شود؟ این یک واقعیت است که این شهر نمی‌تواند تا ابد متکی بر درآمدهای ساخت‌وساز باشد.


بهرام غفاری ادامه داد: با توجه به اینکه شهر تهران به عنوان پایتخت به تمام نقاط کشور ارائه خدمات می‌کند باید منابع پایداری برای مدیریت شهری تهران از بودجه و منابع دولتی تعیین شود و منابع ملی هزینه نگهداری از تهران را متقبل شود، نه پول ساخت و ساز!
وی تاکید کرد: واقعیت آن است که تمام مشکلاتی که امروزه شهر تهران با آن مواجه است ناشی از واگذاری بی‌رویه تراکم و ساخت‌وسازهای بی‌اصول است و باید در برنامه شهردار تهران محلی برای پرداختن به این موضوع و حل‌وفصل آن پیش‌بینی می‌شد.

قالیباف چندساعت بعداز انتخابات‌ جواب منتقدان و رقبایش را داد
پروژه جدید در تهران، فعلا ممنوع
گروه مسکن- فرید قدیری: محمدباقر قالیباف به فاصله چندساعت بعد ‌از اتمام مراسم انتخاب شهردار، با حضور در برنامه زنده تلویزیونی، ضمن اعلام پیام غیرمستقیم به اعضای شورای‌شهر بابت اعتقاد به نظارت‌پذیری از نهاد بالاسری، جواب منتقدانی را که به گفته او در هفته‌های اخیر رعایت جوانب انصاف در بیان برخی نقدها نکردند هم داد.
شهردار منتخب شورای‌شهر جدید تهران در گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب، اجرای هر نوع پروژه جدید عمرانی در شهر تهران را موقتا ممنوع اعلام کرد و با پرهیز از نام‌بردن از پروژه‌هایی که برای کلنگ‌زنی در مناطق ۲۲گانه، مدنظر دارد، گفت: اگر چه طرح‌های عمرانی تازه‌ای برای تهران تدارک دیده‌ام، اما تک‌تک آنها بعد از تصویب در شورای‌شهر جدید به اجرا درخواهد آمد. الان اگر درباره این پروژه‌ها صحبت کنم، نظر شخصی من محسوب می‌شود پس بهتر است تا پیش‌از طرح و تصویب در شورای‌شهر، صحبتی از آنها نشود. قالیباف اولین کار عملیاتی در شهرداری‌تهران از امروز را اتمام پیش‌نویس برنامه پنج‌ساله و ارائه لایحه آن به شورای‌شهر تا پیش‌از دی‌ماه سال جاری عنوان کرد و افزود: برنامه پنج‌ساله، مسیر فعالیت‌های شهرداری برای سال‌های ۹۳ تا ۹۷ را تعیین می‌کند و متن آن از روی تجربه ۸سال اخیر نوشته خواهد شد. شهردار تهران حتی تهیه بودجه سال۹۳ شهرداری را منوط به تصویب برنامه پنج‌ساله در شورای‌شهر اعلام کرد و گفت: مبنای بودجه سال آینده شهرداری، برنامه‌ای خواهد بود که شورای‌شهر برای پنج‌سال آینده پایتخت تصویب می‌کند.
با سه‌قطب هم کار کردم، شورای‌ دو‌قطبی مشکلی نیست
قالیباف درباره تفاوت عقیده بین او و اعضای جدید شورای‌شهر تهران که برخی‌ آن را به آغازی دوباره بر اختلافات نفس‌گیر در مسیر اداره شهر تهران تشبیه می‌کنند، چنین گفت: اندیشه و افکار و باور من به عنوان شهردار تهران سرجای خود باقی است و در عین حال اندیشه و افکار و سلایق اعضای شورای‌شهر نیز قابل‌احترام خواهد بود، هرکس سلایق خودش را دارد. اساس کار من ارزش‌گرایی است و افتخار می‌کنم به آن، اما جایی که کار مطرح است، حتما سلایق کنار خواهد رفت. ما سابقه کار در شورایی را داریم که سه‌قطب سلیقه‌ای در آن حاکم بود، ولی کارها جلو می‌رفت بنابراین اطمینان می‌دهم در شورای شهر جدید که دو قطبی محسوب می‌شود هیچ چالشی نخواهیم داشت.
نمره قالیباف به خودش
شهردار تهران در پاسخ به تنها پرسش چالشی مجری خبر درباره نمره‌ای که او به ۸سال عملکرد خود در شهرداری می‌دهد، گفت: مردم رضایت نسبی از عملکرد من دارند و رقبای سیاسی من نیز تایید می‌کنند در این سال‌ها فاصله جنوب تهران تا شمال شهر از طریق توسعه یکنواخت کاهش پیدا کرده است. اکنون زیرساخت‌های شهری فراهم شده و شهر برای جهش ۴ساله آینده آماده است.
چطور بگویم تراکم‌فروشی نداریم؟
محمدباقر قالیباف که این روزها طرح تفصیلی جدید تهران و البته راهکارهای فنی معاونت مالی شهرداری به کمک او آمده تا بتواند راحت‌تر از قبل، «فروش‌تراکم» را اقدامی ناپسند و غیرواقعی بیان کند، شنبه‌شب در برنامه زنده تلویزیونی در واکنش به فردی که طی چند روز اخیر در مصاحبه‌ با یک رسانه مکتوب، تراکم‌فروشی در شهرداری تهران را به کلیه‌فروشی تشبیه کرده بود، اعلام کرد: بارها گفتیم مدل ما در هدایت ساخت‌وساز در شهر تهران در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. شهر برای خود طرح تفصیلی دارد و همه کاربری‌ها و میزان تراکم‌ها مشخص است. اینکه می‌گویند با تراکم‌فروشی شهر را تا ۲۰ سال آینده فروخته‌اند، بی‌انصافی است. در این چند روز برخی‌ها گفتند فلانی شهرداری را سخت‌افزاری کرده و شهر را به کارگاهی با انبوه آجر و سیمان تبدیل کرده است. من سوال می‌کنم مگر نه اینکه در شهرداری در دهه۷۰ فقط یک نفر تصمیم می‌گرفت و اصلا فرهنگ نظارت‌پذیری در آن زمان وجود نداشت.

    نظرات