آخوندی: پژوهشکده حمل‌ و نقل احیا شود

آخوندی: پژوهشکده حمل‌ و نقل احیا شود

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی احیای پژوهشکده حمل‌ و نقل را خواستار شد و گفت: از ظرفیت‌های موجود حمل و نقل به طور کامل استفاده نمی‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس آخوندی امروز در مراسم تودیع و معارفه رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این‌که پژوهشکده حمل‌ و نقل به عنوان یکی از مراکز پژوهشی مهندسی در ایران بوده است، گفت: پس از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی این پژوهشکده به فعالیت خود ادامه نداده است.

 

به گفته‌ وی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز فعالیت‌های زیادی پیش‌رو دارد چرا که در دوره‌ قبل این مرکز با فعالیت‌های خود اهمیت این حوزه را نشان داده است و باید ثابت شود مرکز تحقیقات تجمل برای راه و مسکن نیست بلکه فعالیت‌های آن باید در خدمت کشور باشد؛ براین اساس انتظارات زیادی از این مسکن می‌رود.

آخوندی با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی‌ که به عنوان مرکز یا انستیتو صورت ‌می‌گیرد، گفت: چهار بخش عمده در این مرکز در نظر گرفته شده که به عنوان معماری و شهرسازی از جهت برنامه‌ریزی کالبدی و برای اقتصاد و حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت حمل‌ و نقل در کشور گفت: حمل‌ و نقل در کشور پیچیده است؛ به گونه‌ای که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون حمل‌ و نقل نیاز به طرح جامعی در زمینه‌ دریا، هوا، جاده و ریل داشته که همواره هر یک پس از فعالیت‌هایی به سرانجام نرسیدند.

آخوندی افزود: ۱۸۶ میلیون تن امکان تخلیه بارگیری در دریا داریم که هنوز از این ظرفیت به‌طور کامل استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به کریدور شمال به جنوب نیز گفت: درصد کمی از این کریدور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت اقتصاد حمل‌ و نقل گفت: احداث خطوط ریلی نسبت به جاده و ناوگان سرمایه‌ بیشتری نیاز دارد که می‌توان گفت دسترسی به جاده در ایران رایگان است و دسترسی به ریل ۲۵ درصد درآمد این ناوگان را به خود اختصاص می‌دهد.

آخوندی با اشاره به افزایش قیمت‌های صورت گرفته در مدت گذشته گفت‌: قیمت قیر بیش از ۲۰ برابر افزایش داشته و حال باید فن‌آوری‌های جایگزین در نظر گرفته شود تا در ساخت و ساز صرفه جویی شود.

وی با اشاره به طرح آمایش سرزمین گفت: از سال ۷۵ تاکنون نحوه نگهداری طرح‌ها مشخص نشده و یکی از برنامه‌های اصلی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی توجه به نگهداری پایگاه‌های اطلاع رسانی در حوزه آمایش است.

آخوندی تاکید کرد:‌ دسترسی آزاد به اطلاعات ساختمان باید توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیگیری شود.

در این مراسم محمود فاطمی‌عقدا تودیع شد و محمد شکرچی‌زاده به عنوان رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی معرفی شد.

    نظرات