تهیه مدل سونامی خاورمیانه/انجام مطالعات بین‌المللی لرزه‌خیزی در شیراز و قزوین

تهیه مدل سونامی خاورمیانه/انجام مطالعات بین‌المللی لرزه‌خیزی در شیراز و قزوین

http://www.bananews.ir/مجری طرح مدل زمین‌لرزه جهانی (GEM) از تهیه مدل سونامی خاورمیانه در فازهای بعدی طرح مدل زمین لرزه منطقه خاورمیانه خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر دومنیکو جیاردینی، استاد زلزله‌شناسی و ژئودینامیک موسسه فناوری زوریخ (ETH) در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اتمام فاز اول طرح مدل زمین لرزه منطقه خاورمیانه (EMME) اظهار کرد: این پروژه، نخستین مطالعه جامع در مورد خطر زمین لرزه در این منطقه است که با همکاری کارشناسانی از کشورهای ترکیه، سوییس، ایران، پاکستان، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، اردن و لبنان از آوریل ۲۰۰۹ اجرا شده و نتایج فاز اول طرح طی نشستی که اول اکتبر ۲۰۰۳ (۹ مهر ماه جاری) در استانبول برگزار شد، ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ایران، نقش چشمگیری در اجرای این پروژه و برقراری ارتباط با محققان ایرانی داشتند. در این طرح علاوه بر بررسی خطرات ناشی از زلزله در منطقه خاورمیانه، راهکارهای کاهش آسیب های مالی و جانی زلزله و ارائه اطلاعات دقیق در خصوص لرزه‌خیزی منطقه و ارزشیابی دانش محلی در مقیاس جهانی نقشه‌های لرزه‌خیزی و تحلیل آسیب پذیری لرزه‌یی ساختمان ها و کاهش آسیب‌ها در شهرهای کراچی، مشهد، تفلیس، ایروان، اربد(اردن) و تیر (لبنان) نیز انجام شد که پژوهشگاه زلزله‌شناسی علاوه بر مشارکت در اجرای بخش‌های مختلف این طرح، نقش محوری را در مطالعات مربوط به شهر مشهد ایفا کرده است.

رییس انجمن بین‌المللی زلزله‌شناسی و فیزیک زمین با اشاره به مشارکت بیش از ۱۰۰ نفر از دانشگاهیان و پژوهشگران کشورهای منطقه در اجرای فاز اول طرح مدل زمین لرزه خاورمیانه اظهار داشت: هدف اساسی این طرح ارائه چارچوب و روش‌های استاندارد مطالعات لرزه‌خیزی و آسیب پذیری در برابر زلزله و راهکارهای کاهش آسیب به کشورهای منطقه و دستیابی به مدل زلزله خاورمیانه است که دستیابی به آن بدون مشارکت محققان منطقه امکان‌پذیر نبوده است.

مدیر سابق سرویس زلزله‌شناسی سوییس در پاسخ به سوال ایسنا درباره برنامه‌های فاز بعدی طرح گفت: در فاز اول مطالعات ما عمدتا بر خشکی متمرکز بود که در نشست پایانی فاز اول طرح که از سی ام سپتامبر تا دوم اکتبر ۲۰۱۳ (مهرماه جاری) به میزبانی رصدخانه کاندیلی ترکیه در استانبول برگزار شد، قرار شد در ادامه پروژه، مطالعات لرزه‌خیزی در قسمت‌های کم عمق پوسته و همچنین مطالعات برآورد خطر سونامی با توجه ویژه به منطقه مکران انجام شود.

جیاردینی خاطرنشان کرد: در فاز دوم طرح، تعداد شهرهای مورد بررسی به ۱۰ شهر افزایش می‌یابد که حداقل دو شهر از ایران (شیراز و قزوین) در بین آنها هستند. در این فاز، تمرکز بر جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی زلزله در بررسی شهرهای نمونه هم بیشتر می‌شود.

وی در ادامه درباره ویژگی‌های لرزه‌خیزی خاورمیانه گفت: کانون های لرزه‌خیزی در خاورمیانه بسیار پراکنده و متنوع هستند و شهرهای بسیار زیادی در منطقه‌ای وسیع در معرض خطر زلزله هستند.

رییس سابق کمیسیون لرزه‌نگاری اروپا در پایان در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان ساختارهایی مثل فدراسیون‌های ورزشی جهانی و آژانس‌های بین‌الدولی برای ملزم کردن کشورها به رعایت ضوابط و اصول کاهش آسیب پذیری در برابر زلزله و سایر سوانح طبیعی ایجاد کرد، گفت: ISDR (استراتژی بین‌المللی کاهش سوانح) از زیر مجموعه‌های سازمان ملل متحد است که در زمینه ارتقای دانش جوامع مختلف درباره اهمیت فعالیت‌های مرتبط با کاهش آسیب پذیری و راهکارهای کاهش خسارات بلایای طبیعی فعالیت می‌کند و با دولت‌ها ارتباط دارد و طرح‌هایی مثل EMME هم جامعه علمی و پژوهشگران کشورهای مختلف را در این حوزه ها هماهنگ می‌کند.

    نظرات