بارش تهران ۱۰۰ درصد منفی است / اتصال ضربتی رینگ تهران

بارش تهران ۱۰۰ درصد منفی است / اتصال ضربتی رینگ تهران

http://www.bananews.ir/مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که میزان بارش در سال‌ آب جاری (از ابتدای مهر) تاکنون صفر بوده است، گفت: با وجود پیش‌بینی هواشناسی برای داشتن وضعیت نرمال رو به سمت خشکسالی بارندگی تاکنون صدر درصد منفی بوده و حجم ذخایر سدها نیز ۲۵۸ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته منفی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) خسرو ارتقایی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر این‌که یک ماه از سال آبی جاری می‌گذرد گفت: بارندگی مهرماه صفر بوده در حالی که در سال گذشته که سال کم آبی نیز بوده، میزان بارش در مهر ۳٫۶ میلیمتر و میزان بارش مهر در دراز مدت ۱۱٫۵ میلیمتر بوده است.

وی افزود: میزان بارش‌ها در سال آبی گذشته نیز ۳۰ درصد نسبت به سال قبل‌تر کاهش داشته و با توجه به خشکسالی‌های پشت سر هم در حال حاضر سد امیرکبیر ۱۱۶ میلیون متر مکعب، سد لتیان ۲۷ میلیون متر مکعب، سد لار ۴۶ میلیون متر مکعب، سد طالقان ۱۵۳ میلیون متر مکعب و سد ماملو ۱۱۱ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به عدم اتمام پروژه تصفیه خانه هفتم توسط شرکت آب و فاضلاب آب سد ماملو فقط برای کشاورزی استفاده می‌شود و قابل شرب نیست بنابراین باید ببینیم بارندگی در دو ماه آینده به چه صورت خواهد بود.

ارتقایی با اشاره به این‌که حجم ذخایر سدهای حوزه تهران در سال گذشته ۷۱۳ میلیون متر مکعب در زمان مشابه بوده است گفت: در سال آبی جاری در پایان مهر ماه میزان ذخایر سدها ۴۵۵ میلیون متر مکعب است و حجم ذخایر نسبت به کل مخازن نیز در حال حاضر یک سوم کمتر است.

** چاه‌های جدید حفر و چاه‌های موجود آماده می‌شوند تا به داد تهرانی‌ها برسد

وی تصریح کرد: برای تامین آب با توجه به خشکسالی چاه‌های جدید در تهران حفر می شوند و چاه‌های موجود نیز آماده خواهند شد تا در صورت نبود بارندگی در ماه‌های آتی سهم آب‌های زیرزمینی در تامین آب شرب تهران از ۲۵ تا ۳۰ درصد کنونی به ۴۰ درصد برسد و ۶۰ درصد از آب شرب از طریق آب‌های سطحی تامین شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به این‌که در صورت تداوم خشکسالی از منابع آب زیرزمینی بیشتر برای تامین آب تهران استفاده خواهد شد، تاکید کرد:‌ در حال حاضر با توجه به ذخایر سدهای لتیان و لار در سامانه شرق، در آن بخش مشکل بیشتر است؛ در سامانه غرب طالقان کمی ذخیره آب دارد و با کمک سد امیرکبیر می‌توان آب مورد نیاز را تامین کرد.

**اتصال ضربتی رینگ تهران

ارتقایی با اشاره به این‌که به دلیل کامل نبودن رینگ تهران دو سامانه از هم جدا هستند گفت: شرکت‌ آب و فاضلاب درصدد است که با طرح ضربتی دو رینگ غرب و شرق تهران را به یکدیگر وصل کند.

وی با اشاره به طرح‌های ضربتی پیش روی برای تامین آب شرب مورد نیاز تهران، گفت: رینگ غرب و شرق تهران به صورت ضربتی به هم وصل می شوند و چاه‌های جدید نیز حفر خواهند شد تا آب مورد نیاز تهران تامین شود.

به گزارش ایسنا، با تکمیل رینگ تهران سامانه‌های غرب و شرق به هم وصل شده و آبرسانی به صورت شبکه سراسری صورت خواهد گرفت.

    نظرات