اینجا بقایای خانه شهردار ۱۰ ساله‌ی تهران است

اینجا بقایای خانه شهردار ۱۰ ساله‌ی تهران است

http://www.bananews.ir/«کریم آقا بوذرجمهری» به‌مدت ۱۰ سال و یک‌ماهه شهردار تهران بود. او خیابان ۱۵ خرداد را همراه چند خیابان دیگر، ایجاد و خیابان‌های شهر را آسفالت‌کشی کرد و حالا بخش شمالی خانه‌اش انبار کارگاه ساختمانی مجتمعی تجاری - مسکونی شده و علاوه بر تحمل لرزش‌های ناشی از حرکت کامیون‌ها و لودری که به‌مرور پی خانه را سست می‌کند، اتاق‌هایش جای تیرآهن‌های مجتمع تجاری و حیاط‌ اش جایی برای نخاله‌های یک مجتمع در حال ساخت شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ساخت این مجتمع ۱۳ طبقه که از حدود یک سال پیش در قسمت شمالی خانه‌ی بوذرجمهری، نبش خیابان ولی‌ عصر (عج) آغاز شده، قرار است تا دو سال دیگر به پایان برسد. براساس تابلویی که مقابل این خانه نصب شده، شش طبقه‌ی این مجتمع زیر زمین است و هفت طبقه‌اش روی زمین خواهد بود.

برای ساخت طبقات این ساختمان در زیر زمین، باید در فاصله‌ی حدود پنج متری خانه‌ی بوذرجمهری، زمین به عمق ۱۸ تا ۲۰ متر حفاری شود، اقدامی که به پایه‌های سست این خانه‌ی تاریخی آسیب وارد می‌کند. هر روز از کنار خانه‌ی «بوذرجمهری» ماشین‌های سنگین عبور می‌کنند، لودری حدود یک سال است به جان زمین کنار خانه افتاده و جرثقیلی نیز در فاصله‌ی دو متری‌اش قرار دارد.

گودبرداری در کنار خانه بوذر جمهری

از سوی دیگر، ساخت هفت طبقه روی زمین، یعنی بالا آمدن ارتفاعی حدود ۲۲ متر درست در کنار این خانه‌ی تاریخی، حریم منظری بنا را به‌کلی نابود می‌کند و چیزی از زیبایی‌های سقف شیروانی و معماری خانه باقی نمی‌گذارد، البته اگر تا پایان یافتن ساخت‌وسازها سر پا بماند.

خانه‌ی بوذرجمهری با مساحت ۱۹۰۰ مترمربع به دو خانه متعلق به اواخر قاجار و پهلوی دوم تفکیک و بخش‌های شمالی عمارت نیز تخریب شده است. این خانه در خیابان ولی عصر (عج)، کوچه‌ی لقمان ادهم، کوچه‌ی بوذرجمهری قرار دارد و با وجود قدمت قاجاری آن، به‌دلیل نارضایتی مالک تا کنون ثبت نشده است.

بخش‌ جنوبی خانه که در کوچه‌ی لقمان ادهم قرار دارد،‌ در دست مستاجرانی است که آن را به کارگاه ریسندگی تبدیل کرده‌اند. این خانه همچنین دارای دو بادگیر از پنج بادگیر تک و منحصربه‌فرد تهران است.

    نظرات