آخرین وضعیت برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد

آخرین وضعیت برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد

http://www.bananews.ir/مجری طرح برقی کردن راه‌آهن گفت:‌ پروژه برقی کردن راه آهن تهران – مشهد بازنگری می‌شود که در این بازنگری دلایل تاخیر در اجرای پروژه مورد بررسی قرار گرفته و سرمایه‌گذار تاثیر افزایش نرخ ارز را در سرمایه مورد نیاز این پروژه محاسبه می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نورالله بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه ‌ پروژه برقی کردن راه آهن یکی از موضوعات مهم این حوزه محسوب می‌شود، اظهار کرد: در این راستا برقی کردن راه آهن تهران – مشهد از سال‌ها پیش در دستور کار قرار گرفت و با توجه به تاخیری که در اجرا داشته قرار است مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برقی کردن راه‌آهن با توجه به تغییر و تحولات راهبردی مورد بازنگری قرار می‌گیرد، گفت: دربحث تامین مالی متناسب با اجرای این پروژه توفیقی حاصل نشده و تلاش بر این است که اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.

بیرانوند با بیان این‌که برای اجرایی کردن این پروژه حدود ۴۳۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده بود، افزود: این طرح به صورت BOT بوده و تامین منابع مالی به عهده سرمایه‌گذار است که البته مبلغ ناچیزی برای این پروژه اختصاص یافته و این طرح در فاز مطالعه باقی ماند و سرمایه مورد نیاز در حال بررسی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن با بیان این‌که بر اساس جدول زمان‌بندی، اجرایی کردن این پروژه در بهترین حالت ۲۴ ماه و در حالت واقع بینانه ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است، گفت: فاز اول این پروژه طراحی شبکه بالاسری و زیرساخت برای ظرفیت ۵۰ میلیون مسافر و ۱۲ میلیون تن بار است و بحث سرمایه‌گذاری در ناوگان برای رسیدن به این میزان در فاز دوم پروژه قرار دارد.

به گزارش ایسنا، پروژه برقی کردن راه آهن تهران - مشهد با هدف پاسخگویی به تقاضای بازار و کاهش مصرف سوخت در سال ۸۶ در سازمان مدیریت آن زمان تصویب و حدود ۵۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد اما با گذشت شش سال از تصویب این طرح اقدام خاصی به دلیل کمبود نقدینگی و عدم تخصیص اعتبار انجام نشد و فقط کارهای مطالعاتی این پروژه صورت گرفته است که البته به اعتقاد مدیرعامل جدید راه‌آهن این طرح واقع‌بینانه نیست و باید قرارداد آن مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

در صورت بهره‌برداری از این پروژه جابجایی مسافر در مسیر ریلی تهران - مشهد به ۵۰ میلیون نفر افزایش می‌یابد و مصرف سوخت نیز به یک هفتم مصرف سوخت قطارهای دیزیلی خواهد رسید که این موضوع صرفه‌جویی ارزی را برای کشور به دنبال دارد. از سوی دیگر سرعت حرکت قطارها در این مسیر به ۲۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد و زمان سیر به شش ساعت کاهش خواهد یافت.

    نظرات