مقاوم‌سازی بناهای واقع در بافت فرسوده شهری توسط متخصصان

مقاوم‌سازی بناهای واقع در بافت فرسوده شهری توسط متخصصان

http://www.bananews.ir/معاون فنی و نظارت شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از فراخوان مقاوم‌سازی بناهای واقع در بافت فرسوده شهری توسط متخصصان خبرداد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)،‌ بهرام معماریان اظهار کرد: لزوم طراحی و ساخت سازه‌هایی که به طور مناسب بتوانند در مقابل زلزله پایدار بوده و به گونه‌ای خطرات جانی چندانی در بر نداشته باشند در سراسر کشور احساس می‌شود.

او گفت: در این میان بافت‌های فرسوده شهری براساس شاخص ناپایداری بناهای موجود در آن، همواره در مواقع زلزله بیشتر از سایر نقاط شهر در معرض خطر قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه زلزله به عنوان یک پدیده مخرب در اغلب مناطق دنیا ایمنی ساختمان‌ها و زندگی ساکنان را در معرض تهدید قرار

می‌دهد،‌ تصریح کرد: کشور ایران نیز براساس مطالعات تکتونیکی بدست آمده عمدتاً تحت تأثیر حرکت صفحه عربستان قرار دارد و مشخص‌ترین خصوصیت تکتونیکی آن از زیر راندگی صفحه ایران بوسیله صفحه عربستان حکایت می‌کند.

معماریان افزود: کشورمان در طول تاریخ چندین بار شاهد نابودی آثار تمدن‌ها و از بین رفتن بسیاری از شهرهایش در اثر زلزله بوده و بارها اثرات زیان‌بار یک زلزله کوتاه مدت چند ثانیه‌ای از نظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر جامعه اثر گذاشته و سرنوشت چندین نسل از جامعه را دستخوش تغییرات عمده و اساسی کرده است.

به گفته وی، بر اساس لزوم طراحی و ساخت سازه‌هایی که به طور مناسب بتوانند در مقابل زلزله پایدار بوده و به گونه‌ای خطرات جانی چندانی در بر نداشته باشند در سراسر کشور احساس می‌شود.

معاون فنی و نظارت شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: تا کنون به موضوع مقاوم سازی و ارتقاء ایمنی بنا به عنوان یکی از شاخص‌های فرسودگی کمتر پرداخته شده است و در صورت فراهم آمدن بستر مناسب جهت استفاده از روش مقاوم سازی به عنوان گزینه‌ای با هزینه قابل توجیه و البته کمتر از نوسازی، مردم می توانند نسبت به ایمن سازی محل سکونت خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه احیای بافت فرسوده صرفا تخریب و نوسازی بناهای موجود نیست گفت: می‌توان با در نظر گرفتن جوانب بیشتر با استفاده از این شیوه در حفظ هویت تاریخی بناهای با ارزش و احترام به خاطرات گذشتگان نقش بسزایی ایفا کرد.

معماریان از کلیه متخصصان، کارشناسان، اساتید و دانشگاهیان دعوت کرد تا طرح‌ها، نظرات و پیشنهادات خود را با موضوع "شیوه‌های نوین مقاوم سازی بناهای واقع در بافت‌های فرسوده" به شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ارسال کنند.

    نظرات