رییس گروه ساختمان سابا: تا پایان ۹۳ جزیره هرمز هوشمند می‌شود

رییس گروه ساختمان سابا: تا پایان ۹۳ جزیره هرمز هوشمند می‌شود

http://www.bananews.ir/رییس گروه ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) با اشاره به هوشمندسازی شبکه و تجهیزات جزیره هرمز اظهار کرد:‌ با بهینه سازی تجهیزات در مصرف انرژی ۵۰ درصد صرفه جویی صورت گرفته و تا پایان ۹۳ کل جزیره هرمز هوشمند خواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمدرضا توکلی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به این که براساس طرح جهش خلیج فارس دولت از جزایر ایران حمایت خواهد کرد، تصریح کرد:‌ از اواخر سال ۹۱ در جنوب کشور طرح جهش خلیج فارس مطرح شد و دولت از جزایر جنوبی مانند کیش، قشم، چابهار و ... بر اساس آن حمایت خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به این که جزیره هرمز منطقه آزاد اعلام شد مدیر عامل توانیر تصمیم گرفت تا برای هوشمندسازی جزیره اقدام کند.

رییس گروه ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران با اشاره به ارکان دست اندرکار در اجرای طرح جهش خلیج فارس از جمله سابا، سانا، دانشگاه شهید عباسپور، پژوهشگاه نیرو، شرکت نیروی برق هرمزگان و مشاوران خصوصی گفت: با منطقه آزاد شدن جزیره ساخت و ساز و جمعیت افزایش پیدا خواهد کرد و لذا نیاز به انرژی الکتریکی نیز بیشتر می‌شود.

 

احداث خط ۲۰ کیلوولت زیر دریایی

توکلی اظهار کرد:‌ در حال حاضر دو پست کابل ۲۰ کیلوولت زیردریایی به سمت جزیره هرمز وجود دارد اما لازم است که با توجه به افزایش مصرف حداقل یک خط ۲۰ کیلوولت زیر دریایی احداث شود که حداقل اعتباری بالغ بر صد میلیارد تومان نیاز دارد.

وی با اشاره به این‌که برای عدم هزینه زیاد در راستای انتقال انرژی الکتریکی بیشتر تصمیم گرفته شد تا جزیره هوشمند شود و مصرف به حداقل برسد، گفت: در حال حاضر ۱۸۰۰ مشترک مسکونی در جزیره هرمز از شبکه برق استفاده می‌کنند.

رییس گروه ساختمان سابا همچنین با اشاره به هوشمندسازی سه ساختمان در هرمز در اواخر سال گذشته اظهار کرد: در اواخر سال ۹۱ و اوایل ۹۲ سه ساختمان در جزیره هرمز بهینه شدند که شامل واحدهای ۱۲۰ متری ، دارای یک کولر گازی ۲۴ هزار و دو کولر گازی ۱۸ هزار و آبگرمکن برقی می‌شدند. در این ساختمان‌ها از لامپ های فلورسنت، رشته‌ای و کم مصرف استفاده می‌شد و پنجره‌ها از نوع عادی و دیوار بدون عایق کاری کار شده بود.

توکلی تصریح کرد:‌ در راستای بهینه کردن ساختمان‌ها از کولرهای گازی با راندمان بالا استفاده شد به گونه‌ای که به جای کولر گازی ۲۴ هزار، کولر گازی ۱۸ هزار با راندمان بالا و به جای دو کولر گازی ۱۸ هزار، دو کولر گازی ۱۲ هزار با راندمان بالا استفاده شد و از این طریق ۳۰ درصد در تناژ بار سرمایشی کاهش اتفاق افتاد.

وی همچنین گفت: پنجره ساختمان با پنجره دو جداره استاندارد با قاب UPVC و برای کاهش تلفات جایگزین شد و سقف و دیوارهای خارجی ساختمان نیز با رنگ‌های عایقی عایق کاری شدند به گونه ای که ۸۰ درصد نور خورشید منعکس شده و حرارت آن نفوذ نمی‌کند.

رییس گروه ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران با اشاره به افزایش راندمان سیستم روشنایی اظهار کرد: در سیستم روشنایی ساختمان از نام‌های ال.ای.دی استفاده شد که بدین ترتیب ۵۰درصد نیز دراین بخش صرفه جویی اتفاق افتاد.

توکلی با اشاره به حذف آبگرمکن برقی در ساختمان و استفاده از آبگرمکن خورشیدی نیز گفت: با توجه به این که برای تامین برق آبگرمکن خورشیدی، از پنل‌هایی استفاده شده که توسط اشعه UV خورشید انرژی تولید می‌کند، در تمام فصول انرژی لازم تامین خواهد شد.

کاهش ۵۰ درصد انرژی مصرفی در ساختمان با بهینه سازی

وی با اشاره به این که براساس برآوردها بالغ بر ۵۰ درصد در مصرف انرژی ساختمان‌های هوشمند شده صرفه جویی شد، گفت: پس از بهینه سازی کل ساختمان با یک کولر ۱۸ هزار خنک می‌شود چرا که تلفات از طریق جداره‌ها و پنجره کاهش یافته است.

رییس گروه ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران با اشاره به سیستم روشنایی نیز گفت: با افزایش راندمان لامپ‌ها، میزان حرارت تولیدی آن‌ها کم شد بنابراین با یک دستگاه سرمایشی کل ساختمان خنک می‌شود.

توکلی با اشاره به بهینه سازی ساختمان در جزیره هرمز گفت:‌ از سوی دیگر از انرژی‌های تجدیدپذیر و پنل های خورشیدی استفاده شده است به گونه‌ای که برای هر ساختمان پنل دو کیلوواتی خورشیدی نصب شده که پاسخگوی ۷۰ درصد نیاز ساختمان است.

بازگشت سرمایه بهینه سازی تا شش سال

وی با اشاره به این‌که سرمایه بهینه سازی هر ساختمان در پنج تا شش سال بازگشت خواهد داشت گفت: در حال حاضر کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف برای هوشمندسازی کل جزیره هرمز تشکیل شده است و یکی از فعالیت ها نصب کنتور هوشمند است.

رییس گروه ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران با اشاره به این‌که کل مشترکین مجهز به کنتور هوشمند می‌شوند گفت: از این طریق مصرف انرژی در جزیره مدیریت خواهد شد.

اجرای سیستم BMS

توکلی با اشاره به اجرای سیستم BMS در جزیره گفت: مصرف انرژی در ساختمان‌ها قرار است به صورت هوشمند کنترل شود؛ در عین حال در جزیره از ماشین‌های هوشمند و برقی استفاده خواهد شد.

وی در مورد اجرای طرح نیز گفت: قرار بود تا پایان شهریور ماه امسال هرمز هوشمندسازی شود اما با توجه به مسئله انتخابات در اجرای طرح تاخیر به وجود آمد.

رییس گروه ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران با تاکید بر این‌که هوشمندسازی هرمز تا پایان سال ۹۳ به طور کامل انجام خواهد شد گفت: اعتبار مورد نیاز برای این کار حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است و تا پایان آبان ماه طرح تفصیلی هوشمندسازی جزیره آماده شده و برای تصمیم گیری به مقامات بالا ارسال خواهد شد.

    نظرات