رنگ باختن مشوق‌های خرید در بازار آهن

رنگ باختن مشوق‌های خرید در بازار آهن

http://www.bananews.ir/بازار ساکن آهن که این روزها تنها تغییرات آن مربوط به نوسانات قیمت به دور از هرگونه حرکت و جنبش در حجم خرید و فروش‌ها است، روز گذشته را نیز با ثبات قیمت‌ شمش و کاهش نرخ برخی مقاطع به پایان برد. البته این شرایط بر معاملات بورس کالا نیز حاکم بود؛ چراکه اولین روز از عرضه‌های فولادی تالار صنعتی با ثبات قیمت میلگرد و تیرآهن همراه شد و تنها دو عرضه از شش محصول فولادی به فروش رسید.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یکشنبه تیرآهن ۱۴ که از سوی دو فولادساز خصوصی و دولتی در قالب معامله‌های سلف ارائه شده بود، تنها با استقبال یکی از عرضه‌ها از سوی خریداران مواجه شد. ذوب آهن اصفهان که با نرخ پایه ۱۸۱۵ تومان ۲۲۰۰ تن از این محصول را به روی تابلو معاملات آورده بود ۲۲۰۰ تن مازاد تقاضا را در برابر خود دید؛ اما مجتمع جهان فولاد غرب که نرخ پایه تیرآهن ۱۴ آن ۱۸۵۲ تومان بود بی‌تقاضا ماند. از سوی دیگر نورد و لوله صفا طوس نقدی تیرآهن ۱۸ را در حجم ۲۲۰۰ تن عرضه کرد که آن هم بی‌خریدار ماند. به علاوه سلف سبد میلگرد A3 سایز ۱۴ تا ۲۵ نیز با همان نرخ پایه ۱۷۸۵ تومان از طرف ذوب آهن و نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد به روی تابلو رفت که عرضه اول با ۱۴۳۰ تن تقاضا روبه‌رو شد؛ اما دومی بی‌خریدار ماند.
یکی از کارگزاران فعال در معاملات یکشنبه بورس کالا در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: از آنجا که فولاد خود به عنوان ماده اولیه محسوب نمی‌شود، بلکه در مصارف پروژه‌ای، ساختمانی، عمرانی و خودروسازی به کار می‌رود، بنابراین با توجه به توقف تقاضا در چنین مصارفی، روندی را که هم‌اکنون پیرامون استقبال ضعیف از عرضه‌های بورس کالا شاهدیم کماکان در روزهای آتی نیز خواهیم دید. به گفته وی، در حال حاضر مشکل اصلی فولاد، افت گسترده مصرف نهایی این کالا است که به همین دلیل بازارهای آهن و فولاد را در سال‌های اخیر با رکود بی‌سابقه مواجه ساخته است. این کارگزار معتقد است: اگر پیش‌تر در دوره‌هایی بر حجم خریدها افزوده می‌شد، جابه‌جایی کالاهای انباری با تاثیرپذیری از نوسانات قیمت در دست عده‌ای تجار و واسطه‌گر بود که هم اینک شاهدیم این معاملات نیز با توجه به اینکه خریدهای صورت گرفته بی‌تقاضا مانده و صرفا معامله‌گر را با خطر ورشکستگی در بازپرداخت بدهی روبه‌رو می‌کند، به سطح پایینی نزول کرده است.
در این میان برخی دیگر از فعالان اقتصادی هم با آنکه از لزوم کاهش نرخ‌های پایه محصولات فولادی در بورس کالا سخن می‌گویند، اما معتقدند این‌ امر هم کمک چندانی به تحرک معاملات و رونق خرید و فروش ها در بازار و بورس کالا نخواهد کرد و صرفا تزریق نقدینگی و راه افتادن پروژه‌های فولادبر است که کلید حل مشکل افت تقاضای خرید آهن در ماه‌های اخیر خواهد بود.

    نظرات