تسهیل سفر ریلی به قم/ فاصله فرودگاه امام با اهداف

تسهیل سفر ریلی به قم/ فاصله فرودگاه امام با اهداف

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی در بازدید از عملیات اجرایی متروی پرند با اشاره به ایجاد ایستگاه تبادلی در این خط ریلی تصریح کرد: با اجرای این طرح، مسافر از هر جای تهران که قصد سفر به قم را داشته باشد دیگر نیازی به حضور در ایستگاه راه‌آهن تهران ندارد و می‌تواند از طریق مترو ابتدا به ایستگاه تبادل آمده و سپس از طریق قطار شرکت راه آهن به سمت قم جابه جا شود و مفهوم یکپارچگی و هماهنگی در حمل‌ونقل ریلی درون شهری، برون شهری و حمل ونقل هوایی و جاده ای در این مسیر باید دیده شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس آخوندی که روز پنجشنبه ۲۵ مهرماه به همراه چند تن از معاونان ازخط متروی در حال ساخت شهر جدید پرند بازدید می کرد، اظهارکرد: در حال حاضر آزادراه تهران - قم بار ترافیکی سنگینی دارد بنابراین در نظر داریم هر چه سریعتر ظرفیت مسافری راه‌آهن تهران - قم را افزایش دهیم تا بخشی از بار ترافیکی این محور به سمت ریل منتقل شود بنابراین اگر این ایستگاه تبادل عملیاتی شود تسهیل سفر را برای مسافران فراهم می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از طرح ۵۲ کیلومتری متروی تهران - پرند اجرا شده است و بزودی و با تامین اعتبارمورد نیاز، عملیات اجرایی آن با سرعت بیشتری پیگیری می شود.

وی گفت: پیشنهاد شد دو ایستگاه برای قم و واوان در نظر گرفته شود تا مسافران قم از ایستگاه مسیر فرودگاه بتوانند وارد و یا به سمت قم خارج شوند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: متروی فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند ۵۲ کیلومتر طول دارد و مسیر از ایستگاه متروی شاهد شروع شده ،به ایستگاه شهرک آفتاب و سپس به ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) می رسد و پس از آن به شهر جدید پرند متصل خواهد شد.

 

آخوندی گفت: بررسی‌هایی انجام شده است مبنی بر اینکه از ایستگاه تبادل متروی پرند، انشعابی به سمت اسلامشهر و واوان داشته باشیم که در این راستا قرار شد شرکت مترو و شرکت راه‌آهن با هم مطالعه مجددی داشته باشند تا مشخص شود چگونه می‌توان از اتصالی به سمت واوان و اسلامشهر داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: در هر صورت باید اتصال فرودگاه امام خمینی (ره)‌ به مترو، راه‌آهن و شهر جدید پرند به صورت یکپارچه انجام شود تا خدمات به مردم افزایش یابد.

آخوندی با بیان اینکه در گام اول باید حمل‌ونقل هوایی به سیستم ریلی متصل شود سپس اتصال به شبکه جاده‌ای و شهرهای اطراف قم و تهران را داشته باشیم، گفت: به این می‌اندیشم که چگونه می‌توان در شهر فرودگاهی فرودگاه امام موضع تقاضا و ایفای نقش در بازار بین‌المللی پیگیری شده و توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بار و مسافر باید تسهیلاتی فراهم شود، گفت: احتمالاً مجبور باشیم از سیستم‌های فاینانس بین‌المللی و سیستم‌های سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم‌؛ در هر صورت منابع داخلی برای اجرای این کار محدود است.

آخوندی با اشاره به بازدید از متوری پرند گفت: این بازدید از چند لحاظ برای من مهم بود نخست آنکه موضوع بحث ترابری و ترافیک درون‌شهری و بین‌شهری بررسی شود زیرا با توجه به سکونت حدود ۳ میلیون نفر در حومه و جنوب تهران و اهمیت منابع اقتصادی آنها باید نحوه ارتباط‌دهی این افراد با شهر تهران مورد توجه قرار گیرد.

ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجم برای ایجاد شهر فرودگاهی

آخوندی در ادامه بازدید از مراحل ساخت متروی پرند با حضور در طرح توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) و شهرک فرودگاهی در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ارتباط مستقیمی بین فردوگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی (ره) وجود ندارد و حتی اگر مترو فرودگاه امام خمینی (ره) فعال شود باز اگر مسافری بخواهد به سمت فرودگاه مهرآباد سفر کند باید تا میدان امام خمینی (ره) با یک مترو رفته و سپس از میدان امام خمینی دوباره سوار متروی دیگر شده و به سمت فرودگاه مهرآباد حرکت کند که در این خط مترو نیز هنوز ایستگاه فردوگاه مهرآباد به این فرودگاه متصل نشده است.

وی افزود: از شرکت راه‌آهن و شرکت مترو خواستم تا چگونگی ایجاد خطی مستقیم از فرودگاه امام خمینی (ره) تا فرودگاه مهرآباد را بررسی کنند که در این باره باید امکان‌سنجی‌ها انجام شود؛ به این دلیل که سالانه حدود ۱۳ میلیون مسافر از فرودگاه مهرآباد و ۵ میلیون مسافر نیز سالانه در فرودگاه امام خمینی (ره) جابه‌جا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر هم ارتباط خط سریع بین فرودگاه ها وجود دارد، اظهار کرد: فرودگاه امام خمینی(ره) در حال حاضر با اهداف اصلی خود خیلی فاصله دارد و امیدواریم که بتوانیم مراحل توسعه آن را عملیات کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در فاز یک حدود ۶ میلیون مسافر ظرفیت وجود دارد که سالانه ۵ میلیون مسافر جابه‌جا می‌کنند همچنین دو فاز ۲ و ۳ برای این فرودگاه پیش‌بینی شده که هنوز عملیاتی نشده است.

آخوندی با اشاره به ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجم برای ایجاد شهر فرودگاهی، گفت: فرودگاه فقط باند نشست و برخاست و ترمینال نیست و کلاً خدمات پیرامونی باید از نظر بار، مسافر، خطوط هوایی، آسمان کشور، ترانزیت و دیگر خدمات جانبی فعال باشد به همین منظور در ماده ۱۶۶ قانون اساسی قید شده که دولت باید هر چه سریع‌تر شهرک فرودگاهی در فرودگاه امام خمینی(ره) طراحی کند، همچنین منطقه آزاد و منطقه ویژه تجاری تعریف شود که امکان بزرگی برای منطقه است.

وی با اشاره به ضرورت تکمیل ترمینال ۲ فرودگاه امام خمینی (ره)‌اضافه کرد: ‌این ترمینال ۳٫۵ برابر ترمینال یک ظرفیت دارد و حدود ۲۰ میلیون مسافر از این ترمینال سالانه جابه‌جا خواهد شد و در گام بعد باید ترمینال ۳ ساخته شود که این ترمینال نیز ظرفیت ۲۰ میلیون مسافر را خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ در این باره ارزیابی مقدماتی انجام داده‌ایم تا در طول برنامه ۵ ساله موضوع شهرک فرودگاهی و مناطق آزاد و ویژه تجاری محدوده فرودگاه را طراحی کنیم و این نقشه را به تصویب مجلس برسانیم. البته کلیات آن مصوب مجلس است و فعالیت اجرایی آغاز می‌شود که امیدواریم با کمک مجلس و همت دولت بتوان حمل‌ونقلی در خور ملت ایران داشت.

وی تاکید کرد: باید نگاه تجاری نسبت به ساخت فرودگاه داشت در صورتی که تاکنون دید اداری به این موضوع بوده است، وقتی این موارد معنا می‌یابد که نگاه تجاری در سطح بین‌الملل داشته باشیم و تجارت جهانی مطرح باشد که اگر تجاری سازی رخ ندهد این پروژه ها هزینه اضافی بر دوش مردم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه ها باید در جهت تجارت جهانی عمل کرد، گفت: اگر بتوان روابط تجارت جهانی را تسریع کرد آن وقت می‌توان از مفهوم تجارت جهانی، فاینانس‌های بین‌المللی و منابع خارجی بهره برد.

آخوندی با تاکید بر اینکه موقعیت ایران در کریدور هوایی بین‌المللی منطقه باید بیش از این باشد، گفت: سهم موجود بسیار پایین است و مورد قبول مردم نیست.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه فرودگاه مهر‌آباد از نظر من بسیار مهم است و هیچ وقت این فرودگاه تعطیل نمی‌شود، گفت: در تهران فرودگاه مهرآباد را خواهیم داشت و این فرودگاه بسیار مطلوب است و از قائم مقام در امور هوانوردی خواسته‌ام ساماندهی فرودگاه مهرآباد را پیگیری کند.

ارائه سوخت هواپیما ۱۰ سنت پایین‌تر از کشورهای منطقه

قائم‌ مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نرخ سوخت هواپیما در منطقه معمولاً ۹ سنت بیشتر از نرخ فوب خلیج فارس به هواپیما ارائه می‌شد، ولی از این به بعد ما سوخت هواپیما را به نرخ ۱۰ سنت پایین‌تر از متوسط کشورهای منطقه، به شرکت‌های خارجی تحویل می‌دهیم که این موجب جذب پروازهای بیشتری برای نشست و برخاست در ایران خواهد شد.

علی‌محمد نوریان در امور هوانوردی و هواشناسی تأکید کرد: البته این امر براساس توافق وزرای راه و شهرسازی و وزیر نفت محقق خواهد شد.

وی درباره بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بابت سوخت، ‌تصریح کرد: سه ایرلاین آسمان، ایران‌ایر و ماهان بدهکاران اصلی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هستند که با برگزاری جلساتی در این‌باره، اختلافات رفع شده است و وزارت نفت ازمحل منابع مشخص شده طلب خود رادریافت می کند.

قائم‌ مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی تصریح کرد: همچنین مقرر شد، شرکت‌ هواپیمایی ماهان ‌در چند روز آینده بدهی خود را بپردازد.

    نظرات