بازار آهن همچنان در انتظار مشوق‌های خرید

بازار آهن همچنان در انتظار مشوق‌های خرید

http://www.bananews.ir/در ادامه کم اقبالی‌هایی که معامله‌گران مدتی است نسبت به عرضه‌های فولادی بورس کالا نشان می‌دهند، روز گذشته نیز دو سبد میلگرد ارائه شده در رینگ فولاد بار دیگر بدون خریدار ماند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دوشنبه فولاد آذربایجان و مجتمع فولاد آریا ذوب دو شرکتی بودند که اقدام به عرضه نقدی سبد میلگرد به ترتیب با قیمت‌های ۱۷۴۰ و ۱۷۸۰ تومان در حجم‌های ۱۱۰۰ و ۶۶۰۰ تن کردند که هر دوی آنها با سردی خریداران روبه‌رو شد. علاوه بر این روز دوشنبه فولاد مبارکه اصفهان نیز بالغ بر ۵۹ هزار و ۷۲۰ تن انواع ورق را توسط کارگزاران در سیستم معاملات مچینگ ثبت کرد.
به گفته یکی از کارگزاران نه تنها عرضه‌های نقدی دیگر جذابیتی برای خریداران ندارد، بلکه ضعف تقاضا به عرضه‌های سلف هم سرایت کرده که موجب شده اکثر قریب به اتفاق عرضه‌های فولادی بدون تقاضا بماند. این کارگزار معتقد است: در حال حاضر خریداران منتظر مشوق‌های لازم برای خرید هستند و مادامی که این امر محقق نشود، نمی‌توان زمان دقیق و مشخصی را برای تحرک معاملات متصور بود.
در این میان همانطور که پیشتر هم به دفعات صحبت شده، عدم تقاضای لازم برای خرید مقاطع فولادی در بازار و بورس کالا موجب شده است تا واحدهای تولیدکننده فولاد از ضعف شدید نقدینگی رنج ببرند و به ناچار از توان تولیدی خود بکاهند.
البته این موضوع در حالی است که رییس اتاق بازرگانی ایران روز گذشته اعلام کرد: تامین اعتبار فاینانس‌های ده‌ها میلیارد دلاری به زودی آغاز می‌شود و زمان آن رسیده است که بخش خصوصی مطالعات امکان‌سنجی را از کشوها بیرون بکشند. به گفته محمد نهاوندیان به زودی خبرهای خوشی با اتکا به ذخایر ارزی در راه است تا منابع فاینانس و تامین مالی از برخی کشورهای خارجی در حجم و درصد قابل توجهی برای پروژه‌های عمرانی و صنعتی تامین شود. به این ترتیب اگر این امر تا پایان سال محقق شود، می‌توان امیدوار بود که بخشی از کمبود تقاضا برای انواع محصولات فولادی که بخشی از آن منتج از رکود پروژه‌های عمرانی بوده است، برطرف شده و از این راه فولادسازان بتوانند بر یکسری مشکلات خود که ناشی از مازاد عرضه و رسوب کالاهای فولادی در انبارهای کارخانه‌ها است، غلبه کنند.
تداوم تثبیت قیمت‌ها در بازار آهن
از سوی دیگر روز گذشته در بازار آهن نیز در کنار حجم پایین خریدها، مقاطع تولید داخل ثبات نرخ یا کاهش نسبی قیمت‌ها را تجربه کردند. در واقع از ابتدای هفته جاری نرخ دلار در محدوده ۳۰۰۰ تومان نوسانات اندک کاهشی را تجربه کرده که همین عامل با اثرگذاری در بازار مقاطع موجب شده از روز شنبه شاهد تغییر قیمت قابل ملاحظه‌ای در این بازار نباشیم. معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند بازار در مسیر تثبیت قیمت قدم گذاشته است و اگر عاملی توازن بازار ارز و به تبع آن آهن را برهم نزند در هفته‌های آتی همچنان ثبات قیمت میهمان این بازار خواهد بود.

    نظرات