شهرداری تهران مکلف به حفظ و بازسازی عمارت و باغ عین الدوله شد

شهرداری تهران مکلف به حفظ و بازسازی عمارت و باغ عین الدوله شد

http://www.bananews.ir/اعضای شورای شهر تهران امروز مشکل گودبرداری در باغ عمارت تاریخی عین الدوله را که ۱۵ سال است برای عمارت و ساکنان اطرافش مشکل ایجاد کرده، بررسی و شهرداری را ملزم به حفظ و بازسازی این عمارت معروف کردند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اعضای شورای شهر امروز در پانزدهمین جلسه خود شهرداری تهران را ملزم به تامین بودجه و اعتبارات مورد نیاز جهت حفظ و بازسازی عمارت و باغ معروف عین الدوله کردند و اعضای شورا از شهرداری تهران خواستند که این عمارت و باغ را از لیست املاک قابل فروش شهرداری تهران خارج کند.

بر اساس ماده واحده این طرح یک فوریتی عرصه و اعیان این عمارت در محدوده منطقه چهار شهرداری تهران به عنوان ابنیه تاریخی و فرهنگی به شماره ۲۰۴۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده و باتوجه به عدم توجه به حفظ این مجموعه و تعرض به عرصه و تخریب بخشی از عمارت اعیانی آن با گودبرداری جهت احداث مجموعه تجاری کل این فضا در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

 از زمان تصویب این طرح یک فوریتی شهرداری تهران موظف است از هرگونه دخل و تصرف و ایجاد تغییرات در عرصه و اعیان پلاک‌های ثبتی ۴۳٫۱ و ۴۳٫۱۶۳۸ ممانعت کند و حداکثر ظرف مدت یک سال جهت تملک کامل پلاک‌های ثبتی فوق الذکر و حفظ و صیانت این مجموعه اقدامات لازم را معمول کنند و متعاقبا با هماهنگی و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به بازسازی شکل نخستین مجموعه عمارت عین الدوله با رعایت و حفظ ماهیت تاریخی و فرهنگی آن و تبدیل و بهره برداری به عنوان یک مجموعه فرهنگی هنری اقدام کند.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی تندگویان عضو شورای شهر تهران در توضیح وضعیت گذشته و فعلی این مجموعه گفت:‌ در سال ۷۱ ملک توسط شهرداری تهران تصاحب شده اما پس از مدتی ۱۱ هزار متر مربع آن به فردی حقیقی واگذار شده و در سال ۷۷ گودبرداری به عمق ۱۸ متر در قسمت باغ این عمارت صورت گرفته و در همان زمان ۱۰۰۰ اصله درخت از باغ این مجموعه از بین رفته است.

 

وی گفت: پس از مدتی ۵۰۰۰ مترمربع از فضای این باغ فروخته می‌شود، اما در همان زمان با اعتراض سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کار متوقف شده و گودبرداری به همین شکل باقی می‌ماند.

وی گفت: در ۱۵ سال گذشته گودبرداری موجود بدون هیچ مهاری باقی مانده و زمینه تخریب اساسی در فضای محیطی را به وجود آورده است.

تندگویان تاکید کرد: پیشنهاد و خواسته ما در مرحله اول مهار گودبرداری فعلی و بازسازی فضای پیشین عمارت و باغ است.

وی گفت: سوال ما این است که اگر این فضا در اختیار و تملک شهرداری بوده است چرا باید علیرغم پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد در سال ۹۰ باز هم این ملک و باغ برای فروش به عنوان املاک شهرداری قرار گرفته باشد و این دیگر مربوط به دوره شهردار فعلی است و ما می‌خواهیم دلیل این اقدام را بدانیم ضمن اینکه از شهرداری می‌خواهیم این ملک را برای همیشه از لیست املاک قابل فروش خود خارج کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: از سوی دیگر فردی در حال حاضر به عنوان مالک بخش باغ این عمارت ادعای مالکیت کرده و از ساکنین اطراف این عمارت چندین شکایت را به مراجع قضایی برده است و ما در حال حاضر دقیقا نمی‌دانیم بالاخره مالک بخش گودبرداری شده شهرداری است و یا فرد دیگری مالک این مجموعه بوده است.

علیرضا دبیر، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران خطاب به اعضا گفت: با این طرح مخالف نیستم اما بهتر بود شهرداران مناطق در سالهای گذشته که مسئولیت اصلی این اتفاقات را بر عهده داشتند در این جلسه حاضر بودند تا در مورد اقدامات خود توضیحات بیشتری می‌دادند.

 علیرضا جاوید معاون شهرسازی شهردار تهران که در جلسه حضور داشت در توضیحاتی گفت: این اتفاقات بیشتر مربوط به دهه ۷۰ می‌شود و در این سالها به دنبال رفع مشکل بوده‌ایم.

وی گفت: شهرداری تهران با توافق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدام به خرید این مجموعه می‌کند و طبق روال رایج آن زمان بخش اصلی عمارت را تملک کرده و بخش عرصه و باغ آن را به بخش خصوصی وگذار می‌کند و پروانه و مجوز ساخت ۲۵ طبقه را نیز در همان زمان صادر کرده است.

وی گفت: پس از مدتی و با مخالفت سازمان میراث فرهنگی شهرداری از تصمیم خود منصرف می‌شود و ممانعت از ادامه کار را به عمل می‌آورد اما با توجه به اینکه مالک حکم قطعی داشته است از سه مرجع قضایی این احکام را پیگیری می‌کند و به همین دلیل موضوع به مراجع قضایی کشیده می‌شود.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: پس از پیگیری‌های متعدد این ملک تحت تملک شهرداری قرار می‌گیرد، اما باز هم در مزایده دیگری شهرداری این ملک را برای فروش قرار می‌دهد و در حال حاضر این ملک تحت مالکیت بخش خصوصی است. اما با اعتراضات سازمان میراث فرهنگی پروانه آن اصلاح شده و طبقات از ۲۵ طبقه به ۱۰ طبق کاهش یافته است.

جاوید در پاسخ به سوال اعضای شورا درباره فروش مجدد این ملک در سال ۹۰ توسط شهرداری تهران پاسخ روشنی نداد.

در ادامه جلسه اعضای شورا یک فوریت این طرح را تصویب کردند و قرار شد این طرح بدون حساسیت در مورد موضوع قیمتی در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

عمارت عین الدوله به دلیل وقوع یک واقعه تاریخی یعنی حضور سه حاکم معروف اروپایی - استالین، چرچیل و روزولت، به صورت همزمان در این عمارت معروف شده و در عین حال نمای زیبای داخلی و بیرونی آن نماینده معماری دوران قاجاریه است.

    نظرات