فاضلاب‌های روباز، لکه‌هایی کدر بر چهره شهر

خیابان‌هایی مملو از فاضلاب‌های روان، بوی تعفن، مناظری ناخوشایند ناشی از جاری شدن فاضلاب در معابر عمومی و در نهایت شیوع بیماری‌های فراوان، اینها مشکلاتی است که مردم کوت‌عبداله به دلیل نداشتن شبکه انتقال فاضلاب سال‌هاست که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مشکلی که به‌راحتی می‌توان آن ‌را از وضعیت لجن متراکم شده در معابر شهری و بوی نامطبوع پراکنده در محله‌های آن فهمید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کیلومترها فاضلاب روباز در خیابان‌ها و معابر عمومی کوت‌عبداله فضای مناسبی را برای رشد انواع جوندگان، کرم‌ها و انگل‌ها فراهم کرده و بهداشت و سلامت مردم این منطقه را به خطر انداخته است.

وجود جوی فاضلاب‌های روباز در مجاورت نانوایی‌ها، بازارچه میوه و تره بار، مدارس، منازل مسکونی و مسیرهای پر رفت و آمد، بستری مناسب برای انتقال انواع بیماری‌های عفونتی و پوستی برای اهالی منطقه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، جاری شدن فاضلاب در فصل گرما، بیماری‌هایی که در چنین محیطی امکان رشد دارند، کودکان این مناطق را در معرض خطر قرار داده است، به طوری که بوی تعفن فاضلاب در این منطقه به حدی رسیده که آسایش اهالی کوت‌عبداله را سلب کرده و موجب نگرانی اهالی این منطقه شده است.

شبکه انتقال فاضلاب در سراسر کلان‌شهر اهواز و شهرهای تابعه آن نا به سامان است اما این مشکل در شهر کوت‌عبداله بحرانی‌تر از سایر مناطق است. فاضلاب‌های روان، امروز علاوه بر تهدید سلامت شهروندان به لکه‌هایی تبدیل شده که چهره شهر را آلوده و کدر کرده‌اند.

کافی است سری به کوت‌عبداله بزنید و از نزدیک، مشکلات و معضلات ناشی از وجود فاضلاب‌های روباز در خیابان‌ها این منطقه را جویا ‌شوید. وارد خیابان‌های کوت عبداله می‌شویم و از نزدیک وضعیت اسفناک فاضلاب را می‌بینیم...

در ابتدا خانمی را دیدیم که چکمه به پا کرده و با خشک‌کن مشغول دفع فاضلاب متراکم از درب خانه خود بود. درباره این کار از او پرسیدیم و در پاسخ گفت: فاضلاب از خیابان‌های بالادست به پایین‌دست می‌رسد و در چاله‌های خیابان‌ها متراکم می‌شود و در بعضی مواقع میزان تراکم به حدی می‌رسد که آب و لجن بالا آمده و وارد خانه‌های ما می‌شود. این امر، علاوه بر آلودگی منجر به ایجاد رطوبت در بافت ساختمان منازل و ترک برداشتن دیوارها شده است.

شریفی یکی دیگر از اهالی منطقه است که در این باره اظهار کرد: مجاری فاضلاب به محل زیست و زاد و ولد انواع جوندگان موذی تبدیل شده و این جوندگان از طریق آب‌راه وارد خانه‌های ما می‌شوند.

 

وی افزود:به دلیل لایروبی نشدن فاضلاب‌ها جوی‌های فاضلاب در برخی مناطق مملو از لجن شده و مردم به ناچار خود اقدام به لایروبی این جوی‌ها می‌کنند.

این شهروند منطقه کوت‌عبداله ادامه داد: چندین بار با مسولان تماس گرفتیم و حتی حضوری مراجعه کرده‌ایم اما متاسفانه هیچ‌گونه همکاری نکرده‌اند.

شهروند دیگری نیز ضمن ابراز نگرانی از ابتلای کودکان خود به بیماری ناشی از وجود فاضلاب در خیابان‌ها، اظهار کرد: کودکانی که در خیابان بازی می‌کنند، بارها توپ آنها در جوی فاضلاب افتاده و از این طریق آلودگی به آن‌ها منتقل شده و مریض شده‌اند.

وی افزود: در اکثر مواقع، فاضلاب و لجن‌ها برای مدت یک هفته درب منازل، معابر و خیابان رها می‌شود تا خشک شود. باد و خودروها لجن‌های فاضلاب را در هوا پراکنده کرده و موجب گسترش بیشتر این آلودگی‌ها بین شهروندان، عابران و ساکنان منطقه شده است.

به راستی چه کسی مسئول این وضعیت فاضلاب‌های روباز کوت عبداله است؟! باید دست به دامان کدام اداره برای حل این مشکل شد؟! آیا مرکز بهداشت باید پیگیر این قضیه باشد یا اداره آب و فاضلاب؟ و یا شهرداری پاسخگو باشد!

شرکت آب و فاضلاب از قصه تکراری کمبود اعتبارات می‌گوید!

حمید محمدی‌عابد، معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب اهواز، در خصوص مشکلات و موانع احداث شبکه فاضلاب برای شهر کوت‌عبداله و سایر شهرهای تابعه آن، گفت: از کل اعتباراتی که به این شرکت اختصاص یافت توانستیم فقط ۱۰ کیلومتر شبکه انتقال فاضلاب برای کوت‌عبداله احداث کنیم و ۷۰ کیلومتر شبکه خطوط اصلی فاضلاب و ۹ ایستگاه پمپاژ باید برای این منطقه احداث شود.

وی با بیان این‌که تاکنون تنها ۱۲ درصد از پروژه شبکه انتقال فاضلاب کوت‌عبداله به بهره‌برداری رسیده است، بیان کرد: متاسفانه تصفیه‌خانه فاضلاب این منطقه ظرفیت محدودی دارد و پاسخگوی جمعیت آن نیست.

محمدی‌عابد گفت: حاشیه کلان‌شهر اهواز روز به روز در حال گسترده شدن است و ما نمی‌دانیم احداث شبکه انتقال فاضلاب را از کجا شروع کنیم. بیشتر اهالی کوت عبداله انشعابات غیرمجاز دارند، به طوری که اهالی این منطقه خود را ملزم به انعقاد قرارداد با شرکت آب و فاضلاب نمی‌دانند.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت توسعه شبکه فاضلاب کوت عبداله اظهار کرد: از جمله اقدامات مهمی که در این زمینه انجام شد تعریف شبکه فاضلاب این منطقه با شبکه اهواز بود که با انجام این کار توانستیم از اعتبارات ملی برای ایجاد طرح جامع فاضلاب کوت‌عبداله استفاده کنیم.

محمدی‌عابد افزود: بر اساس برآورد اعتباری که توسط کارشناسان شرکت آب و فاضلاب اهواز انجام شده، برای اجرای باقی‌مانده طرح خطوط فاضلاب کوت عبداله ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی تصریح کرد: قدم بعدی که در جهت احداث و نوسازی شبکه انتقال فاضلاب اهواز و شهرهای تابعه آن برداشته شد، استفاده از تسهیلات فاینانس خارجی و اوراق مشارکت برای انجام این طرح است. در موضوع اوراق مشارکت متاسفانه در تعیین بانک عامل از سوی بانک مرکزی مشکلاتی پیش آمده که تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب اهواز بیان کرد: اکنون ۶۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب از محل اوراق مشارکت داریم که در صورت تعیین بانک عامل فروش این اوراق آغاز می‌شود، به طوری که با این اعتبار می‌توانیم قسمت زیادی از فاضلاب کوت عبداله و منطقه مهدیس را راه‌اندازی کنیم. تصمیم داریم شبکه و انشعابات را از محل اوراق مشارکت توسعه دهیم و جهت احداث خطوط اصلی انتقال و ایستگاه پمپاژ از تسهیلات فایناس استفاده می‌کنیم.

محمدی‌عابد خاطرنشان کرد: اجرای فایناس اکنون در حال اخذ مجوز قانونی برای آغاز اجرای طرح می‌باشد. اعتبارات فایناس ۴۰۰ میلیارد تومان است که پروژه اهواز و شهرستان کارون را شامل می‌شود.

وی افزود: طرح‌های فاضلاب اوراق مشارکت و فایناس ۳ ساله هستند و به احتمال زیاد با پایان اخذ مجوزهای قانونی، پروژه احداث شبکه انتقال فاضلاب کوت عبداله از آذرماه آغاز می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب اهواز ادامه داد: از جمله مشکلاتی که در اجرای طرح فاضلاب اهواز و کوت عبداله داریم، نداشتن طرح تفضیلی منطقه است که باید توسط اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری طراحی شود. با در اختیار داشتن این نقشه می‌توانیم برنامه‌ریزی مدونی در جهت احداث شبکه انتقال فاضلاب داشته باشیم.

متولیان آرایش و نظافت شهرها چه می‌گویند؟

عباس نواصری، معاون خدمات شهری شهرداری کارون با اشاره به اقداماتی که در جهت به حداقل رساندن مشکلات ناشی از وجود فاضلاب های رو باز در سطح شهر کوت عبداله انجام شده است، اظهار کرد: برای جلوگیری از متراکم شدن فاضلاب در خیابان‌ها، اکیپ‌هایی برای لایروبی فاضلاب‌های روباز تشکیل شد که این اکیپ‌ها به محض پس آمدن فاضلاب وارد عمل می‌شوند.

وی افزود: لایروبی جوهای فاضلاب به صورت روزانه توسط اکیپ‌های لایروبی انجام می‌شود و تاکنون حدود ۲۰۰ هزار متر پساب فاضلاب در کل شهرستان کارون لایروبی شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری کارون اظهار کرد: متاسفانه اکیپ‌های تشکیل شده برای لایروبی پاسخگوی جمعیت موجود نیست و وجود نداشتن خروجی مناسب در این شهرستان مشکل فاضلاب کوت عبداله را دو چندان کرده است.

نواصری ادامه داد: اهالی شهر کوت عبداله در زمینه لایروبی همکاری خوبی با ما دارند اما اقدامات ما و همکاری اهالی کافی نیست. شرکت آب و فاضلاب باید به فکر خروجی فاضلاب از سطح شهر باشد.

فاضلاب‌های روان، تهدیدی برای سلامت مردم

مهران معلم، مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان، نیز ضمن ابراز نگرانی از عوارض جاری بودن فاضلاب نه تنها در خیابان‌های کوت عبداله بلکه در کلان‌شهر اهواز، بیان کرد: مشکل پراکندگی فاضلاب در معابر و خیابان‌های سطح خیابان‌های اهواز معضل جدیدی نیست. متاسفانه به نظر می‌آید در دو سال اخیر این مشکل شدت یافته است.

وی افزود: خبر پس‌زدگی فاضلاب از مجاری و طغیان آن در معابر به طور مرتب از گوشه و کنار شهر می‌رسد. همچنین بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط به صورت روزانه پس‌زدگی و تجمع فاضلاب در نقاط مختلف شهری را گزارش می‌دهند. این گزارش‌ها همیشه به صورت کتبی به شرکت آب و فاضلاب اهواز منعکس می‌شود.

معلم یادآور شد: در حال نزدیک شدن به فصل زمستان هستیم و با بارندگی‌هایی که در پیش رو داریم قاعدتا بار شبکه فاضلاب بیشتر شده و طغیان آن در سطح شهر بیشتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که اکنون مزید بر علت شده، موضوع مفقود شدن و احتمالا دزدیده شدن درب‌های منهول و دریچه‌های فاضلاب است. در این میان با جمع شدن سنگ و زباله در منهول، گرفتگی صورت می‌گیرد که این امر موجب بالا آمدن فاضلاب مناطق دیگر می‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با بیان این‌که فاضلابی که در شبکه انتقال فاضلاب جاری است شامل فاضلاب‌های انسانی، بیمارستانی، رستوران‌ها و سایر صنوف است که ترکیبی از پساب‌های شهر را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: بالا آمدن این پساب‌ها موجب انتشار عوامل میکروبی در سطح شهر شده و در تماس با افراد قرار می‌گیرد که می‌تواند انواع بیماری‌ها را در جریان تماس به مردم منتقل کند.

معلم افزود: بیماری‌هایی مانند هپاتیت، وبا، حصبه و اسهال، عوامل باکتریایی و ویروس در فاضلاب وجود دارد و پراکنده شدن فاضلاب در سطح خیابان‌ها احتمال خطر ابتلا به این بیماری‌ها را بالا می‌برد.

وی بیان کرد: اکنون به شدت نگران وضعیت فاضلاب در کلان‌شهر اهواز و شهرهای تابعه آن هستیم. به ویژه اکنون که فصل بازگشایی مدارس است، بیماری‌های ناشی از وجود فاضلاب در سطح شهر، دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. چنانچه جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب از سطح شهر انجام نشود، انتقال انواع بیماری‌های پوستی و روده‌ای به دانش‌آموزان و سایر شهروندان دور از انتظار نیست.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان یادآور شد: فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب اهواز را نادیده نمی‌گیریم، اما این اقدامات پاسخگوی جمعیت کلان شهر اهواز و شهرهای تابعه آن نیست، بنابراین از این شرکت انتظار داریم به صورت جدی تر وارد عمل شود.

معلم تصریح کرد: حل مشکل فاضلاب‌های روباز و به حداقل رساندن مشکلاتی که در شبکه جمع‌آوری فاضلاب اهواز وجود دارد به همت بیشتری از سوی شرکت آب و فاضلاب نیازمند است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شاید زمانی که کوت عبدله شهر شد، اهالی آن فکر می‌کردند با شهر شدن معضل فاضلاب و سایر مشکلات آنها حل خواهد شد، اما یک سال از شهر شدن این منطقه می‌گذرد اما انگار خبری از امکانات شهری نیست! شهرستان جدید کارون تنها اسم شهر را یدک می‌کشد.

یک منطقه زمانی شهر نامیده می‌شود که همزمان تمام امکانات در آن ایجاد شود. خصوصیت یک شهر تنها آسفالت و فضای سبز نیست بلکه سایر اداره‌ها و سازمان‌های دولتی نیز باید در آن مستقر شوند و وظایف مربوط به خود را در جهت توسعه و عمران آن انجام دهند.

گزارش از فاطمه خاک‌جسته

    نظرات