بی توجهی به معماری ایرانی و اسلامی به میراث فرهنگی کشور آسیب جدی می زند

بی توجهی به معماری ایرانی و اسلامی به میراث فرهنگی کشور آسیب جدی می زند

http://www.bananews.ir/رئیس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: برخی ساخت و سازها در کشورمان به دلیل بی توجهی به معماری ایرانی و اسلامی به محیط زیست و میراث فرهنگی کشور آسیب می رساند که با استفاده از نظر کارشناسان می توان از آسیبها جلوگیری کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به مناسبت روز جهانی اسکان بشر و روز جهانی معماری دوشنبه شب مراسمی با حضور، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، نادر محمدزاده رئیس سازمان راه و شهرسازی استان، مسعود نصرتی شهردار قزوین، منوچهر حبیبی معاون عمرانی استانداری قزوین، پوروزیری رئیس BLP اسکان بشر در ایران، غلامرضا حسن پور فرماندار شهرستان البرز و اعضاء شورای اسلامی شهر در سالن تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد.

در این همایش علیرضا قهاری گفت: میراث فرهنگی آثار به جامانده از تاریخ معنوی و مادی یک سرزمین و روایتگر فراز و فرودهایی است که بر هویت فرهنگی یک جامعه گذشته و در طول زمان صیقل یافته و جوامع، اقوام و ملت‌ها همواره برای بقای فرهنگی خود در آینده، نیازمند شناخت گذشته و ایجاد پیوند میان دیروز، امروز و فردای ملتها هستند.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این که معماری ایران در طول قرن‌های گذشته همواره ویژگی‌های خاص و منحصربه فرد خود را حفظ کرده است، افزود: با وجود این که مردم اطلاع چندانی از ضرورت حفظ میراث فرهنگی و معماری اصیل در گذشته نداشتند اما دست به تخریب هم نمی زدند و از این رو ضرورتی احساس نمی‌شد که درباره میراث فرهنگی و معماری گذشته صحبت شود چون معماری بخشی از فرهنگ و عجین با زندگی مردم بود اما مسئله‌ای که در سال‌های گذشته موجب نگرانی شده ساخت و سازهای شهری و عمرانی و رعایت نکردن اصول معماری ایرانی و یا حفظ هویت فرهنگی و میراثی شهرهاست.

وی بیان کرد: امروزه ارزشهای مادی جایگزین فرهنگ شده و در این وانفسا غفلت مسئولان موجب از بین رفتن شاخصه های فرهنگی نیز شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که اکنون حساسیت عمومی نسبت به حفظ معماری و میراث فرهنگی به دلیل تخریب‌های پی در پی و از یاد بردن خاطره‌های شهری زیاد شده است، گفت: با افزایش این حساسیت رسانه‌ها نیز نسبت به این مسائل ریزبین‌تر شده‌اند و علاوه براینکه خودشان فرهنگ سازی می‌کنند، تابع رویکرد و تغییر نگرش مردم نیز هستند و در واقع افق‌ها را به مخاطب نشان می‌دهند.

وی یادآور شد: یک خواست اجتماعی برای حفظ معماری و هویت شهری و حفظ میراث فرهنگی وجود دارد که امروز نباید از مسایلی که در این حوزه رخ می‌دهد به راحتی بگذریم چرا که دیگر قابل جبران نیست.

این مسئول در باره معماری امروز کشور گفت: باید در مسیر ارتقاء سلیقه مردم حرکت کنیم که تحقق آن نیازمند ورود متخصصان به عرصه کار است تا از دیدگاه و فکر آن‌ها استفاده شود به خصوص در رسانه ملی برای فرهنگ سازی در زمینه معماری و شهر سازی یک تغییر نگرش اساسی نیاز جدی است.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران با اشاره به اینکه برخی از ساخت و سازها در شرایط کنونی موجب نابودی محیط زیست و میراث فرهنگی می شود، اظهار داشت: متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که به رغم نابودی محیط زیست و میراث فرهنگی به واسطه برخی ساخت و سازها، مسئولان و قانونگذاران چشم خود را روی این مسایل می بندند یا گاهی از آن حمایت می کنند که در همین راستا انجمن مفاخر معماری ایران می تواند پیشنهادات خود را برای صیانت از محیط زیست و میراث فرهنگی ارائه دهد تا قوانین محکمی در این رابطه در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

قهاری با انتقاد از این موضوع که در بسیاری موارد حرف معماران شنیده نمی شود، گفت: اگر کمیسیون عمران مجلس تعامل و ارتباط موثر و مثبتی را با جامعه معماری برقرار کند، بسیاری از مشکلات پیش روی این جامعه و به طور کلی معماری سریعتر و سهل تر مرتفع می شود.

    نظرات