بازارفلزات پایه بر سر دو راهی

بازارفلزات پایه بر سر دو راهی

http://www.bananews.ir/ریزش قیمت‌ها در بازار فلزات پایه در روزهای اخیر موجب به هم ریختگی مبادلات این محصولات شده و به گفته کارشناسان این موضوع تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسد قابل اصلاح نیست. این در شرایطی است که تعداد قیمت‌هایی که از این محصولات در بازار منتشر می‌شود، این روزها به اندازه تعداد فروشندگان بازار است و به عبارت ساده‌‌‌تر؛ هر کس قیمتی برای این فلزات اعلام می‌کند. کارشناسان می‌گویند اقتضای شرایط اقتصادی فعلی بازار آن است که وضعیت حاضر رقم بخورد؛ اما می‌توان انتظار داشت به زودی این روند متوقف شده و بازار جهت معینی را پیدا کند؛ چرا که احتمالا قیمت ارز به زودی و با ارائه لایحه بودجه جدید تثبیت خواهد شد و همین مساله بازار را به سمت و سوی اصلاح پیش خواهد برد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بررسی‌های میدانی نشان می‌دهند تولید‌کنندگان در شرایط سختی قرار دارند و نه می‌توانند با ریزش قیمت‌ها کنار بیایند و نه قادرند در این وضعیت، نرخ‌ محصولات خود را واقعی کنند. از طرفی تقاضا در بازار آزاد و بورس کالا به شدت کاهش یافته است و طبعا در این شرایط استراتژی‌های فروش با ناکامی مواجه خواهند شد. یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه در همین رابطه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: عمده‌ترین عامل کمبود تقاضا در بازار فلزات پایه ریزش نرخ ارز است و از زمانی که تفاوت قیمتی بین نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای کم شده انگیزه تجار نیز برای خرید کاهش یافته است، چرا‌که تجار می‌توانند با اختلاف قیمت کمتری کالاهای مرغوب تری را وارد کنند؛ آن هم در شرایطی که اخبار خوش سیاسی نوید بهبود اقتصادی را در ماه‌های آتی می‌دهد و با برداشته شدن تحریم‌ها راه برای واردات باز خواهد شد. البته این در شرایطی است که تولید‌کنندگان کوچک‌تر بسیار از این وضعیت ناراضی هستند، چرا که با واردات کالاهای مرغوب خارجی با هزینه‌های کمتر متقاضیان خود را از دست خواهند داد.
البته موج واردات در دولت گذشته نیز باعث نابودی بسیاری از تولیدات داخلی و ورشکستگی تولیدکنندگان شده بود. اما با این تفاوت که کالا به دلیل نیاز داخلی با ارز بالا وارد می‌شد و به دلیل افزایش ناگهانی نرخ ارز و رشد قیمت مواد اولیه تولید در داخل به صرفه نبود.
فرمول مس تغییری نخواهد داشت
از سوی دیگر شایعاتی از گوشه و کنار بازار مس به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه فرمول قیمت مس تغییر کرده است و طی تماسی که با معاون عملیات و نظارت تالارهای بورس کالا داشتیم، وی اظهار کرد: فرمول تغییر نداشته و در حال حاضر نیز تغییری نخواهد کرد. نامداری افزود: در حال حاضر مس با فرمول (میانگین نرخ LME طی یک هفته به علاوه ۳۲۰ دلار پریمیوم ضرب در ۷ درصد هزینه‌های جانبی (هزینه‌های گمرک و غیره) ضرب در نرخ ارز مبادله‌ای) محاسبه می‌شود. البته این فرمول برای تعیین قیمت مس مفتول است و برای مس کاتد هزینه پریمیوم به جای ۳۲۰ دلار ۱۰۰ دلار است.
وی در ادامه گفت: با این فرمول قیمت‌های داخلی به قیمت‌های جهانی نزدیک‌تر شده است، چرا که اگر نرخ مس و فلزات دیگربا نرخ‌های جهانی اختلاف داشته باشد زمینه را برای قاچاق فراهم می‌کند.
به گفته وی، احتساب رقمی معادل ۰۷/۱ درصد در فرمول قیمت‌گذاری می‌تواند تا حدی اختلاف قیمت‌های داخلی و جهانی را پوشش دهد. بر همین اساس عرضه‌کنندگان به دنبال این هستند تا در صورت امکان فرمول را به نوعی تغییر دهند که قیمت‌ها واقعی‌تر شود.
با توجه به این اختلاف قیمت شرکت‌های عرضه‌کننده احساس می‌کنند در حق آنها اجحاف شده و علاوه بر این نیز پایین بودن نرخ مس و آلومینیوم با توجه به توضیحاتی که ارائه شد نسبت به نرخ واقعی باعث ایجاد تقاضای کاذب و ضرر صنایع پایین‌دستی می‌شود، بنابراین در حال حاضر عرضه این محصول در بورس کاهش یافته است.
در بازار فلزات پایه چه گذشت؟
روند معاملات فلزات پایه در بازار آزاد طی روز گذشته با ثبات همراه شد، البته این در حالی است که نیکل از نوع اینکو با افت ۵۰۰ تومانی در هر کیلو نسبت به روز دوشنبه رو‌به‌رو شد. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه دلیل این کاهش قیمت افت نرخ جهانی این فلز در بورس لندن بوده است. این فعال آگاه معتقد است اکنون قیمت ها در بازار آزاد به کف رسیده است و بعید به نظر می رسد کاهش بیشتری را تجربه کند، مگر اینکه نرخ ارز مرز ۲۸۰۰ را بشکند.

    نظرات