درخواستهای بیپاسخ فعالان حمل و نقل جادهای از دولت قبل
رییس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافری گفت: وام قرضالحسنه، معافیت گمرکی، بیمه رانندگان و بستههای حمایتی، درخواستهای بخش حمل و نقل جادهای از دولت قبل بود که علیرغم پیگیریهایی که انجام شده هیچ کدام به نتیجه نرسید.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمدرضا عامری در گفتوگو با ایسنا ضمن بیان اینکه حملونقل کالا اقتصادی اما حمل و نقل مسافر موضوعی اجتماعی است، اظهار کرد: با توجه به فرسودگی ناوگان حمل و نقلی در کشور از سال ۷۷ مسئولان تصمیم به نوسازی گرفتند که بعد از انجام اقداماتی عمر متوسط ناوگان سواری برون شهری به زیر پنج سال و اتوبوسهای برون شهری به حدود ۱۰ سال رسید اما در مورد مینیبوسها اقدامی صورت نگرفت.
وی با بیان اینکه قیمت گازوئیل بعد از هدفمندی به ۱۰ برابر افزایش یافت، گفت: شبکه حمل و نقل برای جابجایی ۵۰۰ میلیون مسافر در سال، شرایط و امکاناتی را میطلبد که بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد لذا در حوزه حمل و نقلی نیاز به تخصیص اعتبارات و ارائه تسهیلاتی داریم که باید به آنها توجه شود.
ضرورت کاهش عوارض گمرکی لاستیک و قطعات خودرو
عامری با تاکید بر اینکه تولید کارخانههای لاستیک کاهش یافته و دولتمردان باید تسهیلاتی در این زمینه به بخش خصوصی ارائه دهند، افزود: دولت در این زمینه میتواند حقوق و عوارض گمرکی را به صفر کاهش دهد و تعرفه گمرکی لاستیک و قطعات و لوازم یدکی ناوگان را به صفر برساند تا برخی از مشکلات فعالان این حوزه برطرف شود.
وی اظهار کرد: علیرغم کاهش عوارض گمرکی واردات لاستیک، افزایش قیمت ارز، تاثیر کاهش تعرفه گمرکی لاستیک را خنثی کرد.
عامری با بیان اینکه در مورد لاستیکها باید به چند موضوع توجه داشت، گفت: ممکن است لاستیکها از بهترین برند اروپا و دارای استانداردی بالا باشند ولی برای هوای کشورمان مناسب نباشند؛ به این معنی که اگر اختلاف دمای بین کشور تولیدکننده و واردکننده لاستیک زیاد باشد لاستیک با فرسودگی بیشتری مواجه شده و از بین میرود لذا در زمان واردکردن لاستیک باید به این موضوع توجه کرد.
رییس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافری افزود: به عنوان مثال اگر لاستیکی در کشوری که هوای سردی دارد تولید شده باشد کارایی آن متناسب با هوای همان کشور است و اگر این لاستیک به کشوری با دمای هوای بالا وارد شود طبیعی است که زودتر فرسوده میشود.
وی با بیان اینکه لاستیک بیش از بقیه لوازم و قطعات ماشین دچار فرسودگی میشود، گفت: در حال حاضر هر جفت لاستیک اتوبوسهای مسافری بیش از پنج میلیون تومان قیمت دارد و این در حالی است که همه لاستیکها وارداتی است و فقط یک خط تولید لاستیک اتوبوس در کشور وجود دارد.
کمبود مسافر چالشی برای تعاونیهای مسافری
به گفته عامری حدود ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس برونشهری، ۴۰ هزار دستگاه سواری کرایه برونشهری و ۴۶ هزار مینیبوس برونشهری در کشور وجود دارد.
رییس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافری با بیان اینکه در تهران ۵۶ مرکز تعاونی و بیش از هزار نمایندگی داریم، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور انگیزه سفر کم شده و هزینههای حمل و نقلی نیز افزایش یافته است؛ به تعبیری با توجه به افزایش جمعیت، افزایش تعداد سفر نداریم که این خود برمشکلات تعاونیهای مسافری افزوده است.
نظرات