نیازهای واقعی آب در سال ۹۳ به ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد

نیازهای واقعی آب در سال ۹۳ به ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد

http://www.bananews.ir/مدیرکل دفتر طرح و برنامه منابع آب ایران گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان طرح در بخش آب در درست اجراست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی‌اکبر شفیعی در سومین گردهمایی تامین مالی طرح‌ های تملک دارایی ‌های بخش آب کشور در گرگان نیازهای اعتباری بخش آب را به دو دسته واقعی و حداقل تقسیم کرد و افزود: نیازهای واقعی به آن بخش از نیازهای مالی گفته می‌شود که برای اجرای پروژه‌ها به صورت سالانه به حساب پرداخت شود.

وی ادامه داد: حداقل نیازها به آن دسته از اعتباراتی گفته می‌شود که در واقع برای اجرای پروژه‌های عمرانی از قبل تعهد کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر طرح و برنامه منابع آب ایران با اشاره به اینکه نیازهای واقعی بخش آب کشور در سال ۹۱ بیش از یک هزار میلیارد تومان بود تاکید کرد: این در حالی است که نیازهای واقعی بخش آب کشور در سال ۹۲ بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۹۳ به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

شفیعی همچنین تصریح کرد: نیازهای مالی بخش آب کشور در سال ۹۳ باید آسیب‌شناسی شود چرا که در سال ۹۳ نه نیازهای ما کم می‌شود و نه قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

در ادامه این گردهمایی مدیرعامل شرکت آب منطقه­‌ای گلستان نیز گفت: از منظر کارفرمایی ما به دنبال تامین منابع مالی مطمئن برای اجرای پروژه­‌های عمرانی و زیر ساختی هستیم به گونه­‌ای که طول مدت ساخت و قیمت تمام شده آنها توجیه پذیر باشد.

ایرج حیدریان افزود: اکنون با توجه به شرایط پروژه­‌ها، همه ما از طولانی شدن پروژه ها و عدم تامین منابع مالی از محل اعتبارات عمومی رنج می‌بریم.

وی ادامه داد: این مشکل برمی‌گردد به نظام برنامه­‌ریزی و بودجه­‌ریزی که باید در چارچوب قوانین و مقررات و برنامه­‌های پنجساله باشد و برای اجرای پروژه­‌های ملی با هزینه سنگین باید در مجلس کار کارشناسی عمیق تر و تصمیم عملیاتی­‌تر گرفته شود.

حیدریان با بیان اینکه در مدیریت منابع آب همواره مشکلاتی را خواهیم داشت، تاکید کرد: به دلیل ریسک زیاد سرمایه­‌گذاری، در سرمایه­‌گذاری به روش غیر استقراضی توفیقی نیست و لذا در این مقطع زمانی باید تامین منابع مالی به روش استقراضی مورد پیگیری جدی قرار گیرد تا در آینده برای افزایش تعرفه آب و واقعی شدن قیمت­‌ها، مصوبات لازم را داشته باشیم.

 

سومین گردهمایی تامین مالی طرح‌ های تملک دارایی ‌های بخش آب کشور با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان، مدیرکل دفتر طرح و برنامه شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران و مدیرکل بودجه استانداری گلستان، مدیران عامل، معاونین طرح و توسعه و مسئولان ستادی شرکت آب منطقه‌­ای استان ‌ها و با هدف یافتن راهکارهایی برای تامین منابع مالی طرح های عمرانی بخش آب کشور، استفاده از تجربیات شرکت آب منطقه ای گلستان در برخورداری از سرمایه گذاری غیردولتی در طرح سد و شبکه نرماب و آگاهی از موفقیت‏‌های بخش خصوصی در این زمینه به میزبانی شرکت آب منطقه ‌ای گلستان در گرگان برگزار شد.

    نظرات