تلاش اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های مجدد علیه شرکت کشتیرانی ایران

تلاش اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های مجدد علیه شرکت کشتیرانی ایران

http://www.bananews.ir/رویترز گزارش داد که دولت‌های اروپایی گام‌هایی مقدماتی را برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه خط کشتیرانی اصلی ایران اتخاذ کرده‌اند که می‌تواند تلاش‌های جدید دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌یی ایران را پیچیده‌تر کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با رویترز گفتند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافق کردند نامه‌هایی را برای خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) و برخی از کشورهای تابع آن ارسال و آن‌ها از تصمیم‌شان با خبر کنند.

این تصمیم که هنوز نهایی نشده است بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر اتحادیه اروپا برای مقابله با دستورات دادگاهی است که در ماه‌های اخیر حکم لغو برخی تحریم‌های اروپایی را صادر کرد.

یک منبع اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود گفت: ما به شرکت‌ها اطلاع خواهیم داد که اگر اطلاعاتی در دست دارند که روی این تصمیم می‌تواند تاثیر بگذارد آن‌ها را ارائه کنند. این یک اخطار است.

این منبع گفت که اتحادیه اروپا از هرگونه پاسخی از جانب شرکت‌هایی که هدف قرار گرفته‌اند استفاده خواهد کرد تا درباره چگونگی تحریم‌های جدید که دارایی‌های ایران در اروپا را مسدود می‌کند،‌ تصمیم‌گیری کند.

کشورهای اروپایی و آمریکایی صدها شرکت ایرانی مانند IRISL را هدف تحریم‌های خود قرار داده‌اند و مدعی‌اند این شرکت‌ها به برنامه هسته‌یی ایران کمک می‌کنند.

ولی دومین دادگاه عمومی عالی اروپا در برخی موارد از جمله پرونده مربوط به IRISL تاکید داشته است که اتحادیه اروپا نتوانسته است شواهد کافی درباره ارتباط بین این شرکت‌ها با فعالیت‌های هسته‌یی ایران ارائه کند و به همین دلیل چون توجیهی برای تحریم‌ها وجود ندارد،‌ این تحریم‌ها باید لغو شوند.

دیپلمات‌ها در بروکسل اصرار دارند که هرگونه قرار گرفتن مجدد شرکت‌های قبلی در فهرست تحریم‌ها را یک مشکل فنی نشان دهند،‌ نه تلاش جدیدی برای افزایش فشارهای اقتصادی به ایران و تاکید دارند که تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است.

رویترز در ادامه گزارشش نوشت: زمان‌بندی هرگونه تصمیم جدید درباره تحریم‌ها حساس است. شش قدرت جهانی (آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه،‌ روسیه، چین و آلمان) و ایران دور جدیدی از مذاکرات هسته‌یی در ماه میلادی جاری آغاز کرده‌اند و از زمان آغاز به کار حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در ماه اوت، تهران تمایل خود را به مصالحه در فعالیت‌های هسته‌یی‌اش نشان داده است، گرچه تاکید دارد لغو تحریم‌ها باید بخشی از هرگونه توافق احتمالی باشد.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای تاریخ ۷ و ۸ نوامبر (۱۶ و ۱۷ آبان) در ژنو برنامه‌ریزی شده است و اتحادیه اروپا در نامه‌اش به شرکت کشتیرانی ایران خواستار دریافت اطلاعات پیش از ۵ نوامبر (۱۴ آبان) شده است.

اتحادیه اروپا در گذشته خواستار تجدید نظر در حکم لغو تحریم‌هایش علیه شرکت‌ها و نهادهای ایرانی شده بود که یک نمونه آن پس از تصمیم دادگاه عمومی برای لغو تحریم‌ها علیه بانک ملت و بانک صادرات ایران بود.

ولی دیپلمات‌ها می‌گویند که افزایش دعوی قضایی یافتن مبانی حقوقی برای درخواست استیناف را دشوارتر می‌کند و به همین دلیل تلاش‌های اروپا برای اعمال فشار اقتصادی به ایران پیچیده تر شده است.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رویترز گفت: احتمال ندارد درخواست‌های استیناف موفقیت‌آمیز باشند.

قانون‌گذاران می‌گویند که قادر نیستند شواهد تفضیلی از ارتباط شرکت‌های مورد نظر با برنامه هسته‌یی ایران ارائه کنند تا تحریم‌ها بهتر توجیه شود،‌ زیرا انجام این کار ممکن است منابع اطلاعاتی محرمانه را لو بدهد و به تلاش‌ها برای مقابله با این فعالیت‌ها آسیب برساند.

    نظرات