فرسودگی ناوگان از عوامل اصلی تصادفات جادهای
مدیرعامل اتحادیه مینیبوسرانی کشور گفت: فرسودگی ناوگان یکی از عوامل اصلی تصادفات است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) غلامرضا غضنفری در گفتوگو با ایسنا گفت: گرانشدن لاستیک و غیر استانداردبودن برخی از تایرها، فرسودگی بیش از حد لاستیک و ناوگان باعث میشود که میزان تصادفات و سوانح جادهای افزایش یابد.
وی با بیان اینکه دولت باید هرچه سریعتر راهکاری برای این موضوع بیندیشد و یارانهای برای فعالان این بخش در نظر بگیرد، گفت: میزان تصادفات در مینیبوسها کمتر است و آن هم به این دلیل است که مسافت کمتری را طی میکنند.
وی با بیان اینکه گرانشدن ماشین و لوازم یدکی از مهمترین عواملی است که منجر به فرسودگی ناوگان شده و میزان حوادث را افزایش میدهد، گفت: البته شیب جاده و غیراستاندارد بودن برخی از آنها، مقاوم نبودن گاردیلها نیز از دیگر عواملی هستند که میتوانند منجر به بروز حادثه شود یا بر شدت آن بیفزاید لذا باید راهکارهایی در جهت استاندارد بودن جادهها اندیشیده شود.
مدیرعامل اتحادیه مینیبوسرانی کشور با بیان اینکه حدود ۷۳ هزار دستگاه مینیبوس در کل کشور وجود دارد، افزود: در حال حاضر حدود ۹۵ درصد از مینیبوسها فرسوده هستند و در سالهای ۹۰ و ۹۱ فقط ۲۵۰۰ مینیبوس نوسازی شد.
وی با اشاره به قیمت بالای مینیبوس که از ۱۰۰ میلیون تومان به بالا است، گفت: تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی که سازمان راهداری برای نوسازی هر مینیبوس اختصاص میدهد بسیار ناچیز است و از آن استقبالی نمیشود.
مدیرعامل اتحادیه مینیبوسرانی کشور ادامه داد: در سالهای گذشته که قیمت مینیبوس حدود ۴۰ میلیون تومان بود ۱۱ میلیون تومان برای نوسازی به متقاضیان به صورت بلاعوض و ۲۰ میلیون تومان نیز به عنوان وام پرداخت میشد و مبلغ کمی به عهده متقاضی بود اما اکنون که قیمت مینیبوس به دو برابر افزایش یافته باید ۶۰ درصد آن از سوی متقاضی تامین شود.
غضنفری با بیان اینکه صاحبان مینیبوسهای فرسوده توان نوسازی ناوگان را ندارند، گفت: از حدود دو سال پیش پیشنهاداتی به دولت و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای مبنی بر حذف هزینه گمرکی برای واردات این دستگاهها ارائه شد که با این کار خود به خود ۳۰ درصد از قیمت مینیبوس کاسته میشد چون عوارض آنها ۳۰ درصد است اما اقدامی نشده است.
نظرات