باج‌گیری ۴۰۰ میلیون دلاری دزدان دریایی

باج‌گیری ۴۰۰ میلیون دلاری دزدان دریایی

http://www.bananews.ir/دزدان دریایی که در شاخ آفریقا فعالیت می‌کنند، بیش از ۴۰۰ میلیون دلار باج در فاصله سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ گرفتند و این پول در فعالیت‌های مجرمانه مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بر اساس گزارش جدید بانک جهانی و سازمان ملل، عمده پول به دست آمده از این باجگیری‌ها به جیب سرمایه‌گذاران می‌رود و این پول برای تامین مالی فعالیت‌های مجرمانه دیگری شامل قاچاق اسلح و انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق یافته‌های این گزارش، سرکرده‌های مالی ۳۰ تا ۵۰ درصد از کل باج را برمی‌دارند در حالیکه سربازان پیاده مبلغ معینی را دریافت می‌کنند که به ۳۰ تا ۷۵ هزار دلار به ازای هر کشتی ربوده شده یا تنها ۰٫۰۱ یا ۰٫۰۲۵ درصد متوسط باج پرداخت شده بالغ می‌شود.

در این گزارش تصریح شده که مردم محلی در سومالی کالا و خدمات از جمله غذا، تعمیر کشتی و گیاه مخدر قات برای دزدان دریایی فراهم می‌کنند.

نویسندگان این گزارش خواستار کنترل بیشتر پول‌های به دست آمده از باجگیری دزدان دریایی، بهبود کنترل‌های بین مرزی و همکاری منطقه‌ای بهتر شده‌اند.

بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، حداکثر ۱۰ کشتی نیروی دریایی اتحادیه اروپا در آب‌های شاخ آفریقا که یکی از پر رفت و آمدترین مسیرهای دریایی حمل کالا و کمک‌های بشردوستانه است، گشتزنی می‌کنند.

اختیار نیروی ضد دزدی دریایی که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ شروع به فعالیت کرد، اوایل سال جاری گسترش یافت و این نیرو اکنون اجازه دارد در سواحل سومالی علیه مظنونان به دزدی دریایی دست به حمله بزند.

    نظرات