مکعب‌های رباتیکی که به سازه‌های مختلف تبدیل می‌شوند

مکعب‌های رباتیکی که به سازه‌های مختلف تبدیل می‌شوند

http://www.bananews.ir/تیمی از محققان رباتیک دانشگاه MIT موفق به ابداع مکعب‌های رباتیک خودرویی شده‌اند که می‌توانند سازه‌های مختلف را شکل دهند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در این سامانه همراه با ابزار الکترونیکی که به آن‌ها امکان جهت‌دهی‌شان به سمت یکدیگر را می‌دهد، هر مکعب شامل چرخ پرواز موتور-محوری است که با سرعت بالغ بر ۲۰ هزار دور در دقیقه می‌چرخد.

چون مکعب‌ها بر روی خود دارای آهن‌ربا هستند، زمانیکه با هم تماس پیدا می‌کنند، به یکدیگر می‌چسبند تا زمانی که چرخ پرواز یکی از آن‌ها، آن را به حرکت در مسیر جداگانه خود وا‌دارد.

به منظور اطمینان از این موضوع که آهن‌رباهای هر یک از دو آهن‌ربا به صورت قطب شمال-به-قطب جنوب با یکدیگر برخورد می‌کنند، آهن‌رباها استوانه‌ای هستند و می‌توانند در جای خود بچرخند.

چنانچه آهن‌رباهای موجود بر روی دو مکعب به صورت شمال-به-شمال یا جنوب-به-جنوب به یکدیگر برخورد کنند، نیروی دافعه حاصل موجب می‌شود آ‌ن‌ها بچرخند تا زمانی که قطب‌های جنوب و شمالشان با یکدیگر تماس حاصل کنند و در این نقطه دو مکعب به یکدیگر ملحق شوند.

در شکل نمونه‌اولیه کنونی، M-Blocks می‌توانند بر روی زمین بغلتند، به هوا بپرند، از یکدیگر بالا بروند و حتی زمانی که به صورت سر و ته معلق هستند، حرکت کنند.

محققان هم‌اکنون در حال ابداع گروهی از ۱۰۰ مکعب هستند و تعداد بیشتری را در آینده خواهند ساخت.

آن‌ها در نظر دارند صدها عدد از این ربات‌ها به صورت تصادفی بر روی زمین پراکنده شوند، بتوانند یکدیگر را شناسایی کنند و به صورت خودکار به یک صندلی، نردبان یا یک میز برحسب تقاضا تبدیل شوند.

دانشمندان امیدوارند نسل‌های آتی این ربات‌ها طوری آرایش شوند که بتوانند خدماتی از قبیل تعمیرکردن ساختمان‌ها یا پل‌ها در مکان‌های مصیبت‌زده و همچنین شناسایی در محیط‌های خطرناک را انجام دهند و در مکان‌های ساخت‌وساز به داربست تبدیل شوند.

در صورت توسعه، M-Blocks می‌توانند به ویژگی‌های اختصاصی از قبیل دوربین‌، بسته‌های باتری، چراغ‌ها یا حسگر مجهز شوند.

    نظرات