پیشنهاد بخش خصوصی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی

پیشنهاد بخش خصوصی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی

http://www.bananews.ir/همزمان با تاکید اخیر وزیر راه و شهرسازی در مورد ضرورت چاره‌اندیشی برای تعریف شیوه‌های نوین تامین مالی برای پروژه‌های عمرانی، رییس انجمن صنفی پیمانکاران استان تهران بر اجرایی کردن مدل مشارکت با دولت به عنوان راهکار برون رفت از بحران مالی در پروژه‌های ساختمانی تاکید کرد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، در حالی که طی روزهای اخیر عباس آخوندی اعلام کرد در حال حاضر دولت بودجه‌ای برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی ندارد و بانک مرکزی هم فاقد خط اعتباری برای تامین مالی این پروژه‌ها است، پیمانکاران بخش خصوصی ایجاد مرکز مشارکت را با الگویی سازمان یافته، مهم‌ترین راهکار موجود در این شرایط عنوان کردند.
رییس انجمن صنفی پیمانکاران استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر در دستگاه‌های دولتی و همچنین در بدنه بخش خصوصی به ویژه حوزه پیمانکاری، وضعیت به گونه‌ای است که بقای هر دو بخش با دشواری‌های زیادی مواجه شده است، گفت: هم‌اکنون الزام مشارکت در بخش‌های مختلف و به طرق مختلف بسیار حائز اهمیت است.

راه‌اندازی مرکز مشارکت برای تامین مالی
ابوالفضل علی‌آبادی تصریح کرد: سرعت تغییرات و نیازها در محیط‌های کسب و کار باعث شده است دستگاه‌های دولتی برای تامین سرمایه با مشکل مواجه شوند. این در حالی است که هم اکنون بخش خصوصی و دولت به صورت مدون با هم مشارکت ندارند و ما در این زمینه نیازمند مدل‌های نوین، ایمن و مطمئن هستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از حجم مشارکت دولت و بخش خصوصی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما ساماندهی این روابط در قالب یک مدل فراگیر و نه نمونه‌های فراگیر، در یک مرکز مشارکت
است.
علی آبادی گفت: در نیم قرن اخیر، متولی اصلی پیشرفت و توسعه در کشور دولت‌ها بوده‌اند که با فروش منابع زیرزمینی، تامین مالی می‌کرده‌اند؛ اما هم‌اکنون این پروسه با مشکل مواجه شده و در حال حاضر دولت بزرگ‌ترین بدهکار به پیمانکاران محسوب می‌شود.

دولت مطالبات پیمانکاران را نمی‌دهد
رییس انجمن صنفی پیمانکاران استان تهران همچنین از برگزاری کنگره ملی توسعه نظام پیمانکاری در عمران و شهرسازی با هدف راه‌اندازی یک مرکز مشارکت و خلق مراکز نوین کسب‌وکار خبر داد که روزهای ۲۰ و ۲۱ مهرماه جاری برگزار می‌شود.
همچنین دبیر علمی این کنگره، در جمع خبرنگاران گفت: هر چند صحبت‌های زیادی برای برون رفت از مشکلات صنعت ساختمان مطرح شده؛ اما تاکنون راهکار عملیاتی برای این منظور عنوان نشده است.
علیرضا پوراسد، خاطرنشان کرد: راهکار عملی در این زمینه، راه‌اندازی مرکز مشارکت است که در آن، ۱- رتبه‌بندی‌ها برمبنای اولویت‌های پروژه است و نه رتبه بندی شرکت‌ها، ۲- محل مناسبی برای فعالیت سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود، ۳- دربردارنده فرصت‌های بهتر و بزرگ‌تر برای فعالان ساختمانی و دولت است، ۴- در آن از سیستم مهندسی قراردادها به‌عنوان علمی نوین در جهان به منظور ایجاد ارتباط منطقی، قانونی و الزام آور میان کنشگران ساختمانی استفاده شده ۵- در این مرکز از ایده اتاق فکر برای ایجاد همفکری و هم‌افزایی بین کنشگران بهره گیری می‌شود.
وی با انتقاد از نبود مراکز تخصصی و متولی مشخص که سه بعد مالی، فنی و حقوقی را در پروژه‌های ساختمانی پوشش دهد، اظهار کرد: در شرایطی که دولت قدرت پاسخگویی به مطالبات پیمانکاران را ندارد، راه‌اندازی مرکز مشارکت به عنوان یک استراتژی نوین توسعه پیشنهادمی‌شود.
پوراسد فعالیت برخی کنشگران ساختمانی مانند مشاوران املاک را از نظر شکلی منسوخ عنوان کرد و گفت: مشاوران املاک باید با روزآمد کردن ساختارهای حرفه‌ای خود به سمت تبدیل به مدیریت املاک حرکت کنند.

    نظرات