اخذ مالیات از خانه‌های خالی سوداگری‌های بازار مسکن را می‌کاهد؟

اخذ مالیات از خانه‌های خالی سوداگری‌های بازار مسکن را می‌کاهد؟

http://www.bananews.ir/اخذ مالیات از خانه‌های خالی طرحی که تاکنون در حد تاکید مسئولان باقی مانده و خبری از اجرای آن نیست، اکنون مورد توجه ویژه وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم قرار گرفته و قرار است به زودی به سرانجام برسد تا سوداگری‌های بازار مسکن را بکاهد و مانع احتکار خانه‌های خالی که خود بر قیمت‌های بازار موثرند، شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طرح اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی به منظور تنظیم بازار مسکن از سال گذشته و در زمان افزایش ناگهانی قیمت‌ مسکن و تنظیم نبودن عرضه و تقاضا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و مسئولان بر اجرای آن تاکید کردند اما این طرح فقط در حد تاکید مسئولان باقی مانده و خبری از اجرای آن نیست.

نیمه دوم سال گذشته و در حالی که بازار مسکن با نوسان قیمت دست و پنجه نرم می‌کرد، عده‌ای خانه‌های خود را خالی نگه داشتند و به انتظار افزایش قیمت‌ها برای اجاره یا فروش واحد مسکونی‌شان نشستند.

بر این اساس وزیر راه و شهرسازی دولت دهم با گلایه از اینکه عده‌ای در کشور ۱۵ خانه دارند و عده‌ای حتی یک خانه هم ندارند، بر اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای تنظیم بازار از این طریق تاکید و اعلام کرد: یک میلیون و ۶۶۳ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد و بیشترین تعداد خانه‌های در کلان‌شهر تهران است که باید تعیین تکلیف شود.

اما عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم از ابتدای ورودش به این وزارتخانه بر تجدید نظر در عرصه قانون مالیات، فروش و فعالیت‌های تجاری در حوزه مسکن تاکید دارد و به دنبال اجرای سیاست مالیاتی برای واحدهای مسکونی است.

به گفته وی آن دسته از افرادی که صاحب بیش از یک واحد مسکونی هستند و کسب و کار می‌کنند باید مالیات کسب و کار خود را بپردازند اما افرادی که یک واحد مسکونی دارند و در آن ساکن هستند، مالیات کمتری پرداخت می‌کند.

حال باید دید با توجه به برنامه جدید وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اصلاح قانون مالیات بر مسکن، این قانون چگونه اجرا خواهد شد و چه تاثیری بر بازار مسکن، سوداگری‌های این بازار و فعالیت دست‌اندرکاران این بخش خواهد گذاشت؟

    نظرات