تسهیلات مسکن از چه طریقی تامین شود؟

تسهیلات مسکن از چه طریقی تامین شود؟

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن معتقد است: ابزارهایی هم‌چون اوراق مشارکت و اوراق بهادار برای تامین مالی و تجهیز منابع مسکن بهترین گزینه است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود جهانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای افزایش تسهیلات مسکن، اظهار کرد: با توجه به وجود حجم نقدینگی سرگردان در جامعه می‌توان با تجهیز منابع و تامین ابزار‌های مختلف نسبت به افزایش و تامین این تسهیلات اقدام کرد.

به گفته وی طی سال‌های گذشته وزارت راه شهرسازی بر تسهیلات بانکی و خط اعتباری بانک مرکزی تکیه می‌کرد به گونه‌ای که بیشتر حجم این خط اعتباری به مسکن مهر اختصاص یافته است.

این کارشناس با بیان این‌که اقتصاد مسکن کشور در سال‌های گذشته به یک‌سو رفته است، افزود: تخصیص خط اعتباری بانک مرکزی به مسکن مهر زوایای منفی در بر داشت اما اگر از ابزار‌های گردش مالی در جامعه بهره‌ مناسبی گرفته شود اقتصاد جامعه به سمت آرامش می‌رود.

جهانی با اشاره به ابزار‌های موجود برای تجهیز منابع بانکی، به بازار رهن ثانویه در بخش مسکن اشاره و اظهار کرد: این بازار قابلیت ایجاد تسهیلات مسکن را دارد به ‌گونه‌ای که می‌تواند قدرت وام دهی را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: این قدرت به دلیل وجود اسناد و وثایق در اختیار بانک‌ها و برگردانده‌ شدن این اعتبارات تا حداقل ۱۵ سال به بانک‌ها است و بانک‌ها نیز از اعطای وام متضرر نمی‌شوند.

این کارشناس مسکن اظهار کرد: بانک‌ها با استفاده از اوراق بهادار و اوراق مشارکت می‌توانند پشتوانه مناسبی برای افزایش تسهیلات مسکن فراهم کنند.

جهانی با بیان این‌که قدرت وام‌دهی بانک‌ها با ابزار‌هایی چون اوراق بهادار تسهیل می‌شود،‌ گفت: با افزایش قدرت وام‌دهی بانک‌ها، قدرت سازندگان و سرمایه‌گذاران نیز افزایش می‌یابد که می‌تواند تا حدودی مشکل تامین منابع مالی مسکن را تسهیل کند.

وی مهم‌ترین مشکل بخش مسکن را تامین نقدینگی در این بازار دانست.

    نظرات