ضعف استاندارد ۵ نوع مصالح‌ساختمانی

ضعف استاندارد ۵ نوع مصالح‌ساختمانی

http://www.bananews.ir/معاون سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه ۹۷ درصد از مناطق مسکونی کشور در خطر زلزله قرار دارند، گفت: هم اکنون در روستاها ۲۱ درصد از ساختمان‌ها کیفیت مناسب دارند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فریدون بلغاری در همایش ساخت‌وساز استاندارد و فرصت‌های سرمایه گذاری در مدیریت شهری با بیان اینکه ۹۷ درصد از مناطق مسکونی کشور در معرض زلزله قرار دارند، گفت: ایران جزو ۶ کشور حادثه خیز در دنیا است که از ۴۰ نوع بلای طبیعی موجود در دنیا امکان وقوع ۳۰ نوع آن در کشورمان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تهران جزو ۶ شهر دارای بیشترین خطر زلزله در جهان است، اظهار کرد: براساس سرشماری سال ۹۰، بهبود نسبی در کیفیت ساخت‌وساز ایجاد شده است؛ به طوری‌که سهم ۴۰ درصدی بنای فلزی به ۵۳ درصد رسیده است.
معاون سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه از سال ۸۵ تاکنون بیش از ۷ هزار پروانه استاندارد در زمینه‌های مختلف صادر شده است، اظهار کرد: در سال ۸۵حدود، ۳۷ درصد تولیدات مصالح ساختمانی با کیفیت بود که در حال حاضر این رقم به ۸۸ درصد از کل تولیدات مصالح ساختمانی رسیده است.
بلغاری تصریح کرد: درسال ۸۵ فقط یک درصد از واحدهای تولید شن و ماسه استاندارد بودند که الان این رقم به بیش از ۷۵ درصد رسیده است، همچنین سهم استاندارد در ساخت بتن‌های آماده از رقم ۲۰ درصد به ۸۰ درصد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمترین استاندارد در بلوک‌های سیمانی، بلوک پلی استایرن، موزاییک، تیرچه و بلوک‌های سقفی با سهم کمتر از ۴۰ درصد مشاهده می‌شود.
معاون سازمان ملی استاندارد ایران درخصوص کاربرد علامت استاندارد مواد و مصالح ساختمانی گفت: در سال ۸۰، بیش از ۲۰ پروانه در این باره صادر شده بود که این رقم در حال حاضر به ۱۶۰۰ پروانه رسیده است که رشد ۸۰ برابری را نشان می‌دهد.
بلغاری، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استاندارد در مصالح ساختمانی را صدور پروانه بهره‌برداری از سوی مقامات محلی عنوان کرد و گفت: در اغلب موارد تولیدکنندگان برای دور زدن قوانین از مقامات محلی پروانه بهره‌برداری و استاندارد می‌گیرند که این موضوع مشکلات زیادی را برای سازمان استاندارد به وجود می‌آورد و اغلب تولیدات آنها بی‌کیفیت و بدون استاندارد وارد بازارمی‌شود.

    نظرات