قالیباف ۷ روز وقت دارد به ۳ سوال شورای‌شهر درباره حادثه «ایران‌زمین» پاسخ ‌دهد

قالیباف ۷ روز وقت دارد به ۳ سوال شورای‌شهر درباره حادثه «ایران‌زمین» پاسخ ‌دهد

http://www.bananews.ir/متن نامه تذکر: چرا مالک گود و شهرداری به هشدارهای ماه‌های گذشته ساکنین ایران‌زمین، توجهی نکردند؟
 شورای شهر تهران با تذکری کتبی به شهردار تهران به پرونده بررسی علل حادثه گودبرداری خیابان ایران زمین به صورت جدی وارد شد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اعضای شورای شهر تهران چند روز پس از حادثه ریزش دیواره گودبرداری یک پروژه ساختمانی در شهرک غرب در تذکری کتبی از شهردار تهران خواستند تا به سه سوال فنی در مورد علت ریزش گود، ظرف یک هفته پاسخ دهد. این در حالی است که در شش روز گذشته مدیران شهرداری و اعضای سازمان نظام مهندسی به جای همگرایی برای بررسی مشترک علل وقوع این حادثه، با خنثی کردن نظرات همدیگر، مسیر شناسایی مقصران حادثه را پیچیده کرده‌اند.
 روز گذشته برخی از اعضای شورای شهر تهران در اولین جلسه علنی پس از وقوع حادثه ریزش دیواره گود ایران‌زمین خواستار ورود دادستان عمومی به این پرونده برای بررسی علل بروز این حادثه شدند.
مسعود سلطانی‌فر، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در آغاز جلسه با ارائه تذکری کتبی به شهردار تهران که برای ارائه برنامه راهبردی پنج ساله در شورای شهر حاضر شده بود از محمدباقر قالیباف درخواست کرد به سه سوال فنی در مورد این حادثه پاسخ دهد.
او در این تذکر با اشاره به این حادثه و وارد شدن خسارت قابل توجه به ساختمان‌های مسکونی مجاور پروژه خطاب به شهردار تهران عنوان کرد: آیا ابعاد و عمق گودبرداری انجام شده متناسب با پروانه صادره برای آن بوده است؟ در این صورت اگر گودبرداری متناسب با مشخصات پروانه صادر شده بوده چرا در زمینه مقاوم‌سازی دیواره‌ها با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های متداول از جمله پاشیدن بتن اقدامات به موقع انجام نشده و در این رابطه اقدامات و نظارت شهرداری منطقه چگونه انجام شده است؟
در این تذکر همچنین تاکید شده است: چرا به هشدارها و شکایت‌های اهالی محل و ساکنین اماکن مجاور در ماه‌های گذشته که در اثر بروز خسارت به اماکن مسکونی آنها داده شده بود از طرف مالک پروژه و عوامل اجرایی و شهرداری تهران توجهی نشده است؟

امنیت ساکنین محله در خطر است
اسماعیل دوستی دیگر عضو شورا با بیان تذکری شفاهی اظهار کرد: مطابق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به مدیریت شهری تاکید شده است که تدابیر لازم را برای حفظ شهر در خصوص خطرات مختلف از جمله سیل، حریق و دیوارهای شکسته در معابر عمومی و کوچه‌ها انجام دهد.
او اضافه کرد: متاسفانه اتفاقی که در هفته‌های اخیر در محله ایران زمین افتاده موجب ناراحتی و گلایه اعضای شورای شهر تهران شده و متاسفانه ساکنین اطراف خیابان ایران زمین و پروژه‌‌ای که گودبرداری شده است از امنیت خوبی برخوردار نیستند.

دادستان تهران ورود کند
عباس جدیدی معاون امور نظارتی و حقوقی شورای شهر نیز دراین باره گفت: در حوزه‌های گودبرداری‌های ساختمانی با خلأ‌های قانونی زیادی مواجه هستیم البته با توجه به آمار سازمان نظام مهندسی استان تهران آمار گودبرداری غیر اصولی از سال گذشته رو به کاهش است.
او ادامه داد: با وجود بروز حوادث مشابهی در زمینه گودبرداری‌های غیراصولی چون از لحاظ حقوقی و قانونی شورای شهر نمی تواند مجازاتی را اعمال کند از دادستان تهران به عنوان مدعی العموم درخواست می‌کنیم به حادثه گودبرداری خیابان ایران زمین ورود کند.
جدیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به پیمانکار پروژه در حال ساخت ایران زمین گفت: نحوه ادبیات ایشان در مورد این مساله درست نیست اینکه می‌گویند تمامی ساختمان‌های آسیب دیده آن منطقه را خریداری می‌کنم مثل این است که فردی با ماشین شخصی را بکشد و بگوید دیه آن را پرداخت می‌کنم.
در این میان احمد دنیا مالی به عنوان رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا درخواست کرد تا بررسی این موضوع به‌طور کلی به کمیسیون عمران واگذار شود که با مخالفت رییس شورا روبه‌رو شد.
احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر در برابر پیشنهاد احمد دنیا مالی عنوان کرد: هر یک از اعضا امکان بیان انتقاد و تذکر را در مورد این موضوع دارند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» در برابر تذکرات اعضای شورای شهر، محمدباقر قالیباف که با هفت نفر از معاونان خود در جلسه حاضر شده بود ترجیح داد سکوت کند و پاسخگویی به انتقادات را به جلسه غیرعلنی موکول کرد.

    نظرات