‌سیستانی‌ها نظاره‌گر غروب غم‌انگیز هامون

‌سیستانی‌ها نظاره‌گر غروب غم‌انگیز هامون

http://www.bananews.ir/نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: به طور جدی پیگیر عوامل خشک شدن دریاچه هامون و تعامل با تمامی مسولان به خصوص وزارت خارجه خواهیم بود تا دریاچه هامون را زنده کنیم و بار دیگر زندگی و امنیت را به این مناطق برگردانیم که این امر همبستگی و عزم ملی را می‌طلبد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید باقر حسینی در گفت و گو با ایسنا، افزود: ساخت سدهای متعدد در افغانستان بر روی شریان‌های اصلی ورود به دریاچه هامون به خصوص رود هیرمند، عدم پیگیری حق‌آبه دریاچه هامون توسط مسولان کشور از دولت افغانستان، ایجاد خاکریز‌های احداث شده انسداد مرز که منجر به ایجاد مانع در برابر ورود آب‌های منطقه به دریاچه هامون می‌شود، کنترل نشدن سیلاب‌ها و آبخیزداری از عوامل اصلی خشک شدن دریاچه هامون است.

حسینی در ادامه بیان کرد: با وجود این عوامل باید گفت که مردم سیستان نظاره‌گر غروب غم انگیز هامون هستند و باید در این رابطه چاره و راهکار ملی اندیشید.

وی تصریح کرد: با خشک شدن هامون، وضعیت اقلیمی منطقه به حالت بحران رسیده و تاکنون جمعیت زیادی از منطقه مهاجرت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مقصد این جمعیت کوچ کرده به سمت استان‌های یزد، کرمان، خراسان شمالی و سمنان بوده است.

حسینی تاکید کرد: اگر روستاهای مرزی ساکنان خود را از دست دهند، برای تأمین امنیت مرزهای شرقی کشور هزینه‌های بیشتری را باید متحمل شویم.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: زندگی مردمی که در این منطقه زندگی می‌کردند، به تعطیلی کشیده شده است و مردم شهرهای زهک، هامون، هیرمند در حال کوچ از این مناطق هستند.

    نظرات