بهره‌برداری کامل فاز یک فرودگاه امام تا پایان سال

بهره‌برداری کامل فاز یک فرودگاه امام تا پایان سال

http://www.bananews.ir/مدیر سرمایه‌گذاری طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی (ره) گفت: برای رسیدن به ظرفیت جابجایی ۶٫۵ میلیون مسافر در فرودگاه امام، ترمینال و محل پارکینگ‌های هواپیما در حال توسعه است که تا پایان امسال قابل بهره‌برداری خواهد بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی کیانی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهارکرد: با توجه به بند ب ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجم توسعه کشور در مرحله اول، اولویت با احداث و تکمیل فاز دوم طرح توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) با هزینه اجرایی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه بخش هوایی در طرح توسعه فرودگاه امام شامل ۴۰۰۰ هکتار از اراضی فرودگاه است که به چهار فاز تقسیم شده، گفت: فاز اول این پروژه شامل ترمینال مسافری شماره یک و تاسیسات و ساختمان‌های جانبی آن با ظرفیت جابجایی حدود ۶٫۵ میلیون مسافر در سال است که در حال حاضر سالانه به پنج میلیون مسافر سرویس می‌دهد.

کیانی با بیان اینکه فاز دوم شامل ترمینال مسافری شماره دو و تاسیسات و ساختمان‌های جانبی آن با ظرفیت جابجایی حدود ۲۰ میلیون مسافر در سال است، افزود: با احداث این ترمینال ظرفیت فرودگاه به ۲۶٫۵ میلیون مسافر در سال افزایش خواهد یافت.

افزایش ظرفیت جابجایی ۴۶٫۵ میلیون مسافر در فرودگاه امام

مدیر سرمایه‌گذاری طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی (ره) افزود: فاز سوم شامل ترمینال مسافری شماره سه و تاسیسات و ساختمان‌های جانبی آن خواهد بود که از لحاظ معماری و ظرفیت دقیقا مشابه ترمینال مسافری شماره دو است و با احداث این ترمینال ظرفیت فرودگاه به ۴۶٫۵ میلیون مسافر در سال افزایش خواهد یافت.

کیانی گفت: در فاز چهارم طرح توسعه این فرودگاه که فاز نهایی بخش هوایی است برای افزایش ظرفیت فرودگاه تا ۹۰ میلیون مسافر در سال برنامه‌ریزی شده است.

ساخت ۱۰ هزار هکتار شهر فرودگاهی

وی در بخشی از سخنان خود به تشریح بخش غیرهوایی طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام پرداخت و اظهار کرد: بخش غیرهوایی طرح توسعه فرودگاه ( شهر فرودگاهی) حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی فرودگاه را به خود اختصاص می‌دهد که شامل ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد تجاری، ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی و حدود ۶۰۰۰ هکتار با کاربری‌های متفاوت است.

برنامه‌ریزی برای انتقال پروازهای زیارتی مهرآباد به فرودگاه امام

کیانی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده ظرفیت فرودگاه مهرآباد در شرایط مطلوب بر اساس آنالیز وضعیت ایمنی، آلودگی صوتی اطراف فرودگاه و تحلیل اقتصادی در سیستم فرودگاهی بین هفت تا ۱۰ میلیون مسافر در سال است که با توجه به محدودیت ظرفیت فرودگاه مهرآباد و رشد سریع تقاضای استفاده از حمل و نقل هوایی، این فرودگاه در سال‌های آتی با مشکلات ظرفیتی در بخش‌های مختلف به ویژه بخش اپرون مواجه خواهد شد.

مدیر سرمایه‌گذاری طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی (ره) افزود: بر این اساس و با توجه به دستور مقام عالی وزارت، انتقال کلیه پروازهای زیارتی از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام در حال برنامه‌ریزی است. همچنین با ساخت ترمینال شماره دو بخشی از پروازهای داخلی نیز به فرودگاه امام منتقل خواهد شد.

    نظرات