نقشه اولویت مهار ریزگردها در کشور تهیه شد

نقشه اولویت مهار ریزگردها در کشور تهیه شد

http://www.bananews.ir/مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی ، فن‌آوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت:‌۱۲ درصد ریزگرد جهان از سواحل مکران (سواحل شمالی دریای عمان) تولید می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر راضیه لک که در سمینار تخصصی «ریزگردها، پایش، اثرات و راهکارهای مقابله با آن» سخن می‌گفت همچنین از تهیه نقشه اولویت مهار ریزگرد در کشور با شناسایی منشا رسوبات بادی و توفان‌های گرد و غبار خبر داد و گفت:‌ در فاز بعدی امیدواریم که بتوانیم نقشه‌های کشورهای عراق، عربستان و سوریه را هم تهیه کنیم.

وی با تاکید بر این‌که موضوع ریزگردها با تشکیل کنسرسیوم، کارهای دفتری و غیره رفع نخواهد شد، اظهار کرد: در این زمینه باید به مناطق برویم و با نمونه برداری‌، مناطق دارای اولویت در بحث بیابان‌زدایی را با روش‌های روز دنیا شناسایی کنیم. در این زمینه ابتدا باید از کشور خود آغاز کرده و در فازهای بعد وارد کشورهایی همچون عراق، عربستان و سوریه شویم.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی ، فن‌آوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تاکید کرد:‌ نگذاریم ریزگردها بلایی به سرمان بیاورد که دیگر قابل جبران نباشد.

لک افزود: این مخاطره موضوعی نیست که تنها از عهده یک دستگاه اجرایی همچون سازمان جنگل و مراتع و یا سازمان محیط زیست برآید بلکه کلیه دستگاه‌های مرتبط باید طی تعاملی نزدیک با یکدیگر نسبت به ایجاد یک برنامه راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اقدام کنند.

دبیر علمی همایش تخصصی ریزگردها، پایش، اثرات و راهکارهای مقابله با آن در خاتمه با بیان این‌که از میان مقالات رسیده به این همایش ۲۵ مقاله به مرحله داوری رسیدند تصریح کرد:‌ حدود ۱۱ مقاله به صورت ارائه شفاهی در این همایش ارائه خواهد شد.

سمینار تخصصی «ریزگردها، پایش، اثرات و راهکارهای مقابله با آن» روز سه شنبه در سازمان زمین شناسی برگزار شد.

    نظرات