ضرر روزانه ۳۲ میلیارد تومانی تصادفات جاده‌ای

ضرر روزانه ۳۲ میلیارد تومانی تصادفات جاده‌ای

http://www.bananews.ir/طی دهه اخیر ۲۴۱ هزار و ۵۶۸ نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند که بر این اساس به‌ طور میانگین روزانه ۶۶ نفر کشته شدند و روزانه ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات متحمل شده‌ایم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بهمن عشقی – مدیر کل اسبق دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: براساس گزارش پژوهشکده حمل‌ و نقل روزانه حدود ۲۰۰۰ تصادف در کشور داریم که ۶۸۰ نفر دچار جراحت و ۷۰۰ خانواده به دلیل این سوانح فقیر می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بر اثر تصادفات روزانه ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی متحمل می‌شویم، به تحقیق پژوهشکده حمل‌ و نقل در سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: در سال ۸۸ حدود ۱۸هزار میلیارد تومان خسارت به دلیل سوانح جاده‌ای متحمل شدیم که هشت درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داد.

ظرف ۲۰ سال آینده اقتصاد ایران با خسارت‌های ناشی از تصادفات از بین می‌رود!

عشقی با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۷ در زمینه ایمنی و سوانح جاده‌ای اظهار کرد:‌ بر اساس این آمار از بین ۱۷۸ کشور رتبه‌ ۱۶۸ به کشور ما اختصاص یافت که این آمار در سال ۲۰۱۱ از بین ۱۸۰ کشور به ۱۷۷ رسید و این به معنی آن است که دنیا در زمینه‌ امنیت جاده‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای پیشرفت داشته اما کشور ما اینطور نبوده است.

مدیر کل اسبق دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای با تاکید بر این‌که هنوز تکلیف دستگاه‌ها بعد از بروز سانحه در کشورمان مشخص نیست، گفت: با این روال پیش‌بینی می‌شود ظرف ۲۰ سال آینده اقتصاد ایران با خسارت‌های ناشی از تصادفات از بین برود.

نقش عوامل انسانی در بروز سوانح بیش از ۸۰ درصد است

وی نقش عوامل انسانی در بروز سوانح را بیش از ۸۰ درصد دانست و افزود: دلیل عمده‌ بروز سوانح جاده‌ای رعایت نکردن قوانین و مقررات توسط رانندگان است و به اعتقاد من عوامل انسانی در بروز تصادفات نقش بسیار پررنگ‌تری دارد.

عشقی در پاسخ به اینکه آیا جاده‌های کشور دارای استاندارد‌های کافی هستند؟ گفت: جاده‌ها استاندارد‌های زمان خودشان را دارند که اگرچه بحث به روز‌آ‌وری آنها قابل تأمل است ولی نمی‌تواند عامل اصلی بروز سوانح باشد. از سوی دیگر با وجود امکانات موجود اقتصادی کشور نمی‌توان جاده‌های کشور را یک شبه احیا کرد.

این کارشناس با تاکید بر این‌که خودروهای تولیدی یا وارداتی استاندارد‌های لازم را دارند، اظهار کرد: شاید این استاندارد‌ها سختگیرانه نباشد اما نمی‌تواند به عنوان دلیلی برای تصادفات باشد.

عشقی آموزش به رانندگان و فرهنگ‌سازی در این زمینه را عاملی بسیار مهم و حیاتی برشمرد و گفت: باید به مردم و رانندگان آموزش داد که برای محافظت از جان خودشان قوانین و مقررات را رعایت کنند.

    نظرات