رشد تیراژ در کنار افت متراژ

رشد تیراژ در کنار افت متراژ

آمارهای جدید از وضعیت بازار ساخت‌وساز، حکایت از دنباله‌روی انبوه‌سازان سایر شهرها از رفتار سازنده‌ها در تهران دارد؛ گزارش مقدماتی بانک‌مرکزی از میزان صدور پروانه‌های ساختمانی طی ۵ ماه اول امسال نشان می‌دهد در کل مناطق شهری کشور کلنگ ساخت ۲۶۳ هزار و ۲۶۴ واحد مسکونی زمین‌زده شده که این حجم ساخت‌وساز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۳ درصد رشد داشته است. در همین مدت، در شهر تهران آپارتمان‌سازی معادل ۷۵ درصد افزایش پیدا کرده و به حدود ۴۹ هزار واحد رسیده است. همچنین ساخت‌وساز در شهرهای بزرگ نیز با رشد ۴۸ درصدی روبه‌رو شده است.نکته قابل تاملی که در گزارش بانک‌مرکزی وجود دارد، افت‌متراژ واحدهای مسکونی جدید به رغم رشد تیراژ واحدها است؛ به‌طوری که میانگین مساحت مفید واحد مسکونی در کشور با ۶ درصد کاهش به ۵/۱۴۴ متر مربع رسیده است. در تهران این افت شدیدتر بوده و میانگین متراژ واحد‌ها از ۷/۱۸۲ متر مربع در سال گذشته به ۱۳۱ متر مربع رسیده است. کارشناسان علت کاهش مساحت در ساخت‌وسازهای اخیر را راهکار جدیدی از سوی سازنده‌ها برای پایین‌آوردن قیمت تمام‌شده و فروش مسکن ارزیابی می‌کنند.

گزارش جدید بانک‌مرکزی از پروانه‌های ساختمانی کل کشور منتشر شد

ساخت مسکن: رشد تیراژ؛ افت متراژ

افزایش ۴۴ درصدی تعداد واحدهای مسکونی جدید

کاهش ۶ درصدی مساحت‌ در آپارتمان‌های تازه‌ساز

حضور پررنگ انبوه‌سازان در بازار ساختمانی تهران، سایر شهرها را تحت تاثیر قرار داده؛ به‌طوری‌که ساخت‌وساز طبق تازه‌ترین آمار رسمی، در کل مناطق شهری کشور نیز رونق گرفته است، اما به رغم افزایش تعداد واحدهای جدید در حال ساخت، متراژ مسکونی ساختمان‌ها هم در تهران و هم در کل کشور رو به کاهش گذاشته است.

گزارش جدید بانک‌مرکزی از میزان صدور پروانه‌های ساختمانی حاکی است در ۵ ماه اول امسال احداث ۲۶۳هزار واحد مسکونی در مناطق شهری کل کشور آغاز شده که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۴۴ درصد رشد کرده است.

طبق همین گزارش، میانگین مساحت آپارتمان‌های تازه احداث حدود ۶درصد کاهش پیدا کرده؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون متوسط زیربنای واحدهای مسکونی در کشور در حد ۱۴۴ متر مربع است.

این میزان مساحت برای واحدهای در حال ساخت در تهران نیز با ۲۸ درصد کاهش نسبت به پارسال به ۱۳۱ متر مربع رسیده است.

کارشناسان مسکن علت کاهش مساحت مفید در ساختمان‌های جدید را ترفند انبوه‌سازان برای پایین‌آوردن قیمت تمام‌شده ساخت و در نتیجه قیمت فروش این واحدها می‌دانند.

گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد از جزئیات گزارش مقدماتی بانک‌مرکزی درباره پروانه‌های ساختمانی صادره طی ۵ ماه اول امسال حاکی است: حجم انبوه‌سازی در کل مناطق شهری کشور طی این مدت، نسبت به دو ماه اول امسال رشد مناسبی داشته است. در دو ماه اول امسال ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور احداث شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰ درصد افزایش یافته بود. بنابراین رشد پلکانی- ماه به ماه- ساخت‌وساز علاوه بر اینکه در تهران در حال وقوع است در سایر مناطق کشور نیز ایجاد شده است.

از ابتدای فروردین تا پایان مرداد ماه امسال ۶۸ هزار فقره پروانه ساختمانی در مناطق شهری کل کشور توسط شهرداری‌ها صادر شده که با این پروانه‌ها ۲۶۳ هزار و ۲۶۴ واحد مسکونی احداث شده است. تعداد پروانه‌های ۵ ماه اول سال قبل ۵۴ هزار و ۴۶۹ فقره بوده که این نشان‌دهنده رشد ۲۵ درصدی تعداد پروانه‌ها در این مدت است.

در تهران نیز تعداد پروانه‌های صادره برای ساخت آپارتمان مسکونی از ۳هزار و ۹۰۰ فقره در ۵ ماه پارسال به ۶ هزار و ۹۰۰ فقره در ۵ ماه امسال رسیده که حکایت از رشد ۷۵ درصدی دارد. در دوره کنونی کلنگ احداث ۴۸هزار و ۵۶۶ واحد مسکونی زمین‌زده شده است که نسبت به دوره مشابه پارسال، ۷/۷۴ درصد رشد پیدا کرده است.

براساس این گزارش، ساخت‌وساز در شهرهای بزرگ نیز با نرخ رشدی شبیه کل کشور، در حال انجام است به‌طوری‌که در ۵ ماه اول امسال در شهرهای بزرگ ساخت ۷۲ هزار واحد مسکونی آغاز شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۴۸ درصد رشد داشته است. همچنین میانگین زیربنای واحدهای مسکونی در شهرهای بزرگ ۵ درصد افت کرده و به ۱۵۰ متر مربع رسیده است.

منبع:دنیای اقتصاد

    نظرات