بهره‌مندی کارگران فصلی از حمایتهای اجتماعی و بیمه‌ای

بهره‌مندی کارگران فصلی از حمایتهای اجتماعی و بیمه‌ای

http://www.bananews.ir/سخنگوی کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران بر ضرورت برخورداری کارگران فصلی از حمایتهای اجتماعی‌ و بیمه‌ای تاکید کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هادی ابوی به ایسنا، اظهار کرد: کارگران فصلی از مظلوم‌ترین اقشار جامعه به شمار می‌روند و فعالیت آنها در بهره‌وری تولید و بازار کار بسیار موثر است.

وی ادامه داد: هم اکنون بخش کشاورزی محور توسعه کشور به شمار می‌رود و دولتمردان و مسوولان سرمایه‌گذاری و توجه ویژه‌ای به این بخش دارند ولی کارگران فصلی را که کشاورزی بیشتر مدیون آنها است چندان مورد حمایت قرار نمی‌دهند.

به گفته ابوی کارگران فصلی با وجود آنکه ساعات طولانی در کارخانه‌ها مشغول کار هستند از کمترین حمایتهای اجتماعی برخوردارند و از خدمات و مزایای بیمه که مهمترین دغدغه کارگران است، محروم هستند.

وی افزود: کارگران فصلی حتی از یک تشکل صنفی که بتواند آنها را حمایت و مطالباتشان را پیگیری کند، محروم هستند زیرا به دلیل عدم ثبات نیروها در یک کار خاص پراکنده می‌شوند و تشکیلاتشان هم از بین می‌رود در حالی که این کارگران عمدتا کارمزدی هستند و باید بیشتر به آنها رسیدگی شود.

این فعال کارگری همچنین به نحوه فعالیت کارگران فصلی اشاره کرد و گفت: منظور از کارگران فصلی این نیست که شش ماه از سال کار کنند و شش ماه دیگر از سال بیکار بمانند بلکه بنا به نوع کار یا فصل سال، به تغییر شغل روی می‌آورند و کار دیگری را دست می‌گیرند مثلا در کارخانجات رب گوجه فرنگی کارگران در یک فصل خاص بعد از برداشت محصول شروع به کار می‌کنند و با اتمام کار به کارخانجات کنسرو و کمپوت می‌روند و در آنجا مشغول کار می‌شوند.

    نظرات