طراحی روش جدید پس‌انداز برای افزایش قدرت خرید خانه

طراحی روش جدید پس‌انداز برای افزایش قدرت خرید خانه

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت راه و شهرسازی روش‌ جدید پس‌انداز به منظور تامین مالی مسکن و افزایش قدرت خرید خانوارها طراحی می‌شود، گفت: با فعال کردن بازار مسکن با روش‌های غیر تورمی، اقتصاد از شرایط رکود تورمی خارج می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بانک مسکن با بیان این‌که بانک مسکن در اجرای طرح مسکن مهر وظیفه سنگینی را بر عهده داشته است، گفت: اگر از دیدگاه اقتصاد خرد به مسئله مسکن نگاه کنیم چاره‌ای نداریم که از جهت اقتصاد خانوار رژیم پس انداز را به گونه‌ای تعریف کنیم که افراد بتوانند خانه‌دار شوند.

وی با بیان این‌که وام مسکن از نظر اقتصاد خانوار از اهمیت بسیاری برخوردار است و شاید خانه دار شدن بزرگترین اتفاقی باشد که برای یک خانواده رخ می‌دهد، اظهار کرد: مشکلی که وجود دارد این است که با سطح درآمد در ایران پس‌انداز خانوار نمی‌تواند آن‌ها را برای تامین مسکن توانمند کند؛ بنابراین مهم این است که برنامه‌ای را پیشنهاد کنیم که در یک دوره مشخص و با یک روش معین خانوارها قدرت ورود به بازار مسکن را داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که در دولت از منظر اقتصاد کلان به بخش مسکن نگاه می‌شود، خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که اطمینان و اعتماد مردم نسبت به رژیم‌های پس انداز میان مدت و بلند مدت جلب شود.

آخوندی اظهار کرد: تاکنون دو بار سیاست‌های بخش مسکن باعث شده بانک مسکن در آستانه ورشکستگی قرار گیرد یک بار پس از انقلاب و در دهه ۶۰ بانک وضعیت نابه‌سامانی داشت و بار دیگر مربوط به دوره قبل است که دولت با مداخله گسترده در بخش مسکن ورود کرد و بانک مسکن را به عنوان بانک عامل برای اجرای طرح‌های خود معرفی کرد این درحالی است که اگر موضوع به عاملیت ختم می‌شد بانک در وضعیت بحرانی قرار نمی‌گرفت اما تمام تعهدات به بانک مسکن واگذار شد.

وی با اشاره به این‌که در دولت مجری سیاست‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی است، خاطرنشان کرد: باید به کمک وزارت اقتصاد و دارایی بتوانیم روش پس‌انداز طراحی کنیم که قدرت خرید خانوارها را افزایش دهد. همچنین سیاست‌های زمین شهری را به عنوان پشتوانه سیاست‌های مالی بخش مسکن قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ اگر این دو هم راستا شده و در کنار هم تقویت شوند می توانیم این پیام روشن را به جامعه بدهیم که اگر پس انداز کنند در میان مدت قدرت خرید مسکن را خواهند داشت.

آخوندی به تشکیل صندوق‌های پس‌انداز مسکن اشاره و اضافه کرد:‌ در این زمینه صندوق پس‌انداز مسکن باید از انحصار بانک مسکن خارج شود تا بانک‌ها در یک نظام رقابتی بتوانند اقدام به پرداخت تسهیلات درحوزه مسکن کنند.

وی تصریح کرد: بانک مسکن نیز می‌تواند به عنوان صندوقی برای این صندوق‌ها فعالیت کرده و با خرید دین بقیه صندوق‌ها به پس انداز مسکن بازار رهن ثانویه را رونق داده و در نتیجه قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها در بخش مسکن را افزایش دهد.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ به دنبال آن هستیم که این مدل را در بانک مرکزی به تصویب برسانیم تا بخش مسکن به صورت سالم،خود اتکا و پایدار فعال شود نه از طریق تامین پول داغ از منابع بانک مرکزی.

به گفته آخوندی یکی از راهکارهای خروج اقتصاد از رکود شرایط تورمی ایجاد رونق و فعال کردن بازار مسکن از طریق روش‌های غیر تورمی است.

    نظرات