اختلاف نظر شهردار تهران و رییس سازمان نظام مهندسی درباره حادثه شهرک غرب

اختلاف نظر شهردار تهران و رییس سازمان نظام مهندسی درباره حادثه شهرک غرب

http://www.bananews.ir/از سابقه و تجربه برخورد دو نهاد مسوول ساخت‌وساز در تهران با حوادث گودبرداری مشخص بود مسوولان در مواجهه با پروژه گود ایران زمین چه واکنشی از خود نشان خواهند داد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اختلاف نظر بین شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی بر سر مسوولیت نهایی یکی از این دو ارگان نسبت به حوادثی که در اثر گودبرداری، برای ساختمان ها و خیابان‌های مجاور محل گودبرداری به وجود می‌آید، بار دیگر برای حادثه نشست خیابان ایران زمین تکرار شد. رییس سازمان نظام مهندسی تهران می‌گوید: به شهرداری تهران گفتیم ادامه کار پرخطر است، اما شهردار تهران می‌گوید مهندس ناظر پروژه ادامه کار را بلامانع دانسته است.
چند روز پس از ریزش خیابان ایران زمین به علت مجاورت با گود ۴۰ متری، مدیران شهری به دنبال پیداکردن مقصر اصلی بر آمده‌اند.
یکی می‌گوید نشت لوله فاضلاب علت اصلی ماجرا بوده و دیگری رعایت نشدن اصول فنی و مهندسی را عامل ریزش خیابان عنوان می‌کند. شهردار تهران در توضیحی که درباره علل وقوع این ماجرا در جلسه غیرعلنی شورای شهر ارائه کرد بدون آنکه مسوولیتی درباره حادثه اتفاق افتاده بپذیرد، عنوان کرد: در گزارش‌هایی که از مردم، معاونت شهرسازی و بازرسی و حتی از نظر شکلی و اسناد و مدارک وجود دارد، نشان می‌دهد که شهرداری کارهایش را انجام داده و حتی مصوبات کمیسیون رفع خطر منطقه نیز برای مالک و مشاور حقوقی پروژه ارسال شده است، اما ناظر پروژه پای برگه رفع خطر را امضا کرده و عنوان کرده است ادامه کار بلامانع است. محمدباقر قالیباف شهردار تهران در ادامه صحبت‌های خود با استناد به گزارش مهندس ناظر ادعا کرد: با دستور ناظر، شهرداری به لحاظ قانونی نمی‌توانسته جلوی ادامه کار را بگیرد، البته این یکی از اشکالات سیستم است.
او حتی به اخطار شهرداری به مشاور و ناظر پروژه در مورد وجود ترک‌هایی در محل اشاره کرد و افزود: همه کارها به صورت شکلی انجام می‌شود؛ ولی محتوا و کیفیت کارها رها شده و کسی دلش برای اینکه کار اساسی انجام شود نمی‌سوزد.

به شهردار‏ی تذکر دادیم
صحبت‌های شهردار تهران در حالی است که رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران ادعا می‌کند: سه ماه پیش در نامه‌ای رسمی خطاب به شهرداری تهران اعلام کردیم گودبرداری خیابان ایران زمین در رتبه‌بندی گودها از لحاظ اصول فنی و مهندسی در میان گودهای پرخطر و حاد قرار دارد. در این نامه هشدارهای ایمنی در مورد ادامه کار به شهرداری تهران ارائه شد.
سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران، در مورد علل این حادثه به «دنیای اقتصاد» گفت: نشت آب از لوله فاضلاب یکی از عوامل بروز این حادثه است؛ اما این موضوع به این معنی نیست که اشکالات فنی و مهندسی وجود نداشته است.
او در مورد ادعای شهرداری تهران مبنی بر اعلام مهندس ناظر پروژه برای بلامانع بودن ادامه کار گودبرداری اظهار کرد: اگر چنین نامه‌ای در اختیار دارند به ما هم اطلاع دهند در آن صورت مهندس ناظر هم در حادثه مقصر بوده است، اما طبق مدارک و اسناد سازمان نظام مهندسی چنین گزارشی از سوی مهندس ناظر تاکنون ارائه نشده است.
او اضافه کرد: البته بررسی علل وقوع این حادثه بر عهده کارشناس رسمی دادگستری است تا مشخص شود هر کدام از مدیران در بروز این حادثه چند درصد مسوول بوده‌اند.
غفرانی مسوولیت برخورد و توقف کار را با شهرداری تهران دانست و افزود: تنها تشکیلاتی که می‌تواند از ادامه کار جلوگیری کند شهرداری تهران است؛ چون سازمان نظام مهندسی ابزار برخورد را ندارد و تنها می‌تواند تذکر فنی و مهندسی خود را در قالب گزارش به شهرداری تهران ارائه کند.

    نظرات